Używany Opel Calibra - typowe awarie i problemy
Opel Calibra to niemiekie coupe, które wzbudza mieszane uczucia, ale mimo dość topornych linii może się podobać. Niestety zdecydowana większość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym to egzemplarze oszpecone przez domorosłych amatorów kiepskiego tuningu.
08.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:02
Opel Calibra zadebiutował w 1990 roku i już po roku od premiery niemiecki koncern wprowadził do oferty wersję Turbo z napędem na 4 koła. W 1992 roku samochód poddano modernizacji, a po pięciu latach z linii montażowych zjechały ostatnie egzemplarze tego modelu. W palecie silników znajdowały się następujące jednostki napędowe:
- R4 2,0 8V (115 KM)
- R4 2,0 16V (136- 150 KM)
- R4 2,0 16V Turbo (204 KM)
- V6 2,5 24V (170 KM)
Co ciekawe, najmocniejsza wersja Opla Calibry 2,0 Turbo pierwszą setkę osiągała w nieco poniżej 7 sekund, a prędkość maksymalna tego auta ograniczono do około 250 km/h. Wszystko to w zestawie z napędem na 4 koła. Jednak szukającym świętego spokoju radzimy wybrać najsłabszą odmianę silnikową czyli 2,0 8V. Odradzamy zakup 16-zaworowych 2-litrowych motorów R4. Powód? Pękające uszczelki pod głowicą, a niekiedy nawet same głowice.
W wariancie V6 może dojść do obrócenia się panewek na wale korbowym. Najsłabsze punkty Calibry to: zawieszenie i silniki. Jeżeli chodzi o ten pierwszy element to najszybciej zużywają się sworznie wahaczy, amortyzatory, a także łączniki stabilizatora. W silnikach może dojść do wycieków oleju, ten mankament dotyczy również przekładni.
Awaryjne podzespoły jednostek napędowych to między innymi: alternatory, pompy wody i cewki zapłonowe. W niektórych egzemplarzach zdarzają się też pęknięcia pasków rozrządu, aby temu zapobiec należy wymieniać pasek wraz z rolkami i pompą wody co 60 000 km. Kolejną piętą achillesową Calibry jest korozja, która pojawia się najczęściej na: progach, nadkolach, masce, podłodze oraz na mocowaniach tylnej belki.
W starszych autach dochodzi do uszkodzeń łożysk kół objawiających się huczeniem oraz wyeksploatowanych silentblocków. Ponadto użytkownicy narzekają na niedomagania pompy oleju i wspomagania układu kierowniczego. Dość usterkowe bywają również przepływomierze powietrza. Ze względu na zaawansowany wiek rozszczelnieniu ulegają gumowe przewody układu chłodniczego, a niekiedy też same chłodnice.
Najniebezpieczniejszą usterką są wycieki płynu hamulcowego z okolicy zacisków tarcz hamulcowych. Elektronika Calibry też nie grzeszy trwałością, najczęściej zawodzą tu: czujnik położenia wału korbowego, czujnik wałków rozrządu oraz komputer sterujący jednostką napędową. Najtańsze wersje Opla Calibry kupimy już za około 3 000 zł, jednak odradzamy wybór najtańszych egzemplarzy ponieważ ich stan zarówno techniczny jak i wizualny pozostawia wiele do życzenia.