Renault podsumowuje miniony rok i ujawnia plany. Wrócą kultowe modele

W 2022 r. Renault sprzedało 1,47 mln aut osobowych i dostawczych na świecie. W Europie firma wzmocniła pozycję w segmencie kompaktowym i wśród aut zelektryfikowanych, pozostaje liderem aut dostawczych w Polsce, jednak na kluczowych rynkach zbytu odnotowała spadki. Rok 2023 ma należeć przede wszystkim do nowego SUV-a, Australa. Na przyszły rok Francuzi zapowiadają premierę nowych odsłon lubianych modeli z przeszłości.

Renault – gama hybrydowaRenault – gama hybrydowa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
Błażej Buliński
6

W 2022 r. Renault odnotowało 9,4-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem. Francuzi wycofali się z rynku rosyjskiego, gdzie jeszcze w 2021 r. sprzedali 132 tys. aut. Z takim wynikiem Rosja znalazłaby się w 2022 r. na drugim miejscu w globalnej sprzedaży Renault. Tego wolumenu nie udało się odrobić na innych rynkach.

Podium sprzedaży Renault otwiera niezmiennie Francja (336 tys. szt., spadek o 15 proc.), na drugim miejscu jest Brazylia (127 tys.) i na trzecim Niemcy (100 tys., spadek o 25 proc.). Polska, z wynikiem 27 303 rejestracji (aut osobowych i dostawczych), jest 14. rynkiem dla Renault na świecie. Spadek rok do roku wyniósł u nas 11 proc.

Renault Megane E-Tech Electric
Renault Megane E-Tech Electric © Materiały prasowe, Renault

W Europie Renault szczyci się trzecią pozycją na rynku aut elektrycznych. Z wynikiem 96 tys. rejestracji BEV-ów w 2022 r. francuska marka wyprzedziła co prawda BMW (94 tys. szt.), ale do Volkswagena i Tesli jeszcze sporo traci (wyniki tych firm to odpowiednio 159 i 230 tys. szt.). Wprowadzone do sprzedaży w drugiej połowie 2022 r. Megane E-Tech z miejsca stało się najchętniej wybieranym elektrykiem we Francji, a w Europie sprzedano dotąd łącznie 33 tys. egzemplarzy.

Renault w Polsce w 2022 r.: 14,6 tys. osobówek i 12,9 tys. dostawczaków

W Polsce przyjęto nieco ponad 200 zamówień na nowego kompaktowego elektryka Renault, natomiast sprzedaż modeli E-Tech (hybrydy, hybrydy plug-in, elektryki) wzrosła na naszym rynku dwukrotnie. Polscy klienci z gamy Renault najchętniej wybierają Clio (3143 szt.), Arkanę (2844 szt.) i Captura (2762 szt.). Dobra wiadomość dla osób potencjalnie zainteresowanych Arkaną: auto jest relatywnie szybko dostępne, przedstawiciele Renault podają, że obecnie czeka się na nie od czterech do ośmiu tygodni.

Renault Kangoo i Master
Renault Kangoo i Master © Materiały prasowe, Renault

W Polsce Renault cieszy się szczególną popularnością na rynku samochodów dostawczych. Na 14 557 sprzedanych osobówek w 2022 r. przypadło aż 12 933 dostawczych pojazdów Renault, co dało marce pierwsze miejsce w rankingu dostawczaków. I to trzeci rok z rzędu. Liderami swoich klas są Trafic, Master oraz platformy przeznaczone pod zabudowy specjalistyczne. Odbiorcy takich aut korzystają najchętniej z firmowej oferty produktów finansowych – aż 59 proc. dostawczych modeli Renault sprzedaje się w leasingu Renault Mobilize Financial Services.

Renault Austral
Renault Austral © WP | @GREG

W 2023 r. Renault startuje z mocną propozycją w segmencie SUV-ów – Australem, czyli następcą Kadjara. Na razie auto jest dostępne jako miękka hybryda, ale pod koniec roku ofertę uzupełni też wersja E-Tech full hybrid. Ponadto szykowany jest lifting Clio i Arkany (tu pojawi się też wersja Esprit Alpine zastępująca R.S. Line). Do oferty trafią także elektryczne Kangoo (osobowe i dostawcze) oraz Trafic E-Tech electric.

Naprawdę ciekawie w Renault zrobi się w 2024 r. Wówczas mają zadebiutować: nowy Espace, budzące nostalgię, już w pełni elektryczne Renault 4 i 5, a w planach jest także następna generacja Scenica. Wygląda też na to, że wszystkie te auta będą konstrukcjami własnymi Renault. Przedstawiciele Renault, zapytani o perspektywy adaptacji modeli Mitsubishi do gamy francuskiej marki, odpowiedzieli przecząco. Firmy są członkami sojuszu, na mocy którego m.in. niedawno Renault Captur stało się nowym Mitsubishi ASX. Jednak transferu w drugą stronę na razie nie będzie.

Renault planuje w przyszłości rozwijać sprzedaż aut używanych. Przysalonowe komisy, dotychczas funkcjonujące pod nazwą "Renault Selection", obecnie przechodzą rebranding i otrzymają nazwę "Re-New". W 2022 r. Renault odnowiło w swojej wyspecjalizowanej fabryce "Refactory" 20 tys. używanych aut (przeważnie kilkuletnich, poleasingowych). Plany na 2023 r. przewidują odnowienie 30 tys. aut z drugiej ręki. Na ten moment odnowione auta są oferowane tylko we Francji, w przyszłości oferta prawdopodobnie zostanie rozszerzona na inne rynki. To część działań na rzecz ograniczenia emisji CO2 w działalności firmy. Podobne plany ma m.in. Peugeot. Ponadto, na mniejszą skalę, Renault oferuje we Francji zestawy pozwalające przerobić klasyczne modele R4 i R5 na elektryka. Koszt modyfikacji wraz z robocizną: 11 900 euro. W przygotowaniu jest też kit retrofitowy do Twingo.

  • Renault R4 Retrofit
  • Renault R4 Retrofit
[1/2] Renault R4 Retrofit Źródło zdjęć: Materiały prasowe, Renault | Joris CLERC

Wybrane dla Ciebie

Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę