Pułapka na kierowców. Znak, który nie jest zwykłym ograniczeniem prędkości

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to zwyczajny znak ograniczenia prędkości, ale jest umieszczony na białej, kwadratowej tablicy. Działa on jednak w sposób zupełnie odmienny od standardowych znaków tego typu i istnieje tylko jeden sposób na jego anulowanie. Przejeżdżając obok znaku B-43, warto zwrócić na niego szczególną uwagę i zapamiętać go na przyszłość.

Znak B-43Znak B-43
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Znak drogowy B-43, zwany "strefą ograniczonej prędkości", jest stosowany na terenach zabudowanych, zwłaszcza tam, gdzie jest wiele skrzyżowań i ruch pieszych jest intensywniejszy niż w innych tego typu miejscach. Zgodnie z ogólnymi przepisami ruchu drogowego, skrzyżowania zazwyczaj anulują ograniczenia prędkości. Aby więc utrzymać określone ograniczenie na dłuższym odcinku drogi, konieczne byłoby wielokrotne powtarzanie znaku B-33, czyli "ograniczenie prędkości". To jednak generowałoby problemy dla zarządcy drogi, byłoby kosztowne i mogłoby prowadzić do utrudnień oraz zmniejszenia czytelności innych znaków drogowych.

Kluczowe jest tu pojęcie "strefa". Przejeżdżając obok znaku B-43, nie tylko wjeżdżamy na odcinek drogi z ograniczeniem prędkości, ale również w strefę, w której obowiązuje to ograniczenie. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli zmienimy kierunek jazdy na skrzyżowaniu i pojedziemy w inną stronę, nadal znajdujemy się w tej strefie. Nie możemy więc zakładać, że jadąc inną drogą, nie obowiązuje nas tam ograniczenie prędkości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Znak B-43 jest umieszczany na terenach zabudowanych, które z definicji są obszarami z ograniczeniem prędkości. Znak ten jest stawiany w celu dodatkowego ograniczenia prędkości, najczęściej do 30 km/h, choć czasem może to być 40 lub 20 km/h.

Anulowanie ograniczenia prędkości wynikającego ze znaku B-43 jest możliwe tylko za pomocą znaku B-44, czyli "koniec strefy ograniczonej prędkości". Należy jednak pamiętać, że mijając znak B-44, można zwiększyć prędkość, ale tylko do prędkości obowiązującej na danym obszarze. Zazwyczaj jest to nadal obszar zabudowany, więc obowiązuje tam prędkość 50 km/h.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech