Prawie 20 lat bez podwyżki. Rzecznik Praw Obywatelskich (znowu) interweniuje w sprawie opłat za badania techniczne

RPO interweniuje w sprawie braku waloryzacji opłaty za badania techniczne, a stacje kontroli pojazdów alarmują, że ledwo utrzymują rentowność. Czy Ministerstwo Infrastruktury zmieni zdanie?

Rzecznik Praw Obywatelskich znów interweniuje w sprawie SKP
Rzecznik Praw Obywatelskich znów interweniuje w sprawie SKP
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

24.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:02

Ostatnia podwyżka opłaty za badania techniczne pojazdów miała miejsce w 2004 r. Oznacza to tyle, że nie zmieniła się od 18 lat. W tej sprawie właśnie zainterweniował Rzecznik Praw Obywatelskich w Ministerstwie Infrastruktury.

Ograniczona swoboda?

W piśmie z 17 sierpnia 2022 r. wśród skutków, jakie niesie za sobą brak podwyżki opłaty, RPO wymienia "ingerencję w swobodę działalności gospodarczej", a także nieopłacalność prowadzenia takiego biznesu.

– Niemal 20 lat temu przedsiębiorcy, którzy zainwestowali w stacje, umówili się z państwem, że za określoną stawkę będą w jego imieniu wykonywać badania pojazdów, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo na drogach.

Lata minęły, a realna wartość tej kwoty drastycznie w tym czasie spadła. W efekcie aż 35 proc. właścicieli SKP rozważa dziś rezygnację z prowadzenia działalności – mówi, cytowany przez portal Warsztat.pl, Marcin Barankiewicz, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Rzecznik Praw Obywatelskich, wspierając ten pogląd, podkreśla, że przepisy, które wyznaczają wysokość opłat za badania techniczne, nie uwzględniają aktualnych kosztów ich wykonywania.

Pierwsza odpowiedź Ministerstwa

Resort infrastruktury, w odpowiedzi na poprzednią interwencję RPO (z 17 grudnia 2021 r.), zanegował zasadność podwyższania opłat za badania techniczne. Ministerstwo wskazało, że skoro od kilkunastu lat – mimo niezmienionych stawek – każdego roku ponad 100 nowych przedsiębiorców otwiera stacje diagnostyczne, to wysokość opłat za te badania jest wystarczająca i nie powoduje nieopłacalności biznesu.

Resort, w odpowiedzi na grudniowe zapytanie RPO, ocenił jego stanowisko jako jednostronne, ponieważ nie uwzględnia wydatków po stronie właścicieli pojazdów.

Kontra Rzecznika Praw Obywatelskich

W ponownym wystąpieniu RPO unikał już więc odniesienia do kwestii obciążenia opłatami kierowców. Skoncentrował się natomiast na trudnej sytuacji SKP.

Nie przyjął też argumentacji ministerstwa, które swój brak działań w sprawie podwyżki opłaty za badania techniczne tłumaczyło pracą nad innymi istotnymi projektami.

Na końcu zapytania do Ministerstwa Infrastruktury RPO poprosił również o ustosunkowanie się do kwestii, jaki wpływ ma "bezczynność resortu" na konstytucyjne prawa przedsiębiorców, którzy prowadzą stacje diagnostyczne.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)