Oakley Design Ferrari FF (2014)
Znany przede wszystkim z tuningu Ferrari 458 brytyjski warsztat Oakley Design zaprezentował właśnie inny model włoskiej firmy – „rodzinne” Ferrari FF po własnych przeróbkach.
23.01.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:45
Dwa lata temu nietypowy wygląd wprowadzanego właśnie na rynek następcy modelu 612 Scaglietti wzbudził sensację. Jednym samochód się spodobał, a innych kontrowersyjna jak na Ferrari stylistyka FF odstraszyła. Niezależnie od tego, jakie się ma zdanie na temat Ferrari FF, każdy na pewno stwierdzi, że jest to wóz wyróżniający się z tłumu.
Pod nietypowo wyglądającą skórą kryje się najnowocześniejsza technika. Co więcej, zastosowane przez inżynierów rozwiązania w układzie napędowym są dość nietypowe nie tylko jak na Ferrari, ale w ogóle w świecie motoryzacyjnym.
W FF producent wykorzystał napęd na wszystkie koła, przy czym przednie koła napędzane są przez specjalny układ dwóch wielopłytkowych sprzęgieł, które z kolei moc pobierają bezpośrednio z wału korbowego silnika. Zarówno tylny mechanizm różnicowy, jak i przednia część napędu są sterowane elektronicznie, dzięki czemu moc i rozkład momentów na poszczególne osie mogą być rozdzielane dość swobodnie.
Sercem tego Ferrari jest widlasty 12-cylindrowy silnik o objętości skokowej 6,3 l. Motor ma bezpośredni wtrysk paliwa, ale brak mu doładowania. W FF jego moc maksymalna wynosi 660 KM przy 8000 obr./min. Jednostka w kolejnych wersjach rozwojowych jest też wykorzystywana w Ferrari F12 i LaFerrari.
Ekipie Oakley Design udało się wycisnąć dodatkowe 30 KM mocy poprzez zastosowanie bardziej sportowego układu wydechowego. Moment obrotowy pozostał jednak bez zmian i wynosi 683 Nm przy 6000 obr./min. Ogólnie tuner z Wysp Brytyjskich skupił się raczej na przeróbkach wizualnych, które i tak wcale nie rzucają się w oczy.
Z przodu Oakley Design dołożyło wyraźnie widoczny splitter, a z boku dokleiło nakładki na progi. W tylnej części wozu zmiany są największe, bo obejmują nie tylko dyfuzor, ale też klapę bagażnika. Wszystkie wymienione wyżej elementy karoserii wykonano ręcznie z kompozytów węglowych.
Minimalnie powiększona moc nie ma żadnego wpływu na osiągi „rodzinnego” Ferrari. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 3,70 s i rozpędza się do 335 km/h.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: V12, 60o
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 6262 cm3
• Moc maksymalna: 690 KM przy 8000 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 110,19 KM/l (seryjny – 105,40 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 683 Nm przy 6000 obr./min
• Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
• Typ napędu: na wszystkie koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne Brembo, średnica 398 mm
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne Brembo, średnica 360 mm
• Koła przednie: 8,5 x 20”
• Koła tylne: 10,5 x 20”
• Opony przednie: 245/35 R 20
• Opony tylne: 295/35 R 20
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1880 kg
• Stosunek masy do mocy: 2,73 kg/KM (seryjny – 2,85 kg/KM)
• Długość: 4907 mm
• Szerokość: 1953 mm
• Wysokość: 1379 mm
• Rozstaw osi: 2990 mm
[u]Osiągi:[/u]
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
• Prędkość maksymalna: 335 km/h