Obowiązkowe wyposażenie samochodu od 2018 roku
Lista obowiązkowych elementów, w które producenci muszą wyposażać zjeżdżające z taśm produkcyjnych samochody, Zawiera dziś poduszki powietrzne, ABS czy czujniki ciśnienia w oponach. Od przyszłego roku oprócz nich pojawią się nowe systemy.
26.08.2017 | aktual.: 03.10.2022 17:10
Układ eCall
Wszystkie nowe samochody wyprodukowane po 31 marca 2018 roku będą musiały być wyposażone w system eCall. W razie wypadku samodzielnie kontaktuje się on z numerem alarmowym 112 i przekazuje informację o zdarzeniu w formie komunikatu MSD. Układ podaje również służbom ratowniczym najważniejsze dane, takie jak liczbę pasażerów w czasie wypadku, dokładne położenie samochodu, markę i model auta wraz z numerem VIN, a także informację, czy komunikat został wysłany automatycznie przez samochód czy ręcznie przez pasażerów.
Zadaniem systemu eCall jest przyspieszenie zjawienia się służb ratunkowych na miejscu wypadku. Szacuje się, że w Europie może on rocznie ocalić życie 2,5 tys. osób.
Asystent pasa ruchu
Kolejnym systemem, który od 2018 roku stanie się obowiązkowy w samochodach, jest asystent pasa ruchu. Samochód wyposażony w takie urządzenie wykrywa niepoprzedzone włączeniem kierunkowskazu zbliżenie się do granicy pasa ruchu i ostrzega kierowcę.
Mogą być to sygnały dźwiękowe i wizualne bądź wibracje odczuwalne na kierownicy. Swoją wartość system pokazuje przede wszystkim na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie podczas dłuższej jazdy łatwo o dekoncentrację.
Ogranicznik prędkości
ISA, czyli Inteligent Speed Assistance, to ogranicznik prędkości, który po włączeniu rozpoznaje znaki drogowe dotyczące ograniczenia prędkości i nie pozwala kierowcy jeździć szybciej, niż one wskazują. Po uruchomieniu ISA mocniejsze naciskanie pedału przyspieszenia nie da oczekiwanych efektów.
Zamysłem twórców tego asystenta jazdy było skłonienie kierowców do przestrzegania ograniczeń prędkości, a co za tym idzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Jednocześnie zmniejsza się ryzyko otrzymania mandatu.
Co jeszcze?
Całkiem możliwe, że z czasem do Europy zawitają rozwiązania planowane w USA. Od 1 maja 2018 roku wszystkie samochody za oceanem będą musiały być wyposażone w kamerę cofania. Potrącenie podczas wykonywania tego manewru jest w Stanach Zjednoczonych przyczyną około 200 zgonów rocznie.
Od 1 października 2022 roku większość aut sprzedawanych w USA będzie miała na wyposażeniu również system zapobiegania kolizjom. W tej sprawie porozumiały się najważniejsze marki obecne na tamtejszym rynku, czyli Audi, BMW, FCA, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Maserati, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Tesla, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.
Europejski katalog obowiązkowego wyposażenia samochodów z pewnością wciąż będzie się rozszerzał. Dla klientów oznacza to nie tylko wyższy poziom bezpieczeństwa, ale także droższe samochody. Jeśli jednak elektronika uchroni nas przed wypadkiem lub śmiercią, warto zainwestować.