Proste zasady jazdy po śniegu i lodzie. Nie każdy ich przestrzega

Proste zasady jazdy po śniegu i lodzie. Nie każdy ich przestrzega

Jazda w zimowych warunkach jest bardzo trudna. Stosuj więc kilka zasad
Jazda w zimowych warunkach jest bardzo trudna. Stosuj więc kilka zasad
Źródło zdjęć: © WP | Katarzyna Łapczyńska
07.01.2024 11:04

Zimą nie zaszkodzi przypomnieć sobie kilku kluczowych zasad, które mogą ochronić wasz samochód przed uszkodzeniami, a was samych przed poważnym wypadkiem. Nie musisz być doświadczonym kierowcą, aby je zastosować.

Nie musisz być ekspertem od jazdy samochodem, aby bezpiecznie przetrwać zimę bez niechcianej wizyty w rowie lub uderzenia w krawężnik. Kluczem jest ostrożna jazda i odrobina szczęścia. Oczywiście kierowcy, którzy mają dobrze opanowaną technikę jazdy, mają większe szanse na bezpieczną jazdę. Jednak zrozumienie i zastosowanie pięciu podstawowych zasad jazdy na śniegu i lodzie nie jest skomplikowane, a może znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa.

Nie wyłączaj systemów przeciwpoślizgowych (jeśli je masz)

Jeśli twój samochód jest wyposażony w systemy przeciwpoślizgowe, takie jak ESP i kontrola trakcji, nie wyłączaj ich podczas jazdy na śniegu. Ich wyłączniki są przeznaczone do wyjątkowych sytuacji, na przykład gdy chcesz uniknąć utknięcia w zaspie lub na trudnym terenie. W takich sytuacjach lepiej, aby koła nie były hamowane, a moc silnika nie była ograniczana przez elektronikę.

Mam nadzieję, że ten tekst czytają doświadczeni kierowcy, którzy potrafią lepiej niż system ESP poradzić sobie z poślizgiem. Wierzę również, że niektórzy z was korzystają z hamulca postojowego podczas pokonywania zakrętów. Jeśli te techniki są dla was skuteczne, to wykorzystujcie je.

Jednak dla większości kierowców korzystanie z zalet elektroniki, zwłaszcza najnowszych systemów ESP z torque vectoringiem, które są bardziej efektywne niż starsze systemy w pomaganiu podczas pokonywania zakrętów, będzie lepszym rozwiązaniem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hamowanie z systemem ABS — mocno i skutecznie, szczególnie na śniegu

Fakt, że wielu kierowców nie potrafi skutecznie hamować z systemem ABS, dowodzi obecność systemu wspomagającego awaryjne hamowanie (BAS). Nagłe naciśnięcie na pedał hamulca zwiększa siłę hamowania, nawet jeśli kierowca tego nie chce.

Jednak nie zawsze tak jest. Jeśli zaczniecie hamować delikatnie, a potem zwiększycie nacisk na pedał hamulca, system BAS może nie zadziałać. Co więcej, rzadko działa na nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.

Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć i wyrobić sobie nawyk mocnego naciskania pedału hamulca, jeśli wasz samochód jest wyposażony w system ABS. Tylko w ten sposób wykorzystacie pełny potencjał układu hamulcowego i opon, a także będziecie pewni, że samochód hamuje jak najskuteczniej.

Wielu doświadczonych kierowców twierdzi, że na śniegu nie powinno się naciskać pedału hamulca do oporu. Niestety, jeśli mówimy o samochodzie wyposażonym w system ABS, są w błędzie.

Równie ważne jest wybranie odpowiedniego toru jazdy podczas hamowania. Jazda w śladach pozostawionych przez inne samochody na śniegu może być wygodniejsza, ale często w tych miejscach tworzy się podłoże o przyczepności zbliżonej do lodu. Mówimy tutaj o mocno ubitym, bardzo śliskim śniegu, a czasami nawet o lodzie.

Dlatego, jeśli chcecie skutecznie hamować, warto "wyskoczyć" z takich śladów i hamować na mniej ubitym śniegu. Zimowe opony będą wtedy działać skuteczniej.

Hamuj tylko na prostej

Podczas jazdy po zaśnieżonej drodze, szczególnie kiedy zbliżasz się do zakrętu, zawsze hamuj wcześniej, nawet jeśli to oznacza, że będziesz musiał jechać wolniej, z prędkością niższą niż ta, którą uważasz za bezpieczną.

Hamowanie przed zakrętem ma wiele zalet. Po pierwsze, daje ci pewność, że zdążysz zahamować na czas, co w takich warunkach nie zawsze jest oczywiste. Po drugie, jadąc prosto, twoje auto jest stabilniejsze i ma lepszą przyczepność. Na śniegu łatwo o utratę tych dwóch kluczowych elementów bezpiecznej jazdy.

W zakrętach nie hamuj i ostrożnie z gazem

Zakręty zimą mogą być stresujące, szczególnie jeśli są pokryte śniegiem lub lodem. Łatwo o utratę przyczepności i kontroli nad pojazdem. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o tym, że zakręt powinien być pokonywany bez hamowania. Hamowanie w zakręcie może spowodować utratę przyczepności przedniej osi, co z kolei prowadzi do podsterowności. Może to z kolei doprowadzić do sytuacji, w której twoje auto zjedzie z drogi.

Podczas pokonywania zakrętu na śniegu lub lodzie, utrzymuj stałe obroty silnika. Zdejmowanie nogi z gazu nie jest tak niebezpieczne jak na mokrym czy suchym asfalcie. Jeśli jednak odczujesz, że twoje auto nie skręca tak, jak powinno, nie wahaj się zredukować obroty silnika.

Dodawanie gazu podczas pokonywania zakrętu na śniegu jest dużo bardziej ryzykowne niż na suchym asfalcie. Łatwo o utratę przyczepności kół napędzanych, co może spowodować podsterowność w samochodzie z napędem na przednie koła lub nadsterowność w samochodzie z napędem na tylne koła. Unikaj tego jak ognia.

Prostuj koła

Jeśli podczas pokonywania zakrętu twoje auto zacznie się ślizgać i wyjeżdżać przodem na zewnętrzną stronę zakrętu, zmniejsz skręt. Zwiększanie skrętu tylko pogłębi poślizg. To jest coś, o czym trzeba pamiętać, ponieważ naturalnym odruchem jest zwiększanie skrętu, a nie jesteśmy tego uczeni podczas szkolenia na prawo jazdy.

Możesz być zaskoczony, jak skuteczne jest zmniejszenie skrętu na śliskiej nawierzchni podczas poślizgu przedniej osi. Wynika to z faktu, że opona ma największą przyczepność, gdy toczy się prosto. Im większy skręt, tym przyczepność jest mniejsza.

Jeśli zmniejszenie skrętu nie pomoże, naturalnym odruchem jest zdjęcie nogi z gazu i rozpoczęcie hamowania. To jest decyzja, którą powinieneś podjąć, gdy jesteś przekonany, że nie uda ci się wyjść z zakrętu. Możliwe, że niektórzy z was wolą zaciągnąć hamulec ręczny i dodać gazu, ale są pewne "ale":

  • nie każdy kierowca jest na tyle dobry, aby opanować tę technikę,
  • nie w każdym samochodzie to zadziała ze względu na system ESP,
  • nie zawsze się to uda ze względu na stosunek prędkości do przyczepności,
  • epiej zjechać z drogi z mniejszą prędkością niż większą,
  • lepiej zjechać z drogi przodem niż bokiem.

Podsumowując, nawet jeśli nie uważasz się za wybitnego kierowcę, to nie oznacza, że nie możesz stosować powyższych technik i zasad. Powinny one być obowiązkowym elementem nauki jazdy. Szczególnie druga i piąta zasada powinny stać się twoim odruchem, co nie jest łatwe do osiągnięcia. Im więcej z tych zasad stosujesz, tym bezpieczniej dojedziesz do celu. Może to nie będzie "zabawa", ale przynajmniej dojedziesz cało.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)