Duża różnica w państwach UE. Dokładnie odwrotne zmiany przepisów

Choć Europa jest jednością, to na poziomie kształtowania prawa i podejścia do podstawowych zagadnień pomiędzy państwami mogą istnieć zasadnicze różnice. We Włoszech nowe prawo ma odebrać miastom wpływ na kształtowanie zasad bezpieczeństwa drogowego. W Austrii będzie dokładnie odwrotnie.

Jazda autostradą i zmiana pasaSzybka jazda w mieście tylko na głównych ulicach - taka może być przyszłość. Albo nie
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Planowane we Włoszech zmiany w przepisach mają odebrać władzom miast część praw związanych z kreowaniem lokalnych regulacji drogowych. Wśród rozwiązań, które przewiduje projekt nowych włoskich przepisów, znajduje się między innymi ograniczenie możliwości powoływania przez miejskiego zarządcę stref Tempo 30, restrykcje co do wyznaczania dróg rowerowych oraz umieszczania fotoradarów.

Tymczasem władze niektórych włoskich miast przychylnie odnoszą się do rozległych pod względem obszaru ograniczeń prędkości do 30 km/h. Władze Bolonii w 2023 r. ustanowiły taki limit na większej części miejskich ulic. Włodarze Milanu również mają takie plany. Nie wiadomo jednak, czy zdążą wprowadzić je w życie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW 5 vs Mercedes E - tak konkuruje premium

Czym podyktowany jest projekt zmian włoskiego prawa? Organizacje zajmujące się tematyką bezpieczeństwa są pewne, że nie dobrem najsłabszych, niechronionych uczestników ruchu. Zastanawiające może być również to, że w sąsiadującej z Włochami Austrii zmiany legislacyjne pójdą niebawem w odwrotnym kierunku.

Państwo, o którym było ostatnio głośno w związku z wprowadzeniem przepisu przewidującego konfiskatę samochodu za rażące przekroczenie prędkości, od 1 lipca ułatwi władzom miast swobodne kształtowanie limitów prędkości na swoim terytorium. Obecnie również jest to możliwe, ale lokalny zarządca drogi musi przesłać do władz centralnych skomplikowaną dokumentację, uzasadniającą zmiany.

Po zmianach władze lokalne będą mogły zmieniać limity na własną rękę, o ile spodziewanym skutkiem będzie wzrost bezpieczeństwa. Co więcej – dokładnie odwrotnie niż we Włoszech – nowe austriackie przepisy zezwolą również władzom lokalnym na samodzielne rozszerzanie sieci fotoradarów. Władze miast walczą również o podobne zmiany w niemieckim prawie.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne