Perełka – Wimmer Atom 3 300 (2010)
Ariel Atom to niezwykle rzadki samochód, ale Atom przerobiony przez niemieckiego Wimmera to absolutnie biały kruk.
30.11.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:52
Ariel Atom 3 w tej chwili dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych (Wielka Brytania). Słabsza ma 245 KM, mocniejsza – 300 KM. W obu odmianach wykorzystywana jest ta sama jednostka napędowa Hondy. To 4-cylindrowy silnik o oznaczeniu wewnętrznym K20A1 i o objętości 2,0 l. W 300-konnej wersji silnik wyposażony jest w sprężarkę mechaniczną.
Napęd jest przenoszony przez 6-biegową skrzynię biegów do tylnego mostu, w którym zainstalowany jest mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu firmy Quaife, a następnie na tylne koła. Ważący zaledwie 469 kg samochód osiąga prędkość maksymalną 249 km/h. Dużo trudniejsze do określenia od prędkości jest przyspieszenie. Oficjalnie producent nie podaje wartości tego parametru, ale można sobie wyobrazić, że Atom 3 300 jest minimalnie lepszy od słabszej wersji tego wozu, która do 96 km/h przyspiesza w zaledwie 2,90 s.
Kierowca, który chciałby stać się posiadaczem Ariela z kompresorem, powinien dysponować kwotą co najmniej 45 000 funtów. To niemało, ale też nie strasznie dużo. Jeśli ktoś ma parę złotych więcej, to może je przeznaczyć na tuning tego niecodziennego bolidu, tuning u… Wimmera.
Firma z Solingen, która trudni się przede wszystkim modyfikacjami Porsche (ale nie są też jej obce auta innych marek), tym razem zabrała się za Ariela. Wimmer skupił się głównie na ulepszeniach silnika. Inżynierowie zmienili program sterujący jednostką napędową, ulepszyli sprężarkę, wymienili pompę paliwa oraz zainstalowali opracowany wraz z ekipą Rennkat sportowy układ wydechowy.
Rezultatem jest moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 282 Nm. Przy takiej mocy Atom przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,80 s, zaś 200 km/h na liczniku kierowca ujrzy po 7,10 s.
Pod względem mocy i osiągów auto zmodyfikowane przez Wimmera znajduje się nieco powyżej seryjnego Atoma 3 300, ale nadal daleko za Atomem V8.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, Honda K20A1
- Ustawienie: Centralnie, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 340 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 170,17 KM/l (seryjny – 150,15 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
Masy i wymiary:
- Masa własna: 469 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,38 kg/KM (seryjny – 1,56 kg/KM)
- Długość: 3410 mm
- Szerokość: 1828 mm
- Wysokość: 1195 mm
- Rozstaw osi: 2345 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 7,10 s
Źródło: automobilesreview