Oczyść ze śniegu nie tylko szyby. Elektroniczne systemy bezpieczeństwa są wrażliwe

Rano przed odjazdem pospiesznie odmiatasz śnieg z szyb i z poczuciem zmarnowania minuty wsiadasz za kierownicę, a potem ruszasz. Właśnie tak wygląda poranek wielu kierowców. Ci, którzy mają nowsze auta, mogą drogo zapłacić za niedokładne odśnieżenie pojazdu.

Śnieżna zima zmusza nie tylko do wolniejszej jazdy, ale też do poświęcenia dłuższej chwili na oczyszczenie autaŚnieżna zima zmusza nie tylko do wolniejszej jazdy, ale też do poświęcenia dłuższej chwili na oczyszczenie auta
Źródło zdjęć: © PAP/Wojtek Jargiło
Tomasz Budzik

W ciągu kilku ostatnich lat widoczny stał się trend rywalizacji o klienta oferowaniem w podstawowej cenie samochodu elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo. Aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola lusterek, układ zapobiegający opuszczenia wybranego pasa ruchu, mechanizm, który podczas cofania sam zahamuje przed przeszkodą czy nadjeżdżającym samochodem. To wspaniałe wynalazki, które co roku potrafią ochronić zdrowie i życie wielu osób. Zimą jest jednak z nimi problem.

Samochód wyposażony w aktywne systemy bezpieczeństwa wymaga od użytkownika większej troski. Szczególnie zimą, gdy ze względu na padający śnieg czy marznący deszcz. Dlaczego? Wszystkie te systemy korzystają z kamer, czujników czy lidarów. Bez nich pozostają ślepe i nie mogą prawidłowo działać. By upośledzić ich działanie, wystarczy niewielka ilość nieodmiecionego śniegu czy szron. Dlatego kierowcy nowszych samochodów muszą dokładnie odśnieżać więcej elementów karoserii. Warto również stosować odmrażacz.

Na które elementy samochodu warto zwrócić szczególną uwagę? Kluczowym obszarem jest przednia szyba w okolicy lusterka. To tam umieszczane są kamery obserwujące sytuację drogową oraz odczytują wartość mijanych znaków ograniczenia prędkości i czujniki – na przykład zmierzchu czy deszczu. Sprawdzić trzeba też osłonę chłodnicy oraz zderzaki. Znajdują się tam czujniki, które pozwalają komputerowi pokładowemu określić odległość do innych pojazdów czy przeszkód, a także umożliwiające działanie systemu monitorowania martwego pola lusterek. Jeśli tych miejsc nie da się oczyścić samą szczotką, należy użyć odmrażacza. Mechaniczne usuwanie lodu może prowadzić do rozregulowania systemów i ich nieprawidłowego działania. Stąd już tylko krok do nieszczęścia, bo wielu kierowców przyzwyczajonych do pomocy ze strony elektroniki rezygnuje z zachowywania dodatkowych środków ostrożności.

Zgodnie z unijnymi przepisami od maja 2022 r. nowe modele i generacje aut sprzedawanych w krajach wspólnoty będą musiały być wyposażone w szereg elektronicznych asystentów bezpieczeństwa. Każde nowe auto w UE będzie musiało być w nie wyposażone od maja 2024 r. Zmiana w przepisach ma oczywiście przełożyć się na zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Wiele wskazuje jednak na to, że będą to również dodatkowe wydatki dla zmotoryzowanych. Nie chodzi tylko o sam fakt doposażenia aut przez producentów.

Aktywne systemy bezpieczeństwa to w motoryzacji wciąż stosunkowo młode rozwiązania. Dlatego branża dopiero nabiera wiedzy na temat ich eksploatacji w dłuższej perspektywie. Głosy kierowców wyposażonych w takie opcje aut jasno pokazują, że mrzonką jest wizja bezkosztowego funkcjonowania elektronicznych asystentów. Czujniki należy kalibrować po stłuczce, a nawet po dokonaniu procedury ustawienia zbieżności zawieszenia. To zaś może być konieczne nawet po wjechaniu z dużą prędkością w rozległą i głęboką dziurę w nawierzchni czy uderzeniu z większą prędkością w krawężnik, co łatwo może zdarzyć się zimą. Nie do końca wiadomo, jak na czujniki będzie oddziaływać kilka lat kontaktów z solą drogową. Tym bardziej więc warto regularnie i delikatnie oczyszczać ze śniegu i warstwy lodu te elementy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów