Polecane przez eksperta od LPG: 6 najlepszych nowoczesnych jednostek do gazu
Silniki benzynowe nie starsze niż 10 lat, które nadają się do montażu zasilania LPG - o najlepsze konstrukcje zapytałem specjalistę z branży. Lista zawiera 6 jednostek napędowych, które można uznać jeszcze za współczesne, bo montowane w samochodach produkowanych po 2010 roku.
16.03.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:16
Zasady doboru silników mieliśmy proste. Pierwsza selekcja polegała na tym, by wybrać motor, który napędza auto nie starsze niż 10-letnie. Dopiero z tego grona doradca techniczny AC S.A., producenta popularnych instalacji autogazu Stag, Tomasz Kraczko, wybrał jego zdaniem najlepsze konstrukcje pod LPG. Niektóre za kilka lat nie będą spełniały pierwszego wymagania. Zobaczcie na następnych stronach, które silniki jego zdaniem zasłużyły na top 6.
Volkswagen - silnik 1.6 MPI
Tej jednostki na liście zabraknąć nie mogło, choć za 3 lata już tu nie będzie pasowała. Ostatnie samochody z silnikiem 1.6 8V/MPI wyjeżdżały z fabryki Škody w 2013 r. Do dziś napędzają ostatnie roczniki Octavii II, ale mało kto wie, że wolnossąca odmiana 16V trafiła na niektóre rynki również do Octavii III po liftingu. Wróćmy jednak do naszego bohatera, który słynie z bezproblemowej współpracy z gazem.
- Polecam silniki 1.6 MPI z Grupy VW, które były oferowane również z fabryczną instalacją gazową – mówi Tomasz Kraczko. - Żeliwna konstrukcja, hydrauliczna regulacja luzów zaworowych, a do tego wyjątkowa bezawaryjność to główne zalety do współpracy z LPG – dodaje.
Do silnika 1.6 MPI nadaje się niemal każda, najprostsza instalacja autogazu oparta na technologii wtrysku sekwencyjnego, choć znane są przypadki montażu instalacji mieszalnikowej i to z niemałym sukcesem. Trudno polecić taką praktykę, ale to właśnie świadczy o tym, że silnik ten został jakby przypadkowo stworzony do gazu.
Toyota – rodzina Valvematic (1.6, 1.8, 2.0)
Znane m.in. z Toyoty Auris (od 2009 r.) i Toyoty Avensis (od 2008 r.) silniki o pojemnościach 1,6 l, 1,8 l oraz 2,0 l o oznaczeniu Valvematic to następcy rodziny oznaczanej jako VVT-i, w której problemem przy montażu autogazu była płytkowa regulacja zaworów.
Motory Valvematic są znacząco poprawione pod względem jakości wykonania, niezawodności, trwałości i otrzymały hydrauliczną regulację zaworów. Wszystkie trzy bez wyjątku mają też wtrysk wielopunktowy, dzięki czemu są doskonałą bazą do stworzenia auta na LPG.
- Pamiętajmy, że nie podłączamy podciśnienia podczas instalacji, a to w wielu przypadkach, szczególnie gdy EGR wpływa znacząco na skład mieszanki, dodatkowo skraca czas montażu instalacji gazowej – podpowiada Tomasz Kraczko.
Opel 1.4 Turbo
Oplowskie jednostki, znane jeszcze do niedawna z takich modeli jak Astra, Zafira czy Mokka, to jedne z najlepszych współczesnych turbodoładowanych do zasilania gazowego. Wycofano je dopiero w 2019 r.
Silnik, choć dość nowoczesny, ma względnie prostą i bezproblemową budowę, co zresztą spowodowało, że był oferowany z fabryczną instalacją LPG. I dobrze, bo nie należy do oszczędnych, a by cieszyć się dobrymi osiągami, należy głęboko wciskać gaz i korzystać z wyższych obrotów. Zawory regulowane są hydraulicznie, zatem pozostaje jedynie podstawowy serwis.
- Uwaga, podczas montażu systemu LPG należy montować emulator ciśnienia paliwa – radzi ekspert z AC S.A.
Honda 1.8/2.0 i-VTEC (Seria R)
Silniki benzynowe Hondy zawsze słynęły z wysokiej trwałości, praktycznie całkowitej niezawodności oraz… kłopotów przy zasilaniu gazowym. Głównie wynikały one z braku okresowej regulacji luzów zaworowych oraz oszczędnościach na instalacjach. Rodzina K nieco zepsuła renomę Hondy, ale jej następcy, czyli silniki z serii R uchodzą obecnie za najlepsze, jakie można było do niedawna kupić.
Ostatnie auta, które na naszym rynku były wyposażane w silniki serii R, to Honda Civic IX oraz Honda CR-V (do 2017 r.). Motory te były instalowane także w Accordzie VIII. Są to samochody, które można z powodzeniem "zagazować" i cieszyć się sporymi oszczędnościami, przede wszystkim w dużym CR-V. Ekspert oczywiście przypomina:
- Należy pamiętać tylko o regulacji luzów zaworowych, ponieważ nie ma w tych silnikach hydrauliki – mówi Tomasz Kraczko. – Jednostki wymagają dodatkowo stosowania emulatorów poziomu paliwa. Należy pamiętać, że silniki z technologią earth dream mają wtrysk bezpośredni i na razie trudno się o nich jednoznacznie wypowiadać – dodaje.
Volvo 2.5 T
- Bardzo popularny silnik w gamie Volvo. Tutaj również należy pamiętać o emulacji ciśnienia paliwa. Wielką zaletą montażu LPG w tych silnikach jest bardzo szybki zwrot kosztów ze względu na dość wysokie zużycia benzyny – mówi Tomasz Kraczko.
Choć motor ten był oferowany już w latach 90., to jego ostatnie wersje można spotykać m.in. w takich modelach jak V40/V50/C30, S80, V70 produkowane do 2012 r. czy też nowsze V40 II, S60 II/V60, XC60 i i XC70 oferowane do 2015/2016 r.
5-cylindrowa jednostka z rodziny Modular Engine (B5254) jest zdaniem wielu ostatnim tak dobrym silnikiem benzynowym Volvo, a do tego ostatnim, w którym można zamontować sekwencyjną instalację LPG. Jego starsze odmiany napędzają także niektóre modele Forda, w tym Focusa ST i RS.
Mazda 2.5 Skyactiv-G
Zaskoczenie? Wcale mnie to nie dziwi, ponieważ na liście tych naprawdę najlepszych silników do LPG znalazła się jednostka z wtryskiem bezpośrednim.
- To przykład silnika z bezpośrednim paliwa, do którego zdecydowanie polecam montaż LPG - mówi Tomasz Kraczko. - Po naszych długodystansowych testach nie stwierdziliśmy negatywnego wpływu na motor oraz jego osprzęt paliwowy. Zaletą jest niski dotrysk benzyny po założeniu instalacji gazowej – podkreśla.
Siłą rzeczy, jeśli chcecie na serio oszczędzać, a jeździcie stosunkowo dużo, należy powoli przestawić swoją świadomość na takie silniki. Co prawda instalacje autogazu kosztują znacznie więcej (od 4500 zł wzwyż), a oszczędności są niższe (dotrysk benzyny), ale to i tak może się opłacić. Jednostka Mazdy została tu wyróżniona, co pozwala wierzyć w przyszłość autogazu nawet w samochodach po roku 2020.