Polski rynek samochodów osobowych – kwiecień 2017

Tego, że kwiecień będzie jednym z najlepszych w tym wieku pod względem liczby rejestracji samochodów można było się spodziewać już po rekordowym marcu. Jednak w minionym miesiącu padł inny rekord. Jaki?

Polski rynek samochodów osobowych – kwiecień 2017
Marcin Łobodziński

07.05.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Udział firm wyniósł w kwietniu aż 71,5 proc. co oznacza, że na 10 zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych tylko trzy należą do osób prywatnych lub przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność. Łącznie od początku roku udział firm w zakupach wynosi 65,3 proc. Polacy prywatnie wciąż kupują głównie samochody używane.

Firmy napędzają jednak zakupy u dilerów, a tych jest naprawdę dużo. W kwietniu w Polsce zarejestrowano 39 479 nowych samochodów osobowych, a to wynik o 14,37 proc. wyższy niż w kwietniu 2016 roku. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, jest to najlepszy kwiecień od 2000 roku. Od początku roku zarejestrowano 165 460 aut - o 18,85 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku 2016.

Liczba rejestracji TOP10 - kwiecień 2017 (marki)
Poz.MarkaLiczba rejestracji
1.Skoda4809
2.Toyota4413
3.Volkswagen3568
4.Opel 2802
5.Ford2275
6.Renault2046
7.Kia1884
8.Dacia1863
9.Hyundai1443
10.Mercedes1193
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Liderem marek pozostaje Škoda, ale widać dynamiczną pogoń Toyoty, za to zdecydowany spadek Volkswagena. Obecnie importerowi japońskich samochodów brakuje około 1000 rejestracji by zostać liderem rynku. Czy jest na to szansa?

Moim zdaniem tak, ponieważ do pierwszej dziesiątki modeli bardzo szybko zbliża się Toyota C-HR, która już teraz jest na trzecim miejscu w rankingu crossoverów za liderującym Dusterem i drugim Qashqaiem. C-HR plasuje się obecnie na 14. pozycji najczęściej rejestrowanych aut od początku roku. Najpopularniejszym modelem kwietnia był Opel Astra, który wyprzedził Škodę Octavię i Fabię.

Liczba rejestracji TOP10 w okresie styczeń-kwiecień 2017 (marki)
Poz.MarkaLiczba rejestracji
1.Skoda20 684
2.Toyota19 596
3.Volkswagen16 065
4.Opel 12 412
5.Ford9611
6.Renault8419
7.Kia7779
8.Hyundai6686
9.Dacia6669
10.Nissan4922
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Interesująco wygląda wysoka pozycja Mercedesa w kwietniowych rejestracjach. Marka premium podobnie jak w marcu BMW dostała się do pierwszej dziesiątki. To jednak tylko pojedynczy skok, ponieważ liderami segmentu wciąż są BMW i Audi, z którymi znajduje się Mercedes. Volvo jest cały czas o krok od pierwszej trójki, a daleko za nim plasuje się Lexus. Pozostałe marki premium można wręcz uznać za niszowe.

Liczba rejestracji TOP10 w okresie styczeń-kwiecień 2017 (modele)
PozycjaModelLiczba rejestracji
1.Skoda Fabia6348
2.Skoda Octavia6255
3.Opel Astra5630
4. Volkswagen Golf5075
5.Toyota Auris4570
6.Toyota Yaris4335
7.Ford Focus3705
8.Skoda Rapid3389
9.Reanult Clio3167
10.Dacia Duster3157
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

W kwietniu 2017 roku Polacy zarejestrowali 4975 samochodów premium, a to wynik o 23,63 proc. wyższy w zestawieniu z kwietniem roku 2016. To oczywiście również zasługa zakupów firmowych, głównie aut dla wyższego kierownictwa. Od stycznia wzrost w segmencie premium wynosi 28,93 w porównaniu z ubiegłorocznym okresem. Jest tu zdecydowanie więcej dynamiki niż w markach popularnych.

Ostatnie miesiące pokazują, że ten rok może być jednym z najlepszych ostatnich lat dla polskich importerów. Ogromna w tym zasługa firm. Czy niski i coraz niższy udział klienta indywidualnego powinien nas niepokoić? Jak najbardziej. Oznacza to, że konsumenci, których jest znacznie więcej niż producentów, kupują coraz mniej dóbr luksusowych. Bo czymże jest w Polsce nowe auto, jeżeli nie dobrem luksusowym?

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (14)