Projekt Mini WRC pod wielkim znakiem zapytania [aktualizacja]

Już od dłuższego czasu narasta konflikt pomiędzy Prodrive a BMW w sprawie projektu Mini WRC. Brak zgłoszenia do mistrzostw świata producentów i problemy z promotorem serii WRC dolały oliwy do ognia. Według Rallye Magazin współpraca pomiędzy BMW a Prodrive niedługo dobiegnie końca. O co poszło? Chyba się domyślacie...

mini wrtmini wrt
Marcin Łobodziński

Już od dłuższego czasu narasta konflikt pomiędzy Prodrive a BMW w sprawie projektu Mini WRC. Brak zgłoszenia do mistrzostw świata producentów i problemy z promotorem serii WRC dolały oliwy do ognia. Według Rallye Magazin współpraca pomiędzy BMW a Prodrive niedługo dobiegnie końca. O co poszło? Chyba się domyślacie...

Oczywiście, że o pieniądze. Gdy BMW wchodziło do WRC, ustalenia z tunerem samochodów były jasne. Prodrive miał być odpowiedzialny za budowę nadwozi, organizację i kierowców, a BMW dostarczać jednostki napędowe. Znalezienie sponsora leżało po stronie Prodrive - i tu był największy problem. Szef Prodrive - David Richards - przez cały rok szukał dużego sponsora, który pokrywałby wydatki obciążające "chwilowo" konto BMW. Niestety, działania Richardsa nie przyniosły skutku.

Obraz

Na pewno nie pomogło zamieszanie wokół promotora WRC. Otóż oficjalnym promotorem mistrzostw jest spółka North One Sport, którą na początku roku 2011 wykupiła inna spółka, Convers Sports, należąca do Władimira Antonowa. Niestety, Antonow dużo mówi, a robi niewiele. W 2010 roku miał przejąć zespół Renault F1, który był winny pieniądze litewskiemu AB Bankas Snoras. Głównym udziałowcem i szefem rady nadzorczej banku jest właśnie Antonow.

Obiecywał również rajd WRC w Rosji. O jego "osiągnięciach" świadczy także fakt sfinalizowania przejęcia Saaba przez Spykera, które nie wyszło na dobre ani Saabowi, ani Spykerowi. W końcu miarka się przebrała.

Władimir Antonow (fot. automagazin.rs)
Władimir Antonow (fot. automagazin.rs)

Litewska prokuratura wysłała w listopadzie list gończy za Antonowem. Powód: podejrzenie o wyprowadzenie z AB Bankas Snoras około 60 mln euro. Aresztowano go i oczywiście zwolniono za kaucją pod koniec listopada. Choć North Sport One oświadczyło, że stanowi samodzielny podmiot i w przeciwieństwie do Convers Sports nie znajduje się pod kuratelą sądu, to sytuacja z promocją cyklu WRC stanęła pod znakiem zapytania.

BMW jako duży producent po pierwsze nie chce mieć nic wspólnego z aferami, a po drugie nie zamierza się angażować w projekty o niepewnej promocji. Według mnie to jedynie pretekst do ruchu, który BMW planowało od dawna. David Richard nie zgłosił Mini WRT do mistrzostw świata producentów, co więcej - homologowanie poprawionej rajdówki może być problemem, jeśli wcześniej BMW zakończy współpracę. Prodrive będzie musiał kupować silniki od BMW.

Dani Sordo i David Richards (fot. Chris Harrold)
Dani Sordo i David Richards (fot. Chris Harrold)

Niestety, dla kibiców to wielkie rozczarowanie. Sytuacja jest o tyle dziwna, że przecież Mini zaliczyło kapitalny debiutancki sezon. Co więcej, klienckie rajdówki ze stajni Prodrive rozchodziły się i nadal rozchodzą jak ciepłe bułeczki. Zainteresowanie jest ogromne, bo Citroën nie buduje zbyt wielu dodatkowych aut, a Ford już nie nadąża z produkcją. Popyt jest zatem spory.

W zbliżającym się wielkimi krokami sezonie zobaczymy prawdopodobnie przynajmniej dwie załogi w prywatnych Mini. Zespół fabryczny w Monte Carlo będą reprezentować Dani Sordo i Pierre Campana. Nie wiadomo, co z Krisem Meeke, który ma jeszcze dwa lata kontraktu z zespołem. Na razie komunikaty są tak niejasne, dziwne i nieprecyzyjne jak cała ta sprawa.

Obraz

Czy zobaczymy Mini WRC na trasach w tym sezonie? Czy BMW pozostawi na pastwę losu bardzo dobry zespół, odbierając mu możliwość dalszego rozwoju? Mamy się o tym przekonać po Rajdzie Monte Carlo? Dlaczego po? Być może wszystko zależy od wyniku. Czy więc załogom Mini uda się zaskoczyć świat tak jak niegdyś, w latach 1964-1967? Miejmy nadzieję.

[Aktualizacja 4 lutego]

Na 99,9% pewne są informacje o tym, że najpóźniej w poniedziałek BMW oficjalnie ogłosi rozbrat z Prodrive w ramach programu Mini WRC. Nie oznacza to jednak końca Mini w rajdowych mistrzostwach świata. BMW planuje przed Rajdem Portugalii homologować nową, poprawioną wersję samochodu. Sytuacja, która wydawała się beznadziejna na początku sezonu, staje się teraz bardzo ciekawa. Dlaczego?

Według jednego z największych speców od rajdowych mistrzostw świata - Martina Holmesa - wycofanie się BMW z programu WRC nie oznacza jego końca, ale początek! BMW planuje bowiem wziąć sprawy w swoje ręce. Nie wiemy jeszcze, na czym ma to polegać. BMW pozwoli homologować nowe auto, aby Mini nie wypadło z gry. Programem startów w 2012 roku zajmie się Prodrive. Później BMW wybierze, czy sami będą wystawiać Mini w WRC, czy ponownie powierzą tę funkcję firmie Davida Richardsa.

Parik Sandell pojedzie w Szwecji jako partner Daniego Sordo. Barwy są mieszanką Sweden World Rally Team i Mini WRC Team (fot. patriksandell.com)
Parik Sandell pojedzie w Szwecji jako partner Daniego Sordo. Barwy są mieszanką Sweden World Rally Team i Mini WRC Team (fot. patriksandell.com)

Nie zabraknie rajdowych Mini w nadchodzącym Rajdzie Szwecji. Lista startowa do zimowego klasyka obejmuje aż 5 MINI John Cooper Works, którymi pojadą: Dani Sordo i Patrik Sandell (zespół fabryczny), Paulo Nobre i Armindo Araujo (przygotowane przez Motorsport Italia) oraz Richard Goransson. W tym sezonie zobaczymy jeszcze kilku innych kierowców za kierownicą rajdówek zbudowanych przez Prodrive.

Richard Göransson tests MINI WRC before Rally Sweden 2012

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów