Przyszłość motoryzacji w erze cyfrowej – jak e‑commerce zmienia rynek sprzedaży samochodów?
Rynek motoryzacyjny w Polsce i na świecie przechodzi dynamiczne zmiany. Cyfryzacja sprzedaży, nowe modele zakupowe, rosnąca rola e-commerce czy nacisk na sprzedaż samochodów zelektryfikowanych sprawiają, że tradycyjne metody handlu samochodami odchodzą w przeszłość. Według raportu "E-commerce w Polsce 2024", odsetek polskich internautów dokonujących zakupów online ustabilizował się na poziomie 78%. W kontekście motoryzacji, platformy takie jak OTOMOTO odnotowują rekordowe wyniki. Jakie są zatem najnowsze trendy w sprzedaży samochodów?
Na początku XXI wieku zakup samochodu wiązał się z weekendową wizytą na giełdzie, gdzie rodziny spędzały godziny na oglądaniu aut i negocjacjach cenowych. Dziś ta forma handlu to przeszłość. OTOMOTO, jako pionier digitalizacji rynku motoryzacyjnego w Polsce, przeniosło handel samochodami do Internetu, zapewniając szybki i wygodny dostęp do tysięcy ogłoszeń.
Średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń w grudniu 2024 roku wynosiła aż 242 980, a platformę odwiedza średnio 13,4 mln użytkowników miesięcznie (OTOMOTO Insights: Raport roczny styczeń – grudzień 2024). Każdy etap zakupu samochodu – od wyszukiwania, przez porównania, po finansowanie i ubezpieczenie – można dziś przeprowadzić online. Platforma ustanowiła standardy, które teraz stają się normą w branży.
Partnerstwo i innowacje – klucz do sukcesu
Jednym z fundamentów wiodącej pozycji OTOMOTO na rynku jest ścisła współpraca z partnerami biznesowymi. Nowe narzędzia i funkcje projektowane są tak, aby odpowiadały na realne potrzeby rynku. Tak powstały OTOMOTO Insights – narzędzia analityczne, które wykorzystują zaawansowane dane, pomagając sprzedawcom lepiej zrozumieć zachowania klientów i optymalizować procesy sprzedaży. Cykliczny raport OTOMOTO Insights to z kolei holistyczne podsumowanie kondycji rynku motoryzacyjnego w Polsce. Dane są aktualizowane co miesiąc i w przystępny sposób komentowane przez analityków OTOMOTO.
OTOMOTO blisko współpracuje również z kluczowymi organizacjami branżowymi, takimi jak Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów FORS czy Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Te partnerstwa pozwalają nie tylko wymieniać się wiedzą i najlepszymi praktykami, ale także aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu przyszłości rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Rozwój technologiczny OTOMOTO idzie w parze z długofalowymi strategiami komunikacji i intensywnymi działaniami marketingowymi. Marka inwestuje w kampanie, które nie tylko przyciągają uwagę nowych użytkowników, ale przede wszystkim budują lojalność istniejącej bazy klientów poprzez dostarczanie wartościowej wiedzy, inspiracji i informacji.
Transparentność jako przewaga
W czasach, gdy konsumenci mają niemal nieograniczony dostęp do informacji, transparentność staje się kluczowym elementem budowania zaufania. OTOMOTO promuje otwartość poprzez dostarczanie w ogłoszeniach szczegółowych danych, takich jak numery VIN, raporty CEPiK czy szacunkowe wyceny aut na podstawie porównań z innymi ogłoszeniami.
Dzięki wprowadzeniu tych rozwiązań OTOMOTO wyznacza standardy na rynku, gdzie wiarygodność ofert jest jednym z głównych czynników decydujących o wyborze platformy.
Ekologia i przyszłość rynku
Rozwój elektromobilności w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami. Wydaje się jednak, że dla elektryfikacji nie ma obecnie alternatywy z powodu regulacji prawnych, takich jak norma Euro 7 i plany Unii Europejskiej dotyczące produkcji wyłącznie bezemisyjnych pojazdów od 2035 roku.
Jednak mimo rosnącej liczby dostępnych modeli EV, Polacy wciąż są sceptyczni wobec przesiadki na auta elektryczne. Według badań zleconych przez OTOMOTO, główne bariery to obawy o wysokie koszty zakupu i utratę wartości rezydualnej, wciąż ograniczona infrastruktura ładowania i wątpliwości dotyczące trwałości baterii trakcyjnej.
Dodatkowo, brak bezpośrednich doświadczeń z pojazdami elektrycznymi sprawia, że większość kierowców opiera swoje opinie na mitach – jedynie 30% Polaków zna osobiście kogoś, kto posiada samochód elektryczny. Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych również zahamowało zainteresowanie rynkiem, zwłaszcza wśród firm, które odpowiadają za większość rejestracji EV w Polsce.
Szczególnie istotne są kwestie związane z dostępnością finansową nowych technologii. Samochody elektryczne nadal stanowią wyzwanie pod względem kosztów zakupu i utrzymania. – Uważam, że trendy ekologiczne to dobry kierunek, ale jeśli nie pomoże nam legislacja we wsparciu tej technologii, nie zachęci Polaków, żeby te samochody kupować. [...] Myślę, że czekają nas lata zmian, nie nastąpi to szybko – zauważa Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.
Jednak w kontekście wspomnianej dostępności cenowej aut elektrycznych optymizmem napawa coraz silniejsza obecność chińskich marek w Europie. – Jestem pewna, że ich konkurencyjna oferta zrewolucjonizuje dotychczasowy rynek EV i mam nadzieję, że zmobilizuje to wielu kupujących do zmiany auta właśnie na model elektryczny. Ekonomiczne, a jednocześnie jakościowe pojazdy wyposażone w najnowsze technologie to z perspektywy klienta szansa na łagodne wejście na zeroemisyjną ścieżkę – komentuje Agnieszka Czajka.
OTOMOTO angażuje się też w inicjatywy edukacyjne wspierające rozwój elektromobilności, jak choćby współpraca z kierunkiem studiów podyplomowych "Nowa Mobilność" na Politechnice Warszawskiej, mające na celu budowanie kadr i rozwój kompetencji menedżerskich w tym obszarze.
Od 20 lat OTOMOTO redefiniuje polski rynek motoryzacyjny, będąc nie tylko platformą ogłoszeniową, ale też strategicznym partnerem dla branży. Inwestycje w innowacje, współpraca z klientami biznesowymi i nacisk na transparentność czynią z OTOMOTO podmiot wyznaczający trendy. W obliczu nadchodzących zmian marka pozostaje kluczowym graczem, który nie tylko nadąża za zmianami, ale je napędza.