Renault Sport Spider - spartanin z Francji | Lekcja historii

Patrząc na produkowane obecnie francuskie kabriolety oparte na popularnych pojazdach segmentu A czy C ciężko wyobrazić sobie, że marka Renault (Renault Sport) jeszcze w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych produkowała spartańskiego roadstera z prawdziwego zdarzenia.

Renault Sport SpiderRenault Sport Spider
Rafał Warecki

Patrząc na produkowane obecnie francuskie kabriolety oparte na popularnych pojazdach segmentu A czy C ciężko wyobrazić sobie, że marka Renault (Renault Sport) jeszcze w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych produkowała spartańskiego roadstera z prawdziwego zdarzenia.

Choć model Spider był tylko krótkim epizodem we współczesnej historii francuskiego producenta, do dzisiaj zrzesza wokół siebie wielu fanów, a na zakup używanego egzemplarza potrzeba dosyć grubego pliku banknotów, co w przypadku popularnych, francuskich marek jest rzadkością.

Renault Sport Spider
Renault Sport Spider

Historia Renault Sport Spider ujrzała światło dzienne w 1995 roku, kiedy to na salonach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano koncept służący do serii wyścigów wytrzymałościowych rozgrywanych w Europie. Nikt nie przewidywał, że planowana wersja drogowa, seryjnie pozbawiona dachu czy przedniej szyby wzbudzi jeszcze większe zainteresowanie. Specjalnie na potrzeby rynku Europy Północnej powstawały egzemplarze z opcjonalną szybką i prymitywnym, płóciennym dachem.

Cele postawione przed konstruktorami Renault  były jasne, samochód ma być lekki jak piórko i twardy niczym taczka. Aby sprostać zadaniu wnętrze pozbawiono tapicerki, obić czy nagrzewnicy, a o gumowych tulejach zawieszenia trzeba było zapomnieć, zastosowano przeguby kulowe beztulejowe. Koło prowadzone było poprzez układ podwójnych wahaczy poprzecznych, zarówno przy tylnej jak i przedniej osi. Konstrukcje te różniły się umiejscowieniem zespołu sprężynowo-tłumiącego.

Renault Sport Spider
Renault Sport Spider

Lekka konstrukcja aluminiowego podwozia opierała się na specjalnie formowanych rurkach oraz wytłoczkach i ważyła zaledwie 79,8 kilograma! Nieprzenoszące obciążeń nadwozie wykonano z profili kompozytowych typu sandwich. Auto było długie na 3790 mm, szerokie na 1830 mm i wysokie na 1250 mm.

Jednostka napędowa pochodziła z modeli Clio Williams. Za plecami kierowcy pracował umieszczony poprzecznie, rzędowy, czterocylindrowy, długoskokowy silnik DOHC z czterema zaworami na cylinder, o pojemności 1998 cm³ (82,6 cm x 93,0 cm). Kadłub F7R odlewany był z żeliwa, natomiast głowica ze stopów lekkich. Do dyspozycji kierowcy było 150 KM mocy (przy 6000 rpm) i 195 Nm momentu obrotowego (przy 4500 rpm) co pozwalało rozpędzić ważące 955 kilogramów auto od 0 do 100 km/h w ciągu 7,3 sekundy.

Wersje drogowe wyposażone były w pięciobiegową przekładnię ręczną, pojazdy przeznaczone na tor, posiadały szósty bieg, jeszcze sztywniejsze zawieszenie i klatkę bezpieczeństwa. Jednostka Spider Motorsport generowała już 210 KM i dzięki kilku dodatkowym zabiegom konstrukcyjnym auto było lżejsze o około 100 kg. Pozwoliło to skrócić czas sprintu 0-100 do 5,8 sekundy oraz rozpędzić samochód do ponad 250 km/h.

Renault Sport Spider Motorsport
Renault Sport Spider Motorsport

Budowa Renault Sport Spider inspirowana była produktami Alpine, piasty, tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm i zaciski zapożyczono z modelu A610. Produkcja odbywała się również w fabryce Alpine w Dieppe i trwała zaledwie półtora roku (taśmę opuściło 1636 sztuk). Dlaczego mimo tak dużego zainteresowania tym ekstrawaganckim roadsterem postanowiono go uśmiercić? Na rynku rozpanoszyła się zbyt mocna dla Renault konkurencja z Wielkiej Brytanii, Lotus Elise. Francuzi wywiesili białą flagę.[block position="inside"]8629[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯