Pieniądze w F1: Ile kosztuje utrzymanie Red Bulla?

Formuła 1 jest najdroższym sportem motorowym na świecie. Swego czasu Toyota wydawała rocznie ponad 300 milionów dolarów na swój zespół. Ile pieniędzy wydaje Red Bull na utrzymanie swoich teamów?

Red Bull RacingRed Bull Racing
Bartosz Pokrzywiński

Red Bull Racing dołączył do Formuły 1 od początku sezonu 2005, wykupując od Forda team Jaguar Racing. Rok później, w F1 pojawiła się druga stajnia należąca do firmy produkującej napoje energetyczne, Scuderia Toro Rosso.

Od początku Toro Rosso miało być niskobudżetowym teamem, w którym debiutowaliby kierowcy, którzy w przyszłości mają zasiąść w bolidzie Red Bulla. Tak było właśnie z Sebastianem Vettelem.

Większość finansów w Formule 1 jest utajniona, jednak w sieci pojawiły się informacje na temat inwestycji, które poczyniła brytyjska stajnia z Milton Keynes. Od początku istnienia, czyli od 2005 roku do końca 2009 roku, właściciel obu zespołów wydał łącznie 690 milionów dolarów.

Pieniądze nie są jednak dzielone równo pomiędzy dwa zespoły. W 2007 roku budżet wynosił 146 milionów dolarów, z czego aż 128 milionów przeszło na konto Red Bulla. W 2008 roku ze 135 milionów dolarów, aż 129 milionów przejął Red Bull.

W ostatnim roku, o którym przedstawiono finansowe informacje, Red Bull zainwestował w F1 łącznie 175 milionów dolarów, z czego 158 milionów zgarnął Red Bull.

Efekty? Rok później, w 2010 roku, stajnia zdobyła oba tytuły, w klasyfikacji generalnej kierowców oraz konstruktorów, a w tym sezonie, Sebastian Vettel wygrał 5 z 6 rozegranych do tej pory wyścigów.

Czy to się opłaca? Ciężko powiedzieć. Należy jednak pamiętać o tym, że zespół pozyskuje jeszcze pieniądze od sponsorów, na przykład od Infiniti oraz z podziału zysków z reklamy wydzielanych zawsze po zakończeniu sezonu.

Źródło: Autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny