Powstała mapa kontroli jakości paliw. Kierowcom łatwo będzie zobaczyć "trefne" stacje
22.03.2022 09:48, aktual.: 14.03.2023 12:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmienił sposób informowania o wynikach kontroli jakości paliw. Teraz to nie mało czytelna tabelka, ale interaktywna mapa, pozwalająca dobrze zaplanować tankowanie na trasie.
Paliwo jest drogie i niewiele wskazuje na to, by wiele miało zmienić się w najbliższej przyszłości. Skoro musimy płacić dużo, upewnijmy się przynajmniej, że wlewamy do baku produkt właściwej jakości. Jak to zrobić?
Od lat UOKiK publikował wyniki przeprowadzanych kontroli w formie tabeli. Dla osób niezwiązanych z branżą mogła być ona mało czytelna, a poza tym miała jedną dużą wadę. Kierowca planujący dłuższą trasę w słabo znane rejony kraju nie mógł dowiedzieć się z niej, gdzie zlokalizowane są stacje, na których wykryto paliwo niespełniające krajowych norm.
Teraz UOKiK przedstawia wyniki badań jakości paliwa na interaktywnej mapie. Zielony symbol podniesionego kciuka oznacza, że przeprowadzone badanie zakończyło się pozytywnym wynikiem. Czerwonych oznaczeń póki co w 2022 r. jeszcze nie ma.
Dzięki możliwości zbliżenia obrazu można szybko przekonać się, czy na naszej trasie nie ma stacji, na których sprzedawano paliwo niewłaściwej jakości. I przeciwnie. Jeśli wiemy, że podczas podróży będziemy musieli zatankować, możemy wybrać taką stację, która była kontrolowana i oferowała produkt zgodny z polskimi normami.
Nowa mapa UOKiK-u może być dla kierowców cenną wskazówką podczas wakacyjnych wyjazdów czy podróży służbowych. Problem paliwa niespełniającego norm jest dziś o wiele mniej istotny niż przed kilkoma laty, ale wciąż występuje. W 2021 r. nieprawidłowości wykryto na 1,03 proc. kontrolowanych stacji paliw. Warto jednak pamiętać, że nie tak dawno, bo w 2015 r., było to 5,3 proc. stacji.
Tankowanie paliwa niespełniającego norm może przyczyniać się do problemów z rozruchem samochodu, awarii osprzętu silnika, większego tempa pojawiania się korozji jednostki napędowej czy osadzania się nagaru. W dłuższej perspektywie skraca to żywotność silnika i naraża kierowcę na dodatkowe koszty. W przypadkach ekstremalnych odstępstw od norm już jednorazowe zatankowanie paliwa złej jakości może spowodować odczuwalne następstwa.
Warto więc sprawdzać stacje, a także zabierać z kasy paragon, bo tylko on pozwoli na dochodzenie swoich praw w razie kłopotów z autem.