WAŻNE
TERAZ

Czarne chmury nad Wąsikiem i Kamińskim. Jest ruch prokuratury

Pieniądze z KPO a polskie drogi. Nowe obwodnice, modernizacje i fotoradary

Pieniądze otrzymane z Krajowego Planu Odbudowy w pewnej części zostaną wykorzystane do poprawy infrastruktury drogowej. Chociaż przetarg właśnie ruszył, jego efekty zobaczymy dopiero za kilka lat.

FotoradarFotoradary z KPO będą, ale nie szybko
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Cezary Piwowarski
Kamil Niewiński

Zmiany w polskiej polityce niosą za sobą daleko idące konsekwencje także dla kierowców. Jedną z najistotniejszych obecnie kwestii są środki z Krajowego Planu Odbudowy, do tej pory zamrożone. Wszystko wskazuje na to, że lada moment ulegnie to zmianie. Do Polski już niedługo ma trafić zaliczka KPO w postaci 5 mld euro, czyli prawie 22 mld złotych. Łącznie w ramach KPO Polska ma zagwarantowane blisko 60 mld euro.

Elementów planu jest naprawdę wiele, a jednym z nich są między innymi inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu. Na ten cel przeznaczona ma zostać kwota w wysokości ponad 3 mld złotych, dokładnej - 3 136 612 896 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe sposoby na kierowców. Fotoradary nie tylko na prędkość

Co jednak kryje się za wspomnianym bezpieczeństwem transportu, które ma zostać poprawione z pomocą środków z KPO? Możemy dowiedzieć się tego dzięki Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które ogłosiło nabór wniosków objętych wsparciem ze środków KPO.

Celem jest m.in. wyprowadzenie ruchu z obszarów zurbanizowanych z pomocą obwodnic, rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych, a także zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa. Dotacje będą dokładnie dotyczyć:

  • modernizacji 305 niebezpiecznych punktów na drogach;
  • budowy 90 km obwodnic;
  • zainstalowaniu 128 automatycznych urządzeń nadzoru drogowego.

Ostatni punkt dotyczy oczywiście nowych fotoradarów, a także odcinkowych pomiarów prędkości, w tym również na drogach krajowych. Byłby to kolejny krok w rozbudowie ich sieci - w 2023 r. w Polsce ruszyć miało łącznie 39 takich odcinków.

Zanim jakiekolwiek projekty dofinansowane ze środków KPO pojawią się na polskich drogach, minie jednak sporo czasu. GDDKiA oraz GITD, upoważnione do składania wniosków w ramach programu, mają czas do 31 grudnia 2025 r. Potem wnioski trzeba jeszcze rozpatrzyć, zaakceptować, wydać pozwolenia... Nie trzeba chyba dłużej tłumaczyć, że cały ten proces, mówiąc delikatnie, trochę potrwa.

Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?