Saab bez kierownicy. Lotnicza technologia z lat 60.

Myśląc o podstawowych elementach samochodu, większość osób ma w głowie koła, silnik oraz kierownicę. Okazuje się, że inżynierowie Saaba, chcieli tworzyć auta bez tego ostatniego elementu. Co z tego wyszło?

Technologia by-wire w modelu Saab 9000Technologia by-wire w modelu Saab 9000
Źródło zdjęć: © WP | Archiwum Saab, Roger Lärk

Na początku lat 90. Saab zaprezentował prototyp modelu 9000 bez kierownicy. Zamiast niej, kierowca miał do dyspozycji wolant umieszczony na konsoli centralnej. Nie był on fizycznie połączony z kołami. Zastosowano tutaj system by-wire, który używany był w lotnictwie od lat sześćdziesiątych. Mechaniczne połączenia zostały zastąpione przez sygnał cyfrowy (początkowo analogowy), który był dostarczany do odpowiednich siłowników.

Saab 9000 Ster-by-Wire
Saab 9000 Steer-by-Wire © WP | Archiwum Saab, Roger Lärk

Usunięcie kierownicy miało mieć wpływ m.in. na bezpieczeństwo, bowiem w razie kolizji, kierowca nie był narażony na kontakt z nią. Mimo jej braku, pod zegarami znajdowała się poduszka powietrzna.

Mimo braku kierownicy, zadbano o zainstalowanie poduszki powietrznej
Mimo braku kierownicy, zadbano o zainstalowanie poduszki powietrznej © WP | Archiwum Saab

Po testach okazało się, że precyzyjne prowadzenie samochodu z tym rozwiązaniem nie jest możliwe. Wolant obracał się tylko o 180 stopni, więc nawet najmniejsze drgnięcie ręki powodowało natychmiastową reakcję kół. Ponadto napięta dłoń, trzymana w takiej pozycji szybko się męczyła. W tradycyjnym rozwiązaniu jest większa szansa, że ręce będą w stanie odpocząć. Nieoficjalnie mówiło się też o niezadowoleniu kierowców leworęcznych.

Prawa ręka kierowcy szybko się męczyła
Prawa ręka kierowcy szybko się męczyła © WP | Archiwum Saab

Saab szybko zakończył eksperymenty z tą technologią, co nie znaczy, że nie znalazła ona nigdy swojego miejsca w motoryzacji. Na masową skalę była wykorzystana w Infiniti Q50, gdzie tradycyjna kierownica nie miała fizycznego połączenia z kołami. Układ drive-by-wire był bardzo precyzyjny, natomiast nie przekazywał tak dobrze informacji płynących z kół, jak ma to miejsce w przypadku mechanicznych połączeń.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇