Perełka – Wimmer Atom 3 300 (2010)

Ariel Atom to niezwykle rzadki samochód, ale Atom przerobiony przez niemieckiego Wimmera to absolutnie biały kruk.

Obraz
Olgierd Lachowski
Wimmer Atom 3 300 fot.3
Wimmer Atom 3 300 fot.3

Ariel Atom 3 w tej chwili dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych (Wielka Brytania). Słabsza ma 245 KM, mocniejsza – 300 KM. W obu odmianach wykorzystywana jest ta sama jednostka napędowa Hondy. To 4-cylindrowy silnik o oznaczeniu wewnętrznym K20A1 i o objętości 2,0 l. W 300-konnej wersji silnik wyposażony jest w sprężarkę mechaniczną.

Napęd jest przenoszony przez 6-biegową skrzynię biegów do tylnego mostu, w którym zainstalowany jest mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu firmy Quaife, a następnie na tylne koła. Ważący zaledwie 469 kg samochód osiąga prędkość maksymalną 249 km/h. Dużo trudniejsze do określenia od prędkości jest przyspieszenie. Oficjalnie producent nie podaje wartości tego parametru, ale można sobie wyobrazić, że Atom 3 300 jest minimalnie lepszy od słabszej wersji tego wozu, która do 96 km/h przyspiesza w zaledwie 2,90 s.

Wimmer Atom 3 300 fot.7
Wimmer Atom 3 300 fot.7

Kierowca, który chciałby stać się posiadaczem Ariela z kompresorem, powinien dysponować kwotą co najmniej 45 000 funtów. To niemało, ale też nie strasznie dużo. Jeśli ktoś ma parę złotych więcej, to może je przeznaczyć na tuning tego niecodziennego bolidu, tuning u… Wimmera.

Firma z Solingen, która trudni się przede wszystkim modyfikacjami Porsche (ale nie są też jej obce auta innych marek), tym razem zabrała się za Ariela. Wimmer skupił się głównie na ulepszeniach silnika. Inżynierowie zmienili program sterujący jednostką napędową, ulepszyli sprężarkę, wymienili pompę paliwa oraz zainstalowali opracowany wraz z ekipą Rennkat sportowy układ wydechowy.

Rezultatem jest moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 282 Nm. Przy takiej mocy Atom przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,80 s, zaś 200 km/h na liczniku kierowca ujrzy po 7,10 s.

Wimmer Atom 3 300 fot.8
Wimmer Atom 3 300 fot.8

Pod względem mocy i osiągów auto zmodyfikowane przez Wimmera znajduje się nieco powyżej seryjnego Atoma 3 300, ale nadal daleko za Atomem V8.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4, Honda K20A1
  • Ustawienie: Centralnie, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 340 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 170,17 KM/l (seryjny – 150,15 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 469 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,38 kg/KM (seryjny – 1,56 kg/KM)
  • Długość: 3410 mm
  • Szerokość: 1828 mm
  • Wysokość: 1195 mm
  • Rozstaw osi: 2345 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,80 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 7,10 s
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów