WAŻNE
TERAZ

Domen Prevc zwyciężył w Wiśle. Polak dopiero piąty

Tak radzili sobie z zimą. Chevrolet wyprzedził swoje czasy

Obecnie mamy wiele rozwiązań ułatwiających jazdę w zimowych warunkach. Łańcuchy, opony zimowe, sól drogowa - wszystko to bardzo pomaga. Blisko 60 lat temu Chevrolet miał jednak inny pomysł na zimę.

Pomysł Chevroleta się nie przyjąłPomysł Chevroleta się nie przyjął
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Chevrolet

Jeśli spojrzymy na dodatkowe wyposażenie samochodów z tamtych czasów, możemy być zdumieni. Wystarczy rzucić okiem na katalogi z epoki, aby zobaczyć, że odtwarzacz płyt winylowych w bujającym się na drodze samochodzie to dopiero początek. Ekspres do kawy na pokładzie? Dlaczego nie. Przycisk do zmiany stacji radiowej, który obsługuje się stopą? Oczywiście, że tak. W latach 60. jedynym ograniczeniem dla inżynierów i projektantów była ich własna wyobraźnia.

Chevrolet nie pozostawał w tyle. W 1969 roku firma przygotowała dla swoich klientów, którzy musieli zmagać się z zimowymi warunkami, coś zupełnie nowego - Liquid Tire Chain Traction Dispenser, czyli łańcuchy do opon w płynie. Mechanizm działania był prosty. Wsiadasz do samochodu, naciskasz przycisk i polimer z puszki, na której widnieją ostrzeżenia o ryzyku nagłego zgonu, jest rozpylany na opony. Warto przypomnieć, że w tamtym czasie podgrzewana tylna szyba była dodatkiem, za który trzeba było dodatkowo zapłacić.

Dodatkowe akcesorium o nazwie V75 Liquid Tire Chain było dostępne we wszystkich modelach Chevroleta - z wyjątkiem kombi i pickupa El Camino - tylko w 1969 roku. Na montaż puszek z aerozolem zdecydowało się 2600 klientów, mimo że kosztowało to 22 dolary (co dzisiaj wynosi równowartość ok. 150 dolarów). 188 z nich to byli kierowcy Chevroleta Camaro - samochodu, który jest znany z problemów z trakcją na tylnej osi nawet na suchej nawierzchni.

Co ciekawe, płynne łańcuchy śniegowe - oparte na polimerach - są nadal dostępne do kupienia. Wystarczy poszukać chwilę w internecie, a okaże się, że za 15 złotych możemy stać się właścicielami 200 ml płynnej przyczepności w sprayu. Mimo to, lepiej jest polegać na sprawdzonym zestawie opon zimowych i zdrowym rozsądku za kółkiem.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥