Używany Opel Vectra C - prosta alternatywa dla passata
Kiedy w latach 90. ktoś mówił "duże i solidne niemieckie auto", wszyscy od razu myśleli o Volkswagenie Passacie. U naszych zachodnich sąsiadów znajdziemy jednak więcej producentów motoryzacyjnych, a jednym z nich jest Opel. Firma z niewielkiego miasteczka Russelsheim w latach 1988-2008 produkowała konkurenta Passata, który z każdą kolejną odsłoną stawał się coraz lepszy.
16.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:02
Mowa oczywiście o modelu Vectra, który mimo sporej popularności nie cieszy się w Polsce najlepszą opinią. Po wprowadzeniu na rynek pierwszej generacji w 1988 roku Niemcy uznali, że należy zrobić wszystko, aby nowy model był jeszcze lepszy. Tak też się stało.
Po ogromnym sukcesie rynkowym Vectry drugiej generacji Opel zawiesił sobie poprzeczkę jeszcze wyżej. Kiedy na początku XXI wieku Toyota szykowała bombę w postaci całkiem nowego Avensisa, Volkswagen chwalił się okrągłym Passatem B5, Honda odświeżała stylistykę swoich aut, a Citroenowi udało się zrobić kanapę na kołach, Niemcy zaatakowali rynek Vectrą trzeciej generacji.
Kompletnie nowa stylistyka, która zrywała z poprzednikami, wysoka jakość rozwiązań oraz bogate wyposażenie - te rzeczy sprawiły, że Vectra dojrzała i stała się prawdziwą limuzyną klasy średniej. Zmiany w stosunku do poprzednich generacji widać niemal wszędzie.
Kanciaste nadwozie, nieco toporna i przytłaczająca deska rozdzielcza z prawie kwadratowymi wywietrznikami, tarcze zegarów, które wyglądają, jakby były jedynie namalowane na wielkim kawałku plastiku, oraz charakterystyczne kanciaste włączniki kierunkowskazów. Ten styl może irytować, jednak na dłuższą metę łatwo się do niego przyzwyczaić.
Rok po debiucie wersji sedan oraz liftback, w 2003 roku na rynku pojawiła się najpopularniejsza odmiana Vectry na polskim rynku z nadwoziem kombi, określania w nomenklaturze Opla jako Caravan. Auto jest jeszcze bardziej przestronne, oferuje pasażerom większą wygodę - to dzięki rozstawowi osi zwiększonemu o 13 cm.
Największą zaletą Vectry Caravan jest jednak bagażnik. 530 litrów pojemności nie robi wielkiego wrażenia, jednak po złożeniu tylnej kanapy w pełni można docenić przestrzeń bagażową. Do dyspozycji jest wówczas 1850 litrów, a to o 190 litrów więcej niż w Citroenie C5 oraz aż o 350 litrów więcej niż w Toyocie Avensis.
Pod maską Vectry montowano jedenaście jednostek napędowych dostępnych w różnych wariantach, w zależności od roku produkcji. W 2005 roku auto przeszło facelifting - zmieniono m.in. wygląd przednich reflektorów. To właśnie wtedy jeden z najbardziej polecanych silników - benzynowy motor o pojemności 1,8 - został wzmocniony ze 122 do 140 KM.
Ta jednostka charakteryzuje się przyzwoitymi osiągami. 122-konna wersja rozpędza się do pierwszej setki w 11,2 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 203 km/h. To wszystko przy spalaniu, które według producenta oscyluje w granicach 10 litrów w mieście, 6 litrów na trasie. Realnie jednak podczas dynamicznej jazdy silnik ten spala średnio około 10-12 litrów.
Spośród jednostek benzynowych warto zwrócić również uwagę na 211-konną jednostkę o pojemności 3,2 litra, która była topowym silnikiem do czasu pojawienia się wersji OPC w 2005 roku. Usportowiona Vectra przygotowana przez oddział Opel Performance Center miała początkowo moc 255, a później nawet 280 KM.
Pierwsza setka w 6,3 sekundy oraz prędkość maksymalna 250 km/h to świetne osiągi, które niestety nie idą w parze z niskim spalaniem. 24-zaworowy silnik o pojemności 2,8 litra nie zna cen benzyny, więc ciężko będzie wytłumaczyć, dlaczego kierowca zużywa pudełko chusteczek higienicznych podczas każdego tankowania.
Dla osób, którym nie zależy na osiągach, Opel stworzył silniki wysokoprężne. Kierowcy liczący każdą złotówkę wybiorą najprawdopodobniej jednostkę 2,0 DTI o mocy 101 KM ze względu na spalanie oscylujące w granicach 5-8 litrów na 100 km oraz dostępność na rynku wtórnym. Warto zwrócić również uwagę na silnik 1,9 CDTI, który dostępny był w wariantach o mocy 100, 125 oraz 150 KM.
Poza szeroką gamą jednostek napędowych do zalet Opla Vectry można zaliczyć również bardzo wygodne fotele, które świetnie sprawdzają się w dłuższych trasach. Warto poszukać wersji z welurową tapicerką oraz podłokietnikiem, który jeszcze bardziej umili podróż. O komfort dba również zawieszenie, które jest nieco twardziej zestrojone w stosunku do poprzednich generacji tego auta. Dzięki temu Vectra nieźle trzyma się drogi w zakrętach, ale nie tłumi tak dobrze większych nierówności.
Zaletą auta jest również spore wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Standardowo w Vectrze montowano cztery poduszki, dwie kurtyny powietrzne oraz aktywne zagłówki przednie. O wysokim stopniu bezpieczeństwa pasażerów świadczy fakt, że auto dostało cztery gwiazdki w testach Euro NCAP. Vectra świetnie spisała się podczas uderzenia bocznego - skuteczność zabezpieczeń wyniosła 100 proc.
Zbyt małą wagę Opel poświęcił jednak układowi hamulcowemu. Przy pierwszym hamowaniu zimne tarcze dobrze się spisują, jednak podczas częstszego wciskania środkowego pedału, mają one tendencję do fadingu, czyli utraty skuteczności.
Poza sporym spalaniem jednostek benzynowych i mało dynamicznymi dieslami 2,0 i 2,2, a także niedopracowanym układem hamulcowym, Opel Vectra pozbawiony jest większych wad. Podczas oględzin należy zwrócić uwagę na korodujący układ wydechowy, stan zawieszenia (szybsze zużycie silentblocków wahaczy przednich i tylnych) oraz pracę centralnego zamka. To najczęstsze bolączki w tych autach.
Używaną Vectrę z pierwszych lat produkcji z przebiegiem przekraczającym 200 tysięcy km można kupić już za około 17-18 tysięcy złotych. Bardziej zadbane egzemplarze wersji przed faceliftingiem to wydatek rzędu 20-24 tysięcy zł.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Filtr oleju - 16 zł
- Filtr powietrza - 40 zł
- Filtr paliwa - 65 zł
- Klocki hamulcowe przód - 125 - 231 zł
- Wahacz przód - 260 zł
- Łącznik stabilizatora - 26 zł
- Sprzęgło kompletne 1,9 CDTI - 839 zł