Używany Saab 9-3 Cabrio II - typowe awarie i problemy

Saab 9-3 II generacji gościł już w naszym cyklu, tym razem postanowiłem jednak przyjrzeć się bliżej tylko kabrioletowi. Z jakimi specyficznymi usterkami boryka się Saab 9-3 Carbio II? Czy warto kupić model tej marki?

Saab 9-3 CabrioSaab 9-3 Cabrio
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Saab
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Saab zrezygnował z ekscentrycznego designu na rzecz nieco bardziej uniwersalnego stylu, co nie znaczy, że stracił swój urok. Stał się po prostu bardziej strawny dla osób, które dotychczas nie chciały mieć z tą marką do czynienia. W 2007 roku samochód przeszedł facelifting, tylne lampy zamieniono na bezbarwne przypominające bryły lodu, a przednie reflektory zyskały nieco na agresji. Nieznacznie przemodelowano również zderzaki, środek natomiast pozostał taki sam.

Silniki

  • R4 2,0T (150, 175, 200-210 KM)
  • V6 2,8T (250, 260-280 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 TiD (150 KM)
  • R4 1,9 TTiD (180 KM)

Oferta silnikowa jest nieco uboższa niż w przypadku wersji SportSedan czy SportCombi. Na szczęście w odmianie kabriolet zrezygnowano tylko z tych najsłabszych jednostek napędowych. I bardzo dobrze! Nikt nie chce przecież jeździć ospałym kabrioletem.

Do wyboru są co prawda tylko dwa motory benzynowe, ale za to o bardzo zróżnicowanych mocach. Poziom awaryjności silników stoi na bardzo podobnym poziomie, więc to, na jaką wersję się zdecydujemy, zależy wyłącznie od grubości portfela. Oczywiście im więcej mocy, tym większa przyjemność z jazdy, ale i niestety wyższe koszty eksploatacji.

Moim zdaniem najrozsądniejszą jednostką benzynową będzie jednak 210-konne 2,0T. Motor ten gwarantuje dobre osiągi (od 0 do 100 km/h w 7,7 s) przy umiarkowanym spalaniu i rozsądnych kosztach eksploatacji.

Co najczęściej psuje się w wersjach benzynowych? Przede wszystkim zintegrowany układ cewek zapłonowych, których nie można wymienić pojedynczo. Problemy sprawia również turbosprężarka, która po przejechaniu około 200 000-250 000 km nadaje się do regeneracji. Podobny dystans wytrzymuje też łańcuch rozrządu – lubi się rozciągać i grzechotać. Jest też niestety zła wiadomość dla entuzjastów jazdy bez dachu, ale z dieslem pod maską. Próżno go szukać w egzemplarzach sprzed liftingu.

W modelu 9-3 Cabrio znajdziemy dwie jednostki wysokoprężne bazujące na fiatowskiej konstrukcji 1,9 JTD. Podstawowa 150-konna nie była w ogóle przerabiana przez Szwedów, w tej mocniejszej dołożono za to jeszcze jedną turbosprężarkę, dzięki czemu jej moc wzrosła do 180 KM i poprawiła się dynamika.

Pewnie trudno będzie Wam w to uwierzyć, ale 1,9 JTD to jeden z najbardziej niezawodnych diesli na rynku. Jak każdy motor zasilany olejem napędowym ma jednak swoje wady. Jakie? Przede wszystkim problemy z układem recyrkulacji spalin EGR, oprogramowaniem silnika oraz zapychającym się w miejskim ruchu filtrem cząstek stałych. Po zakupie diesla koniecznie trzeba wymienić pasek rozrządu - nigdy nie wiadomo, w jakim jest już stanie.

Dane techniczne

Biegi można zmieniać samodzielnie za pomocą 6-stopniowej skrzyni ręcznej albo może to za nas robić 5- lub 6-biegowy automat. W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. Jak na szwedzkie auto przystało, w testach zderzeniowych Euro NCAP Saab 9-3 Cabrio II generacji otrzymał 5 gwiazdek.

Awaryjność

Wersja Cabrio cierpi też na awarie mechanizmu rozkładającego dach. Niekiedy wystarczy wymiana kabli, ale zdarzają się również poważniejsze usterki. Wtedy nie obędzie się bez wymiany siłowników. Co ciekawe, odmiana z otwieranym dach cierpi na jeszcze jedną przypadłość, która nie dotyczy innych wersji. Co to takiego? Zawilgocenie wzmacniacza systemu audio zainstalowanego pod fotelem kierowcy – jego wymiana to koszt około 2000 zł. Naprawa nie wchodzi tutaj w grę!

Do mniej poważnych niedoróbek w Saabie 9-3 Cabrio II należy zaliczyć kiepską jakość materiałów we wnętrzu, które bardzo szybko się wycierają i trzeszczą, oraz defekty alternatora.

Naszym zdaniem

Jest niepraktyczny, szybko traci na wartości, bazuje na Oplu Vectrze, a plastiki w środku pozostawiają wiele do życzenia. Pomimo to trudno odmówić Saabowi 9-3 Cabrio II uroku i charakteru. Jest elegancki, oryginalny, ma wygodne fotele i przyzwoite jednostki napędowe.

Dobrze się prowadzi. Co prawda marka jest obecnie zamrożona, ale na szczęście nie oznacza to problemów ze zdobyciem części zamiennych. Ceny egzemplarzy Saaba 9-3 Cabrio II na rynku wtórnym wahają się w granicach od 29 000 do ponad 70 000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne