PSA może wycofać się z Chin. Na razie zamyka dwie fabryki

Jeszcze do niedawna chiński rynek motoryzacyjny był prawdziwą żyłą złota dla większości europejskich producentów. Ostatnimi czasy tamtejsza koniunktura zaczęła jednak się pogarszać. Szczególnie odczuł to francuski koncern PSA, od lat mocno zaangażowany w chiński rynek.

W najbliższych miesiącach PSA zamknie aż dwa chińskie zakłady.W najbliższych miesiącach PSA zamknie aż dwa chińskie zakłady.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Francusko-chińska spółka PSA-Dongfeng zajmująca się produkcją i dystrybucją pojazdów w tamtym regionie jest w coraz większych kłopotach. W życie wdrożono właśnie agresywny plan restrukturyzacji i cięcia kosztów. Liczba pracowników zostanie ograniczona do zaledwie 4 tysięcy. Zamknięte zostaną też dwie chińskie fabryki.

Według raportu Reuters, PSA pracuje nad usprawnieniem biznesów w tym trudnym okresie, lecz nieoficjalne źródła mówią, że konsekwencje zapaści mogą być naprawdę bolesne dla francuskiego koncernu. Nie wyklucza się nawet zerwania 27-letniego partnerstwa z Dongfeng lub całkowitego wycofania PSA z Chin.

Tamtejszy rynek motoryzacyjny niedawno zaliczył pierwsze spadki od 1990 roku. Według analityków, rok 2019 zakończy się jeszcze gorszym wynikiem niż ubiegły i będzie to tendencja utrzymująca się w kolejnych latach. Wszystko wskazuje na to, że ten nienasycony do niedawna kraj, powoli zaczyna mieć dość samochodów.

PSA odczuło to szczególnie mocno. Jeszcze 5 lat temu Francuzi sprzedawali w Chinach ponad 700 tysięcy aut rocznie. W roku 2018 było ich tylko 251 tysięcy. Oznacza to, że w zaledwie kilka lat sprzedaż PSA-Dongfeng spadła niemal trzykrotnie. Cięcie kosztów jest więc konieczne. W najbliższych miesiącach planowane jest zamknięcie fabryki Wuhan 1 i sprzedaż zakładu Wuhan 2.

Jeszcze jesienią 2019 siła robocza zostanie zmniejszona z 8000 do 5500 pracowników, by w kolejnych trzech latach ostatecznie osiągnąć wartość 4000 osób. Chińskie kłopoty PSA bez wątpienia odbiją się na kondycji całego koncernu, pomimo, że jego sytuacja w Europie jest naprawdę niezła. Warto pamiętać, że Francuzi chcą też zaistnieć na rynku amerykańskim, co być może pozwoli wyrównać straty poniesione w Azji.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach