O ile naprawdę podrożały używane samochody w ciągu roku?

Zamiast kupować kryptowaluty czy niepewne akcje, lepiej zainwestować w auto. Wreszcie można mówić konkretnie o inwestycji. Wystarczy kupić, zrobić tylko badanie techniczne, zapłacić OC, trochę posprzątać, umyć, by za rok wziąć za nie kilka tysięcy złotych więcej.

Używane samochody, niezależnie od wieku, drożeją. I to mocnoUżywane samochody, niezależnie od wieku, drożeją. I to mocno
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Różne zestawienia i analizy sugerują wprost, że samochody używane mocno podrożały, co jest wynikiem tego, że nowe też bardzo drożeją. Do tego są problemy z dostępnością. Postanowiłem przygotować własne dane, porównując ceny z zeszłego roku z tymi z obecnego.

Aby dobrze zrozumieć poniższą tabelę, należy wiedzieć, że ceny są wyliczone jako średnia rynkowa dla konkretnego modelu z danego rocznika według dość skomplikowanych kryteriów. Bez zagłębiania się w szczegóły – generalnie są to egzemplarze, jakich zwykle się szuka, a nie rodzynki, perełki, "coś do zrobienia", angliki, ani też modele sportowe lub w jakikolwiek sposób wyjątkowe. Przykładowo, do średniej rynkowej Audi A4 B6 nie były brane pod uwagę kabriolety.

Dodatkowo zastosowałem następującą zasadę – jeśli w zeszłym roku brałem średnią cenę dla rocznika np. 2012, to teraz sprawdziłem cenę dla rocznika 2013. Chodzi więc tak naprawdę nie o to, ile można zarobić na danym egzemplarzu, ale ile trzeba w 2022 r. zapłacić za podobne auto w takim samym wieku, co w roku 2021. Wykluczyłem roczniki, w których nastąpiła zmiana generacji. Warto też zwrócić uwagę na ściśle określony rodzaj paliwa w niektórych modelach (oznaczenie Pb dla benzynowych i LPG; ON dla diesli).

Ceny samochodów używanych w latach 2021 i 2022

Model i rodzaj paliwa

rocznik

Średnia cena

2021

Średnia cena

2022

Różnica

Dacia Sandero Pb

2017/2018

29 tys. zł37 tys. zł

8 tys. zł

28%

Opel Corsa E Pb

2018/2019

37 tys. zł47 tys. zł

10 tys. zł

27%

Skoda Fabia Pb

2010/2011

15 tys. zł19 tys. zł

4 tys. zł

27%

Toyota Yaris Hybrid 

2018/2019

60 tys. zł71 tys. zł

9 tys. zł

18%

Audi A3 Pb

2010/2011

29 tys. zł34 tys. zł

5 tys. zł

17%

Audi A3 ON

2010/2011

27 tys. zł34 tys. zł

7 tys. zł

26%

Fiat Tipo Pb

2018/2019

45 tys. zł50 tys. zł

5 tys. zł

11%

Skoda Octavia Pb

2012/2013

24 tys. zł26 tys. zł

2 tys. zł

8%

Toyota Auris Pb

2011/2012

29 tys. zł34 tys. zł

5 tys. zł

17%

Audi A4 Pb

2001/2002

11 tys. zł14 tys. zł

3 tys. zł

27%

Audi A4 ON

2001/2002

9 tys. zł12 tys. zł

3 tys. zł

33%

Audi A4 Pb

2011/2012

37 tys. zł50 tys. zł

13 tys. zł

35%

Audi A4 ON

2011/2012

35 tys. zł50 tys. zł

15 tys. zł

43%

Toyota Avensis Pb

2010/2011

32 tys. zł38 tys. zł

6 tys. zł

19%

Toyota Avensis ON

2010/2011

24 tys. zł34 tys. zł

10 tys. zł

42%

Audi A6 Pb i ON

2012/2013

60 tys. zł73 tys. zł

13 tys. zł

22%

BMW Serii 5 Pb i ON

2009/2010

29 tys. zł32 tys. zł

3 tys. zł

10%

Opel Zafira C ON

2013/2014

33 tys. zł39 tys. zł

6 tys. zł

18%

Ford S-Max ON

2010/2011

31 tys. zł40 tys. zł

9 tys. zł

29%

Audi Q5 ON

2012/2013

65 tys. zł79 tys. zł

14 tys. zł

22%

Dacia Duster Pb i ON

2016/2017

41 tys. zł51 tys. zł

10 tys. zł

24%

Powyższa tabela jasno odpowiada na pytanie: ile więcej muszę zapłacić w tym roku za 5-, 7- czy 10-letnie auto?

Niestety, odpowiedź ta jest brutalna: dużo więcej!

Nie ma tu jednak reguł. Tak samo podrożała kilkuletnia Corsa E, jak i 10-letnia Fabia II (na poziomie 27 proc.). Jednak Fiat Tipo w tym samym wieku co Corsa aż tak bardzo nie podrożał (tylko 11 proc.).

Jeśli chodzi o starsze samochody, to ciekawie wygląda nieduży wzrost cen Skody Octavii II (tylko 8 proc.) na tle niewiele starszego Audi A4 (35 lub 43 proc. zależnie od rodzaju paliwa). Równie interesujące jest to, że choć kwotowo nieznacznie, to procentowo bardzo mocno w górę poszły ceny już pełnoletnich Audi A4 B6 (27 i 33 proc.). Kto bacznie obserwuje rynek, ten widzi, że najtańsze samochody są coraz droższe i mniej przystępne.

Warto zwrócić uwagę też na ceny Toyoty Avensis. O ile w ubiegłym roku diesle były dużo niżej wyceniane, o tyle w tym roku aż tak dużych różnic nie ma. Może to wynikać po prostu z braku tych aut.

Każdy model oraz segment rządzą się oczywiście swoimi prawami i nie należy niczego upraszczać. To zestawienie miało tylko pokazać, jak mniej więcej wygląda rynek samochodów używanych. Zatrważające jest to, że niektóre modele z rocznika 2018-2019 można sprzedać za te same lub bardzo podobne pieniądze, za jakie wyjechały jako nowe z salonu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów