PSA może wycofać się z Chin. Na razie zamyka dwie fabryki

Jeszcze do niedawna chiński rynek motoryzacyjny był prawdziwą żyłą złota dla większości europejskich producentów. Ostatnimi czasy tamtejsza koniunktura zaczęła jednak się pogarszać. Szczególnie odczuł to francuski koncern PSA, od lat mocno zaangażowany w chiński rynek.

W najbliższych miesiącach PSA zamknie aż dwa chińskie zakłady.W najbliższych miesiącach PSA zamknie aż dwa chińskie zakłady.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Francusko-chińska spółka PSA-Dongfeng zajmująca się produkcją i dystrybucją pojazdów w tamtym regionie jest w coraz większych kłopotach. W życie wdrożono właśnie agresywny plan restrukturyzacji i cięcia kosztów. Liczba pracowników zostanie ograniczona do zaledwie 4 tysięcy. Zamknięte zostaną też dwie chińskie fabryki.

Według raportu Reuters, PSA pracuje nad usprawnieniem biznesów w tym trudnym okresie, lecz nieoficjalne źródła mówią, że konsekwencje zapaści mogą być naprawdę bolesne dla francuskiego koncernu. Nie wyklucza się nawet zerwania 27-letniego partnerstwa z Dongfeng lub całkowitego wycofania PSA z Chin.

Tamtejszy rynek motoryzacyjny niedawno zaliczył pierwsze spadki od 1990 roku. Według analityków, rok 2019 zakończy się jeszcze gorszym wynikiem niż ubiegły i będzie to tendencja utrzymująca się w kolejnych latach. Wszystko wskazuje na to, że ten nienasycony do niedawna kraj, powoli zaczyna mieć dość samochodów.

PSA odczuło to szczególnie mocno. Jeszcze 5 lat temu Francuzi sprzedawali w Chinach ponad 700 tysięcy aut rocznie. W roku 2018 było ich tylko 251 tysięcy. Oznacza to, że w zaledwie kilka lat sprzedaż PSA-Dongfeng spadła niemal trzykrotnie. Cięcie kosztów jest więc konieczne. W najbliższych miesiącach planowane jest zamknięcie fabryki Wuhan 1 i sprzedaż zakładu Wuhan 2.

Jeszcze jesienią 2019 siła robocza zostanie zmniejszona z 8000 do 5500 pracowników, by w kolejnych trzech latach ostatecznie osiągnąć wartość 4000 osób. Chińskie kłopoty PSA bez wątpienia odbiją się na kondycji całego koncernu, pomimo, że jego sytuacja w Europie jest naprawdę niezła. Warto pamiętać, że Francuzi chcą też zaistnieć na rynku amerykańskim, co być może pozwoli wyrównać straty poniesione w Azji.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀