Co to jest asystent martwego pola lusterek?

Asystent martwego pola to system pomagający zapobiegać kolizjom z pojazdami, które poruszają się w tzw. martwej strefie lusterek. Ostrzega kierowcę o ich obecności, kiedy on może tego nie wiedzieć.

Asystent martwego pola to jeden z najbardziej przydatnych i praktycznych systemów bezpieczeństwa.Asystent martwego pola to jeden z najbardziej przydatnych i praktycznych systemów bezpieczeństwa.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Asystent martwego pola to system wspomagający kierowcę na drogach z więcej niż jednym pasem ruchu. Ostrzega o obecności pojazdu, który znajduje się w tzw. martwej strefie. To strefa obok samochodu, nieco z tyłu, której kierowca nie widzi w lusterkach zewnętrznych, a także w lusterku wstecznym umieszczonym w samochodzie.

Dlaczego asystent martwego pola jest tak ważny?

Nawet obserwacja przez obrót głowy nie zawsze jest tak łatwa, jak się wydaje, ponieważ z punktu widzenia kierowcy samochód "ukryty" w martwej strefie porusza się za - nierzadko dość szerokim - słupkiem B. Zwykle w martwym polu lusterek znajdują się pojazdy poruszające się sąsiadującym pasem ruchu, których zderzak przedni zrównał się z naszym zderzakiem tylnym. Niemożliwe jest takie ustawienie standardowego lusterka, by z jednej strony wyeliminować martwą strefę, a jednocześnie móc z nich normalnie korzystać.

Niebezpieczeństwo związane z niezauważeniem pojazdu w martwym polu jest znaczące, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu z kilkoma pasami. Wyjazd przed rozpędzone auto może zakończyć się poważnymi konsekwencjami, ponieważ może dojść do uderzenia tylnym narożnikiem auta w przedni narożnik drugiego auta, a skutkiem tego będzie obrót wokół osi pionowej.

Swoją drogą takie uderzenie, tylko odwrócone - to pojazd z tyłu uderza w ten z przodu - jest klasyczną techniką zatrzymywania pojazdów przez niektóre służby. Wystarczy delikatne puknięcie, by kierowca auta z przodu utracił nad nim kontrolę.

Jak działa asystent martwego pola?

System wykorzystując czujniki/radary w zderzaku tylnym lub kamery umieszczone pod lusterkami zewnętrznymi "dostrzega" pojazdy zbliżające się od tyłu i ostrzega przed nimi kierowcę. Tu ważne, że nie każdy system ostrzeże przed pojazdem wyprzedzanym, czyli poruszającym się do tyłu względem naszego pojazdu.

Najczęściej ostrzeżenie jest wysyłane poprzez emisję sygnałów akustycznych (charakterystyczne pikanie) i wizualnych, przez zapalenie się kontrolki w okolicy lusterka odpowiadającego stronie, z której znajduje się taki obiekt. W niektórych autach pojawiają się oba sygnały jednocześnie, a coraz częściej pojawia się ostrzeżenie na wyświetlaczu head-up display.

W najbardziej rozwiniętych systemach, gdy kierowca zamierza zmienić pas ruchu, zbliżając się do auta w martwej strefie, reaguje również układ kierowniczy. Sztywnieje lub nawet odbija w przeciwną stronę, by zapobiec kolizji. System jest dezaktywowany zwykle przy dużych prędkościach, wyższych niż autostradowe oraz wtedy, kiedy kierowca użyje kierunkowskazu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony