Polska bez poprawy. Są ostateczne dane o wypadkach w EU w 2023 r. 

Komisja Europejska opublikowała ostateczne dane na temat wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, jakie miały miejsce w państwach UE w 2023 r. Dobra wiadomość jest taka, że jest u nas nie gorzej niż we Włoszech. Zła taka, że to wciąż powyżej unijnej średniej.

Spadkowy trend został zahamowanySpadkowy trend został zahamowany
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

Jeszcze przed kilkoma laty polskie drogi należały do najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Od pewnego czasu sytuacja się poprawiała, ale dopiero w 2022 r. – po znacznym zaostrzeniu taryfikatora mandatów - zaszła radykalna zmiana. Pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków na milion mieszkańców Polska uzyskała wynik wynoszący 51 i pod tym względem okazała się lepsza niż Włochy (53). Ci, którzy liczyli na dalszą poprawę, mogą czuć zawód.

Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2019 i 2023 r.
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2019 i 2023 r. © Materiały prasowe | Komisja Europejska

Ostateczne dane opublikowane przez Komisję Europejską jasno pokazują, że pod względem poprawy bezpieczeństwa Polska złapała zadyszkę. W 2023 r. na naszych drogach zginęły 1893 osoby (1883 w 2022 r.), co oznacza, że w przeliczeniu na milion obywateli w wypadkach zginęły 52 osoby.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Co prawda w dłuższej perspektywie, od 2019 r., jest to wynik o 35 proc. lepszy, ale nie można ignorować faktu, że wciąż jest to gorzej niż wynosi europejska średnia. Ta wyniosła w 2023 r. 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Warto też zauważyć, że nie można przypisać stagnacji w Polsce ogólnoeuropejskiemu trendowi. W 18 krajach spośród 31 ujętych przez Komisję Europejską w 2023 r. nastąpiła poprawa bezpieczeństwa.

Na przykład na Węgrzech bezwzględna liczba śmiertelnych ofiar wypadków w 2023 r. spadła względem 2022 r. o 12 proc., w Belgii o 7 proc., w Finlandii o 11 proc., a w Słowenii o 4 proc. Otwarte pozostaje pytanie o to, co zrobi rząd, żeby przywrócić w Polsce spadkowy trend liczby drogowych tragedii.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne