TestyMiniPięciodrzwiowe Mini Cooper S - test, opinia, spalanie, cena

Pięciodrzwiowe Mini Cooper S - test, opinia, spalanie, cena

Odkąd BMW zaopiekowało się marką Mini jej rozwój postępuje w zawrotnym tempie. Po znacznym rozszerzeniu gamy w ostatnich latach rozwój modeli cieszących się mniejszym zainteresowaniem zostanie porzucony, a na ich miejscu pojawią się kolejne eksperymenty mające przyciągnąć do salonów nowych klientów. Jednym z nich jest klasyczny hatchback, ale w niespotykanej dotąd wersji pięciodrzwiowej. Taka odmiana ma pokazać dojrzałość i funkcjonalność małego Mini uznawanego za modny, miejski dodatek.

Mini w wersji Cooper S dzięki kilku dodatkom stylizacyjnym wygląda naprawdę agresywnie.
Mini w wersji Cooper S dzięki kilku dodatkom stylizacyjnym wygląda naprawdę agresywnie.
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

04.05.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:38

Pięciodrzwiowe Mini Cooper S - test, opinia

Samochód mimo dodatkowej pary drzwi, do której fani marki nie są przyzwyczajeni, na żywo wygląda bardzo zgrabnie, proporcjonalnie i stylowo. Pięciodrzwiowe Mini urosło względem wersji trzydrzwiowej o 16 cm na długość przy czym rozstaw osi zwiększono o 7 cm, a pozostałe 9 cm poszło w tylny zwis. Już na oko widać, że auto jest sporo dłuższe jednak dodatkowe centymetry nie ujmują ani grama ze sportowego charakteru.

Ładne koła John Cooper Works, dodatkowe wloty powierza czy centralnie wyprowadzona podwójna końcówka układu wydechowego w połączeniu z ciekawym oklejeniem pokrywy silnika dodają Cooperowi S rasowego charakteru bez względu na to czy drzwi ma trzy czy pięć.

Dodatkowe centymetry długości i druga para drzwi wcale nie odbierają Mini uroku.
Dodatkowe centymetry długości i druga para drzwi wcale nie odbierają Mini uroku.© fot. Rafał Warecki

Rozciągnięcie nadwozia i wstawienie dodatkowych furtek po bokach poskutkowało oczywiście zwiększeniem miejsca w kabinie – Mini ma być teraz pełnoprawnym autem dla przynajmniej czterech osób. Z przodu nie brakowało przestrzeni nawet w wersji trzydrzwiowej, bo na miejscu kierowcy czy pasażera wygodnie zasiadała nawet wysoka osoba, tył natomiast należał raczej do odważnych i przy tym niezbyt wysokich.

Teraz tylna kanapa wypada teraz dużo lepiej i to nie tylko z powodu wchodzenia przez własne drzwi zamiast gimnastyki przez przednie oparcie. Na siedziskach drugiego rzędu można w miarę komfortowo usiąść bo z dodatkowych centymetrów rozstawu osi pięć powędrowało właśnie tam, ponadto sam dach idzie wyżej o jeden centymetr. To spory skok funkcjonalności względem trzydrzwiowego brata.

Dwie centralne końcówki układu wydechowego grają naprawdę ładną, choć trochę sztuczną melodię, nawet nie trzeba się starać.
Dwie centralne końcówki układu wydechowego grają naprawdę ładną, choć trochę sztuczną melodię, nawet nie trzeba się starać.© fot. Rafał Warecki

Za pasażerem o wzroście ponad 190 cm zmieści się tak samo wysoka osoba pod warunkiem skierowania kolan pod kątem na boki oparcia, za kierowcą będzie ciaśniej, jednak nadal zostajemy w okolicach 180 cm wzrostu nie mając przy tym problemów z miejscem nad głową. O piątym pasażerze można zapomnieć – nie ma dla niego miejsca ani na szerokość, ani tym bardziej nie będzie miał co zrobić z nogami ze względu na wysoko poprowadzony plastik tunelu centralnego. Ci, którzy jednak się zmieszczą będą zadowoleni z podróży, ponieważ samo wyprofilowanie zarówno siedzisk, jak i oparć jest wygodne, a całość nie wzbudza klaustrofobicznych obaw. Świetnie też wypada sam bagażnik, który z pojemnością 278 litrów, regularnym kształtem i niskim progiem załadunku może śmiało plasować się w pobliżu czołówki klasycznego segmentu B.

Największa nowość - tylna kanapa, na której da się pojechać nawet przy wyższym wzroście.
Największa nowość - tylna kanapa, na której da się pojechać nawet przy wyższym wzroście.© fot. Rafał Warecki

Mimo całej otoczki mającej podbić funkcjonalność i zainteresować mniej egoistycznych odbiorców najwięcej przyjemności Mini nadal dostarcza zza kierownicy. Co prawda stamtąd najbardziej w oczy rzuca się krzykliwa deska rozdzielcza pełna skaczących kolorków i pstrokatych przełączników przypominających dyskotekę, ale po chwili jazdy odchodzą one w zapomnienie. Tym co zdradza charakter wersji Cooper S zaraz po otwarciu drzwi są świetnie wyprofilowane i nisko osadzone fotele obszyte ciekawym połączeniem szorstkiej, lnianej tkaniny i naturalnej skóry. Taka kompozycja tapicerki prezentuje się rewelacyjnie i bardzo dobrze wspiera boczne wyprofilowanie blokując ciało w fotelu. Mięsisty wieniec kierownicy, za którą podczas regulacji podąża zestaw nieco infantylnych zegarów również świetnie leży w dłoniach, a jego szeroki zakres regulacji pozwala przyjąć charakterystyczną dla Mini niską pozycję za kółkiem. Szybki rzut oka na centralną część tęczowej deski rozdzielczej – tutaj nic się nie zmieniło względem rodzeństwa, no może poza plastikową błyszczącą wstawką udającą włókno węglowe, która jeszcze podkreśla lekko festyniarski, ale może pożądany przez odbiorców charakter wnętrza. Odpalamy.

Wnętrze to po prostu współczesny projekt Mini - kolorowa dyskoteka...
Wnętrze to po prostu współczesny projekt Mini - kolorowa dyskoteka...© fot. Rafał Warecki

Poruszając się jakiś czas temu słabszym Cooperem czerpałem z jazdy naprawdę sporo przyjemności, to auto miało charakter. Mimo umiarkowanej mocy było zrywne, samo wprowadzało lekkie międzygazy przy ręcznej skrzyni biegów, prowadziło się przewidywalnie i pewnie wpisywało w krzywizny kolejnych zakrętów poszerzając uśmiech na twarzy z każdym kolejnym. Slogan reklamowy marki Mini "gokartowa frajda z jazdy" nabiera jednak odpowiednio głębokiego znaczenia właśnie wtedy gdy w kieszeni lądują kluczyki od mocniejszej wersji S.

Niewielkie Mini pędzone mocą 192 KM na przednich kołach sprawia wrażenie jeszcze szybszego niż jest w rzeczywistości. Moment obrotowy wynoszący równe 280 Nm dostępny jest już od 1250 obr./min. czyli zaraz po delikatnym wciśnięciu pedału gazu podczas ruszania z miejsca. Oznacza to, że każda próba dynamicznego startu skutkuje chwilowym zerwaniem przyczepności przednich kół. Silnik reaguje bardzo szybko na każdy ruch prawej stopy, można by napisać, że wręcz nerwowo. Niezbyt szerokie gumy (185 mm) chciałyby wgryźć się w asfalt, ale nie zawsze nadążają, kiedy przez półosie zaczyna gwałtownie wędrować niemal 300 niutonometrów.

Automatyczna skrzynia biegów radzi sobie z silnikiem naprawdę nieźle, bezproblemowo nadąża nawet w trybie Sport.
Automatyczna skrzynia biegów radzi sobie z silnikiem naprawdę nieźle, bezproblemowo nadąża nawet w trybie Sport.© fot. Rafał Warecki

Z zarządzaniem siłą napędową nieźle radzi sobie natomiast automatyczna skrzynia biegów. Odnajduje się ona również po załączeniu pierścieniem przy lewarku sportowego trybu jazdy. Przekładnia trzyma wysokie obroty i szybko reaguje na polecenia kierowcy nie pozwalając na jakiekolwiek braki w dostawie momentu obrotowego na koła. Szkoda, że zabrakło łopatek, które oprócz żonglowania biega pozwalały jak na życzenie bulgotać układem wydechowym po każdorazowym zrzuceniu biegu. Teraz zostaje odpuszczanie pedału gazu.

New MINI Cooper S (2014) exhaust sound

Cooper S jest wyraźnie utwardzony względem standardowego Coopera i oczywiście czuć to na plecach. Sztywne prowadzenie kół w Mini sprawia, że nierówności drogi przenoszone są na nadwozie, co mimo niskiego środka ciężkości skutkuje częstym "rzucaniem" pasażerami. Na nierównej drodze ciało w miarę utrzymuje pion tylko dzięki wspomnianym wcześniej świetnie wyprofilowanym fotelom. Pod tym względem usportowiony maluch jest bardzo radykalny i nie kryje się z tym, że przygotowano go pod równe drogi, na których prowadzi się świetnie - zwłaszcza gdy są suche. Zwinność dłuższego Mini zadziwia, auto świetnie składa się w ostrych zakrętach zgodnie z torem jazdy narzuconym przez kierowcę, a kręcenie dość oporną jak na segment B fajerą to czysta przyjemność. Jej największą zaletą jest chyba to, że nie "ucieka" z rąk mimo dużej siły napędowej na kołach.

Pięciodrzwiowe Mini? Naprawdę wyszło całkiem dobrze.
Pięciodrzwiowe Mini? Naprawdę wyszło całkiem dobrze.© fot. Rafał Warecki

Niestety przy mokrej nawierzchni przez wysoką moc na przedniej osi i brak mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu daje znać o sobie podsterowność. Brakuje chociaż elektronicznego systemu, który skutecznie symulowałby działanie szpery za pomocą hamulców i pomógł uspokoić auto. Takie rozwiązania elektroniczne nie są drogie, mają je niektóre auta kosztujące mniej niż połowę usportowionego Coopera S. Naprawdę szkoda, że go zabrakło.

Podsumowując, nowo wprowadzone Mini – wersja pięciodrzwiowa, nadal bardzo dobrze się prowadzi, a w wersji Cooper S dostarcza kierowcy całą masę przyjemności podczas jazdy. To modne miejskie auto, które dzięki dodatkowej parze drzwi i kilku centymetrom długości pozwoli zabrać na pokład tej jeżdżącej dyskoteki dwie dodatkowe osoby i jeszcze więcej bagażu. Tym, którzy obawiali się "gwałtu na legendzie" poprzez wstawienie dodatkowych furtek mogę natomiast śmiało napisać, że nie ma się czego obawiać – Mini nadal jest w formie.

Plusy:

Udane wkomponowanie dodatkowej pary drzwi w dość konserwatywne nadwozie

Naprawdę sporo miejsca z tyłu i duży bagażnik

Jakoś wykończenia kabiny

Dynamika

Świetne prowadzenie na suchej i...

Minusy:

...wyraźnie gorsze na mokrej nawierzchni

Niski komfort jazdy przez bardzo twarde zawieszenie

Ogólna ocena samochodu: 8/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/25]

Pięciodrzwiowe Mini Cooper S - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Nowy Mini Cooper S 5D 

Silnik i napęd

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie, intercooler 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1998 cm3 
Stopień sprężania:11,0 
Moc maksymalna:192 KM przy 4700-6000 rpm 
Moment maksymalny:280 Nm przy 1250 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:96 KM/l 
Skrzynia biegów:6-biegowa, automatyczna Steptronic 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Multi-Link 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany elektrycznie 
Średnica zawracania:b.d. 
Koła, ogumienie przednie:185/50 R17 
Koła, ogumienie tylne:185/50 R17 

Masy i wymiary

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,28 
Masa własna:1315 kg 
Stosunek masy do mocy:6,9 kg/KM 
Długość:4005 mm 
Szerokość:1932 mm z lusterkami,
1727 mm bez lusterek
 
Wysokość:1425 mm 
Rozstaw osi:2567 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1485/1485 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:44 l 
Pojemność bagażnika:278-941 l 

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna:530 kg 

Osiągi

 Katalogowo:Pomiar własny przyspieszeń dla wersji 3D:
Przyspieszenie 0-50 km/h: 3,0 s
Przyspieszenie 0-80 km/h: 5,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h:6,8 s
(takie samo dla 3D)
7,4 s
Przyspieszenie 0-140 km/h: 12,5 s
Przyspieszenie 0-200 km/h: 31,8 s
Przyspieszenie 0-400 m: 15,2 s
Przyspieszenie 60-90 km/h (4./5. bieg): 3,7/4,9 s
Przyspieszenie 90-140 km/h (5./6. bieg): 6,8/7,7 s
Hamowanie 100-0 km/h: 38,8 m
Prędkość maksymalna:230 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):7,0 l/100 km9,8 l/100 km (wersja 5D)
Zużycie paliwa (trasa):4,6 l/100 km6,9 l/100 km (wersja 5D)
Zużycie paliwa (mieszane):5,5 l/100 km7,9 l/100 km (wersja 5D)
Emisja CO2:128 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:4 gwiazdki 

Cena

Testowany egzemplarz:146 906 zł 
Cooper S 5D od:105 000 zł 

Wyposażenie

Wybrane wyposażanie testowanej wersji Mini Cooper S 5D:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Spojler dachowy, czarny dach i lusterkaPasy na nadwoziu (486 zł), wykończenie Chrome Line (663 zł), chromowane lusterka zewnętrzne (398 zł), przyciemniane szyby (1279 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:

Skórzana kierownica, sportowe fotele przednie, tapicerka z tkaniny i skóry ekologicznej

Wykończenie Chrome Line (663 zł)
Koła i opony:Obręcze 16 caliObręcze 17 cali (element pakietu)
Komfort:Podgrzewane lusterka, elektrycznie opuszczane szyby, klimatyzacja manualnaLusterka składane elektrycznie, przyciemniane automatycznie (1766 zł), czujniki parkowania z tyłu (1543 zł), klimatyzacja automatyczna (element pakietu), ogrzewanie foteli przednich (1279 zł)
Bezpieczeństwo:Komplet poduszek powietrznych, ABS, EBD, BAS, TMPS, DSC, isofix-
Multimedia:Radioodtwarzacz z 4 głośnikami oraz USB i BluetoothGłośniki Harman/Kardon (3485 zł), pakiet Wired (7453 zł), pakiet Chili (11 907 zł), nawigacja Professional (element pakietu)
Mechanika:Performance Control (tryby pracy silnika)Automatyczna skrzynia biegów (7499 zł)
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)