Proces likwidacji szkód. Jak to wygląda od kuchni? [poradnik]

Proces likwidacji szkód. Jak to wygląda od kuchni? [poradnik]21.05.2010 19:00
Proces likwidacji szkód. Jak to wygląda od kuchni? [poradnik]
Piotr Mazanek

Jazda samochodem wiąże się z ryzykiem wystąpienia drobnych stłuczek lub kolizji. Takie sytuacje na drodze są stresujące i bardzo nieprzyjemne. Co zrobić, kiedy uczestniczymy w kolizji? Czy trzeba koniecznie dzwonić po policję? Odpowiedzi szukajcie w naszym poradniku.

Jazda samochodem wiąże się z ryzykiem wystąpienia drobnych stłuczek lub kolizji. Takie sytuacje na drodze są stresujące i bardzo nieprzyjemne. Co zrobić, kiedy uczestniczymy w kolizji? Czy trzeba koniecznie dzwonić po policję? Odpowiedzi szukajcie w naszym poradniku.

Nasze postępowanie jest w pełni uzależnione od tego, czy były jakieś ofiary. Jeśli tak, musimy bezwzględnie wezwać policję. W miarę możliwości należy udzielić pierwszej pomocy uczestnikom wypadku. Istotne jest, aby wyłączyć silniki we wszystkich pojazdach oraz sprawnie i bezpiecznie wykluczyć je z ruchu drogowego. Miejsce wypadku musimy oznaczyć trójkątem ostrzegawczym.

Kiedy uczestniczyliśmy w kolizji, mamy dwie możliwości. Możemy wezwać na miejsce zdarzenia policję lub wyjaśnić sprawę polubownie. Wybierając policję narażamy się na odgórne ustalenie winowajcy i mandat. Wtedy jednak dla nas pozostaje minimum formalności. Dla wielu jest to istotny czynnik przy wyborze wyjścia z nieprzyjemnej sytuacji kolizji.

Zajmijmy się alternatywą bez wzywania policji. Pierwszym krokiem w tym wypadku jest spisanie oświadczenia. Oświadczenie zdarzenia powinno zawierać dane sprawcy, nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego i numer ważnej polisy. Umowa musi być podpisana przez obie strony: sprawcę i poszkodowanego. Wzór takiego oświadczenia znajdziecie TUTAJ

Po spisaniu oświadczenia uczestniczy zdarzenia drogowego mogą spokojnie odjechać. Jeśli ich samochody nie są do tego zdolne, należy wezwać pomoc drogową. Następnie właściciele aut muszą przejść przez mozolny proces likwidacji szkód. Wygląda on następująco:

Krok 1

Przekazanie samochodu do serwisu. Serwis wystawia zlecenie naprawy oraz przyjmuje niezbędne dokumenty od klienta (protokół oględzin, upoważnienia do odbioru odszkodowania). Po przyjęciu dokumentów od poszkodowanego następuje odbiór samochodu, który polega na wstępnym porównaniu uszkodzeń z protokołu oględzin, spisaniu uszkodzeń niezwiązanych ze szkodą. Spisywany jest także przebieg, stan paliwa i rzeczy pozostawione w samochodzie przez klienta.

Krok 2

Samochód wraz z dokumentami trafia do działu blacharskiego. Po umyciu i rozbiórce uszkodzonych elementów ich stan jest sprawdzany z protokołem oględzin sporządzonym przez firmę ubezpieczeniową. W przypadku rozbieżności zostają powołane dodatkowe oględziny. Po tych czynnościach zostają zamówione części zamienne.

Krok 3

Pracownicy blacharni po pobraniu z magazynu wszystkich części niezbędnych do wykonania naprawy przystępują do pracy. Po zakończeniu następują oględziny międzyfazowe pod względem poprawności wykonanej naprawy.

Krok 4

Samochód trafia do działu lakierniczego, gdzie są lakierowane uszkodzone elementy zgodnie z protokołem oględzin.

Krok 5

Po naprawie lakierniczej samochód ponownie trafia do działu blacharskiego w celu dozbrojenia wymienionych elementów i całkowitego zakończenia naprawy. Po umyciu samochodu następuje kontrola ostateczna dokonywana przez mistrza, która polega na sprawdzeniu jakości naprawy blacharsko- lakierniczej, czystości samochodu i poprawności funkcjonowania poszczególnych systemów.

Krok 6

Po dokładnym sprawdzeniu samochodu dodatkowo przez doradcę blacharsko-lakierniczego klient zostaje poinformowany o możliwości odbioru samochodu. Po przybyciu właściciela pojazdu zostaje wyjaśniony zakres naprawy, otrzymuje on kopię faktury i certyfikat gwarancji na wykonaną naprawę.

Czas trwania procesu likwidacji szkód jest uzależniony od tego, w jakim stopniu nasz samochód został zniszczony. Z reguły trwa on w okolicach dwóch tygodni. Może trwać dłużej, może trwać też krócej. Koszty naprawy zostaną w pełni pokryte przez naszą firmę ubezpieczeniową.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)