Peugeot 308 GTi - zapowiedzi i wycieki [aktualizacja]
Peugeot rozpoczął dzisiaj swoją kampanię mającą podgrzać atmosferę przed premierą 308 GTi. Budowanie napięcia zepsuł Auto Express, który przedwcześnie opublikował zdjęcia auta w pełnej krasie.
18.06.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:57
Peugeot wybrał nietypowe miejsce na rozpoczęcie promocji swojego auta. Pierwszy teaser pojawił się na Vimeo. Kilkusekundowa pętla przedstawia obrotomierz, światła i elektroniczne wskaźniki. Na razie to miało nam wystarczyć:
Mamy jednak znacznie więcej. Sądziłem, że to BMW nie udało się utrzymanie Serii 7 w tajemnicy ze względu na wcześniejsze wycieki, jednak w przypadku flagowca z Niemiec z dużym wyprzedzeniem wypłynęły jedynie przeciętnej jakości fotografie jednego z prototypów. Peugeot 308 GTi wyciekł w pełnej okazałości na oficjalnych zdjęciach. Jest na nich wszystko: nadwozie z każdej strony, wnętrze, silnik, detale. Zdjęcia (podobno) niechcący ujawnił Auto Express. Każdy kto wie jak działają media od zaplecza domyśla się, że takie przypadki raczej się nie zdarzają. Pod znakiem zapytania stoi więc to, w jakim stopniu było to działanie przypadkowe.
Zostawmy rozważania na temat intencjonalności postępowania Auto Expressu z boku. Gwiazdą wieczoru jest Peugeot 308 GTi. Wygląd auta nie jest zaskoczeniem. Nie ma tu fajerwerków wielkiego kalibru jak np. w przypadku Hondy Civic Type-R. Francuskie GTi jest zachowawcze. Można nawet zastanawiać się, czy jego wygląd nie jest zbyt grzeczny. O ile Focus ST ma twarz łobuza, tak Peugeot zaserwował nam dosyć... niemieckie GTi.
Pas przedni został ubrany w siateczkowy grill i nieco ostrzejszą niż standardowa atrapę zderzaka. Z tyłu pojawiły się dwie szeroko rozstawione końcówki układu wydechowego. Między nimi rozciąga się subtelna atrapa dyfuzora.
Wewnątrz Peugeot wstawił dwa sportowe fotele. Nie są to co prawda kubełki, ale sądząc po kształcie, można spodziewać się podobnych wrażeń co w Fordzie Focusie ST.
Co ciekawe, dzisiaj wyciekły także dane techniczne 308 GTi. Te ujawnił z kolei autoblog.nl. Gabaryty naturalnie nie są niespodzianką, bo bazowy model znany jest od dawna. 308 GTi będzie miał rozstaw osi wynoszący 2620 mm, długość 4253 mm i rozstaw kół od 1551 do 1570 mm z przodu, zależnie od felg.
Nas bardziej interesuje moc. 308 GTi będzie oferowany z dwoma wariantami silnikowymi. Słabszy ma generować 250 KM z turbodoładowanego 1,6-litrowego motoru. Mocniejszy będzie dysponował dodatkowymi 20 KM. Moc maksymalna będzie osiągana w obu przypadkach przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ma wynosić 330 Nm bez względu na wersję. Auto będzie oferowane wyłącznie z ręczną skrzynią biegów.
Największe felgi, na jakich będzie stawiany Peugeot 308 GTi to 19-calowe obręcze obute w opony o profilu 235/35. Standardowo będą to Micheliny Easygrip.
308 GTi będzie miał premię 25 czerwca na Goodwood Festival of Speed. Nam pozostało już jedynie podać Wam osiągi auta. To jedyne, co wciąż stoi pod znakiem zapytania. Teraz możemy powróżyć z fusów. Peugeot ustawiając moc bazową na poziomie 250 KM bardzo jasno określił sobie rywala. Identyczną moc rozwija Ford Focus ST. Z manualną skrzynią biegów osiąga on 100 km/h w 6,5 s. Peugeot może okazać się minimalnie wolniejszy. Przypomnijmy, że Peugeot 208 GTi dysponujący mocą 200 KM jest jedynie 0,1 s szybszy do 100 km/h od słabszej o 15 KM Fiesty ST.
Czy Peugeot dogoni Forda? Nie omieszkamy sprawdzić.
[aktualizacja 18 czerwca]
Peugeot został zmuszony do przedwczesnego przerwania swojej gry wstępnej. Zanim zobaczyliśmy kolejne zapowiedzi, wszystko stało się jasne, więc Francuzom nie pozostało nic innego, jak oficjalnie zaprezentować 308 GTi.
W wyciekach dowiedzieliśmy się na tyle dużo, że Peugeot właściwie nie miał już czego dzisiaj ujawniać. Francuski koncern przedstawił to, na co wczoraj czekaliśmy - czasy przyspieszeń. 250-konny 308 GTi jest szybszy, niż szacowaliśmy. Auto osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w 6,2 s. Mocniejsza, 270-konna wersja rozwija setkę w równe 6 sekund. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach wynosi 250 km/h.
Ponieważ to hot hatch, wciąż istotne jest spalanie. Takie auta są stworzone przede wszystkim dla wrażeń z jazdy, ale nie powinny być też drogie w utrzymaniu. Peugeot deklaruje, że 308 GTi w mieście zużyje 8,2 l benzyny na 100 km, a za miastem 4,9 l/100 km.
Lepsze osiągi Peugeota w stosunku do Forda wynikają prawdopodobnie przede wszystkim z różnic w masie. Focus ST z silnikiem benzynowym ma masę własną równą 1461 kg. 308 GTi jest aż 251 kg lżejsze!
Co ciekawe, w 270-konnej wersji oferowany będzie mechanizm różnicowy Torsen. Mechanika będzie wspomagana systemami elektronicznymi, co w sumie ma zapewnić bardzo wysoką skuteczność przenoszenia mocy na asfalt w zakrętach.
Czy to wystarczy by sięgnąć wyżej niż Focus ST? 270-konna odmiana ze szperą to już dużo, ale niekoniecznie wystarczająco, by dogonić Civica Type-R.
Pierwsza połówka roku 2015 przyniosła kilka nowości w segmencie hot hatchów. Auta powoli wtaczają się na rynek. Możemy więc być pewni, że 2016 przebiegnie pod znakiem porównania mocarnych nowości od wszystkich producentów.