Polska bez poprawy. Są ostateczne dane o wypadkach w EU w 2023 r. 

Komisja Europejska opublikowała ostateczne dane na temat wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, jakie miały miejsce w państwach UE w 2023 r. Dobra wiadomość jest taka, że jest u nas nie gorzej niż we Włoszech. Zła taka, że to wciąż powyżej unijnej średniej.

Spadkowy trend został zahamowanySpadkowy trend został zahamowany
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

Jeszcze przed kilkoma laty polskie drogi należały do najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Od pewnego czasu sytuacja się poprawiała, ale dopiero w 2022 r. – po znacznym zaostrzeniu taryfikatora mandatów - zaszła radykalna zmiana. Pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków na milion mieszkańców Polska uzyskała wynik wynoszący 51 i pod tym względem okazała się lepsza niż Włochy (53). Ci, którzy liczyli na dalszą poprawę, mogą czuć zawód.

Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2019 i 2023 r.
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2019 i 2023 r. © Materiały prasowe | Komisja Europejska

Ostateczne dane opublikowane przez Komisję Europejską jasno pokazują, że pod względem poprawy bezpieczeństwa Polska złapała zadyszkę. W 2023 r. na naszych drogach zginęły 1893 osoby (1883 w 2022 r.), co oznacza, że w przeliczeniu na milion obywateli w wypadkach zginęły 52 osoby.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Co prawda w dłuższej perspektywie, od 2019 r., jest to wynik o 35 proc. lepszy, ale nie można ignorować faktu, że wciąż jest to gorzej niż wynosi europejska średnia. Ta wyniosła w 2023 r. 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Warto też zauważyć, że nie można przypisać stagnacji w Polsce ogólnoeuropejskiemu trendowi. W 18 krajach spośród 31 ujętych przez Komisję Europejską w 2023 r. nastąpiła poprawa bezpieczeństwa.

Na przykład na Węgrzech bezwzględna liczba śmiertelnych ofiar wypadków w 2023 r. spadła względem 2022 r. o 12 proc., w Belgii o 7 proc., w Finlandii o 11 proc., a w Słowenii o 4 proc. Otwarte pozostaje pytanie o to, co zrobi rząd, żeby przywrócić w Polsce spadkowy trend liczby drogowych tragedii.

Wybrane dla Ciebie
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥