Renesans najwyższej klasy w 24h Le Mans. Hypercar magnesem na zespoły

W ciągu ostatnich kilku lat nie mogliśmy rozpływać się nad walką w najlepszej kategorii nie tylko podczas 24h Le Mans, ale i całego sezonu WEC. Sezon 2023 pokazuje jednak, że nowa homologacja Hypercar to gigantyczny sukces.

Dzień testowy przed 24h Le Mans 2023Dzień testowy przed 24h Le Mans 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota GAZOO Racing
Kamil Niewiński

Jeżeli na przestrzeni ostatnich pięciu lat ktoś liczył na emocje w walce o zwycięstwo w 24h Le Mans, trzeba było liczyć na to, że obie Toyoty będą zmagać się z problemami. Najwyższa klasa LMP1 nie przyciągała wielu producentów, którzy zamiast wchodzić do sportu, kończyli swoje programy. Gdy w 2017 roku z WEC odeszło Porsche, Toyota stała się praktycznie bezkonkurencyjna.

Nie powinno to przesadnie dziwić - w latach 2018-2020 był to jedyny fabryczny zespół w stawce LMP1. Jeżeli FIA chciała uratować prestiż najważniejszej i najszybszej klasy, musiała podjąć działania. Liczba załóg startujących w 24h Le Mans wyglądała bowiem coraz bardziej żałośnie - liczby mówiły same za siebie.

  • 2017 - 6 załóg
  • 2018 - 10 załóg
  • 2019 - 8 załóg
  • 2020 - 5 załóg

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polacy pokochają wyścigi długodystansowe? Robert Kubica na to liczy

Od 2021 roku w życie weszła nowa klasa - Hypercar, która zastąpiła dogorywające LMP1. FIA postawiła na mniej restrykcyjne przepisy dotyczące wymiarów auta czy aerodynamiki. Celem było osiągnięcie większej różnorodności konstrukcyjnej, a fakt, że samochody można teraz oprzeć o model drogowy, miał przyciągnąć fabrycznych producentów. Czy to się udało? Cóż, wystarczy tylko spojrzeć na listy startowe.

  • 2021 - 5 załóg
  • 2022 - 5 załóg
  • 2023 - 16 załóg

Wprowadzenie regulacji Hypercar sprawiło, że producenci ponownie zainteresowali się udziałem w wyścigach długodystansowych. Zmian jednak jest jeszcze więcej. Przede wszystkim obecnie nowe regulacje respektowane są zarówno przez WEC, czyli Długodystansowe Mistrzostwa Świata, jak i serię IMSA, która święci triumfy w Ameryce Północnej.

Dzień testowy przed 24h Le Mans 2023
Dzień testowy przed 24h Le Mans 2023 © Materiały prasowe | Toyota GAZOO Racing

Sprawiło to, że nowymi hypercarami zainteresowały się również marki z USA, takie jak Cadillac, który podczas tegorocznego 24h Le Mans wystawia aż trzy samochody. Dodatkowo liberalnie podchodzi się do kwestii silnikowych. Z 16 załóg, które ustawią się na starcie tegorocznego wyścigu, 3 nie są wyposażone w hybrydę. Są to dwa auta Glickenhausa oraz jeden Vanwall.

Patrząc zresztą na listę producentów, którzy zaangażowali się w nowe regulacje, można rzeczywiście być podekscytowanym:

  • Toyota
  • Cadillac
  • Porsche
  • Ferrari
  • Peugeot
  • Vanwall
  • Glickenhaus

Dodatkowo od 2024 roku do klasy Hypercar wejdzie Alpine, a przecież jeszcze rok temu mogliśmy znaleźć tylko Toyotę, Glickenhausa oraz właśnie Francuzów, którzy jednak ścigali się zmodyfikowanym samochodem klasy LMP1.

Peugeot 9X8 podczas dnia testowego przed 24h Le Mans 2023
Peugeot 9X8 podczas dnia testowego przed 24h Le Mans 2023 © Materiały prasowe | Peugeot Sport

Wrażenie robić może nie tylko liczba producentów, ale różnorodność wystawianych przez nich aut. Wystarczy obok siebie ustawić Toyotę, Vanwalla, Porsche i Peugeota - są to auta budowane według zupełnie różnych koncepcji, co tylko dodaje kolorytu stawce. Wprowadzenie klasy Hypercar znów nadało kolorytu ściganiu na Le Mans, co jest dobre zarówno dla fanów, jak i całego wydarzenia!

Wybrane dla Ciebie
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd