Rimac ma dość elektryków. "Wciskają nam rzeczy, których nie chcemy"

Mate Rimac swoje imperium zbudował na samochodach elektrycznych, a model Nevera może pochwalić się nierealnymi wręcz osiągami, które zachwycają wielbicieli motoryzacji. Dlaczego Chorwat, który w wieku 19 lat przerabiał modele BMW z lat 80. i montował w nich silniki elektryczne, uważa teraz, że ten napęd przestał być "fajny"?

Rimac Nevera to hitowy elektryczny hypercarRimac Nevera to hitowy elektryczny hypercar
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Rimac, Łukasz Daniłowicz
Kamil Niewiński

Rimac to jeden z prawdziwych fenomenów świata motoryzacyjnego. Firma założona przez 36-letniego Chorwata Mata Rimaca rozrosła się do astronomicznych rozmiarów. Nie chodzi tutaj tylko o fakt, że obecnie koncern jest właścicielem Bugatti, ale również i o auta, które wychodzą spod szyldu pierwotnej marki.

Najlepszym przykładem jest oczywiście niepowtarzalny Rimac Nevera. Elektryczny hipersamochód może pochwalić się niewiarygodnymi możliwościami na poziomie 1914 KM oraz 2360 Nm. Aż do kwietnia 2024 r. był to najszybszy seryjny elektryk w historii toru Nürburgring, lecz najbardziej imponują rekordy świata w przyspieszeniu, na czele z tym 0-100 km/h — zaledwie 1,81 sekundy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trzy elektryki na trasie Warszawa-Kraków. Jeden prawie nie dojechał

Mate Rimac zaczynał swoje motoryzacyjne podboje od przerabiania starych BMW Serii 3 na elektryki i to właśnie z tą technologią był najmocniej związany. Nic więc dziwnego, że jego wypowiedź na szczycie "Future of the Car", który odbywa się w dniach 7-9 maja 2024 r. w Londynie, zaszokowała naprawdę wielu fanów czterech kółek.

Twórca najmocniejszego auta elektrycznego w historii przyznał bez ogródek, że popyt na auta najwyższej klasy z takim napędem maleje. Nevera nadal nie rozeszła się we wszystkich 150 egzemplarzach, chociaż i tak jest najlepiej sprzedającym się hypercarem na prąd. W dodatku Rimac uważa, że regulacje dążące do popularyzacji aut elektrycznych przynoszą odwrotny efekt i zabijają całą magię tych konstrukcji.

Zaczęliśmy rozwijać Neverę na przełomie 2016 i 2017 r., kiedy samochody elektryczne były czymś fajnym. Organy regulacyjne i niektórzy producenci naciskają jednak na nie tak bardzo, że narracja się zmieniła. Wciskają nam rzeczy, których nie chcemy, więc ludzie trochę się tym brzydzą, tym całym wymuszonym ich wdrażaniem. Zawsze byłem temu przeciwny. Uważam, że wszystko musi opierać się na zaletach — produkt musi być lepszy.

Mate Rimac
prezes spółki Bugatti-Rimac
LONDON, ENGLAND - FEBRUARY 24:  Mate Rimac, winner of the Hypercar Of The Year award and the Pioneer of the Year award for Mate Rimac, attends the GQ Car Awards 2022 in association with Michelin at The Berkeley Hotel on February 24, 2022 in London, England.  (Photo by David M. Benett/Dave Benett/Getty Images)
Mate Rimac był nazywany "pionierem" w dziedzinie aut elektrycznych. Teraz twierdzi, że przestają być interesujące © GETTY | David M. Benett

Chorwacki konstruktor zwrócił również uwagę na aspekt finansowy. Jego zdaniem auta elektryczne nie mają prawa sprzedawać się lepiej od spalinówek, jeżeli nie będą konkurencyjne pod kątem ceny. Użył też zgrabnego porównania w celu pokazania, że portfela nie oszukają ani dodatkowe funkcje, ani osiągi. Pomiędzy słowami przemycił również informację, że Bugatti nie ma na razie w planach stworzenia elektrycznego modelu.

Apple Watch może zrobić wszystko lepiej. Może robić tysiąc rzeczy więcej, jest o wiele bardziej precyzyjny, może mierzyć tętno. Ale nikt nie zapłaciłby za niego 200 tys. dolarów. Gdybyśmy zrobili elektryczne bugatti, na pewno sprzedalibyśmy ich pewną liczbę ze względu na markę, ale kwota nawet nie stałaby obok auta z silnikiem V16.

Mate Rimac
prezes spółki Bugatti-Rimac
Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie