Pieniądze z KPO a polskie drogi. Nowe obwodnice, modernizacje i fotoradary

Pieniądze otrzymane z Krajowego Planu Odbudowy w pewnej części zostaną wykorzystane do poprawy infrastruktury drogowej. Chociaż przetarg właśnie ruszył, jego efekty zobaczymy dopiero za kilka lat.

FotoradarFotoradary z KPO będą, ale nie szybko
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Cezary Piwowarski
Kamil Niewiński

Zmiany w polskiej polityce niosą za sobą daleko idące konsekwencje także dla kierowców. Jedną z najistotniejszych obecnie kwestii są środki z Krajowego Planu Odbudowy, do tej pory zamrożone. Wszystko wskazuje na to, że lada moment ulegnie to zmianie. Do Polski już niedługo ma trafić zaliczka KPO w postaci 5 mld euro, czyli prawie 22 mld złotych. Łącznie w ramach KPO Polska ma zagwarantowane blisko 60 mld euro.

Elementów planu jest naprawdę wiele, a jednym z nich są między innymi inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu. Na ten cel przeznaczona ma zostać kwota w wysokości ponad 3 mld złotych, dokładnej - 3 136 612 896 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe sposoby na kierowców. Fotoradary nie tylko na prędkość

Co jednak kryje się za wspomnianym bezpieczeństwem transportu, które ma zostać poprawione z pomocą środków z KPO? Możemy dowiedzieć się tego dzięki Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które ogłosiło nabór wniosków objętych wsparciem ze środków KPO.

Celem jest m.in. wyprowadzenie ruchu z obszarów zurbanizowanych z pomocą obwodnic, rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych, a także zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa. Dotacje będą dokładnie dotyczyć:

  • modernizacji 305 niebezpiecznych punktów na drogach;
  • budowy 90 km obwodnic;
  • zainstalowaniu 128 automatycznych urządzeń nadzoru drogowego.

Ostatni punkt dotyczy oczywiście nowych fotoradarów, a także odcinkowych pomiarów prędkości, w tym również na drogach krajowych. Byłby to kolejny krok w rozbudowie ich sieci - w 2023 r. w Polsce ruszyć miało łącznie 39 takich odcinków.

Zanim jakiekolwiek projekty dofinansowane ze środków KPO pojawią się na polskich drogach, minie jednak sporo czasu. GDDKiA oraz GITD, upoważnione do składania wniosków w ramach programu, mają czas do 31 grudnia 2025 r. Potem wnioski trzeba jeszcze rozpatrzyć, zaakceptować, wydać pozwolenia... Nie trzeba chyba dłużej tłumaczyć, że cały ten proces, mówiąc delikatnie, trochę potrwa.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa