Nowy znak i uporządkowanie przepisów. Jest projekt rozporządzenia

Ministerstwo Infrastruktury chce poprawić przepisy o znakach drogowych. Na tapet trafiły tablice informujące o opłatach za postój oraz umieszczane przed niektórymi tunelami. Te ostatnie przypomną kierowcom przepis, o którym wielu z nich nie pamięta.

Rozporządzenie wprowadzi zmiany w miastach, w tunelach i na drogach ekspresowych
Rozporządzenie wprowadzi zmiany w miastach, w tunelach i na drogach ekspresowych
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik

14.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:17

W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Ma on uporządkować funkcjonujące prawo i dostosować akt wykonawczy do zmian przeprowadzonych wcześniej na poziomie ustawy. Co się zmieni? Oto najważniejsze nowości.

Żółty znak śródmiejskiej strefy parkowania będzie doskonale widoczny
Żółty znak śródmiejskiej strefy parkowania będzie doskonale widoczny© mat. pras.

D-44a - śródmiejska strefa parkowania

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych samorządy od niedawna mogą powoływać śródmiejskie strefy parkowania. O co chodzi? To obszary, które można powołać w ścisłym centrum miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys., jeśli wyznaczenie zwykłej strefy parkowania nie zapewnia realizacji celów związanych z ochroną środowiska lub lokalną polityką transportową. Taka strefa może obowiązywać obok zwykłego obszaru płatnego parkowania lub w jego wnętrzu, a kierowcy mogą być w niej zobowiązani do uiszczania opłat według innych stawek. Jest tak na przykład w Gdańsku.

Do tej pory jednak brakowało znaków, które sygnalizowałyby kierowcom granice śródmiejskiej strefy parkowania. Zmieni się to, jeśli projekt rozporządzenia ministra infrastruktury wejdzie w życie. Wówczas na ulicach miast zaczną pojawiać się znaki D-44a. Żółte tło zapewne sprawi, że kierowcy z daleka dostrzegą granicę strefy. Wątpliwy może być jednak estetyczny efekt obecności nowych znaków w ścisłych, a więc i najczęściej historycznych centrach miast. A jak należy go rozumieć?

Jak w uzasadnieniu tłumaczy ministerstwo, znak D-44a wskazuje na początek śródmiejskiej strefy parkowania, a jej koniec oznaczany będzie znakiem D-45 informującym o końcu strefy płatnego postoju. W przypadku wyznaczenia śródmiejskiej strefy parkowania wewnątrz zwykłej strefy płatnego parkowania o końcu śródmiejskiej strefy będzie informował znak D-44, czyli znana od lat niebieska tablica wskazująca na początek strefy płatnego postoju.

Odstęp w tunelu wreszcie poprawnie

Projekt rozporządzenia wprowadza również ważną zmianę w kwestii znaczenia znaku D-37 i tabliczki T-32. Pierwszym z nich oznacza się wjazd do tunelu, tabliczka zaś przedstawia jadące za sobą samochody z wpisaną pomiędzy nie odległością. Co oznacza? Zgodnie z dzisiejszym brzmieniem rozporządzenia "Umieszczona pod znakiem D-37 tabliczka T-32 wskazuje minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu". Ten zapis może być dla kierowców mylący.

Znaczenie tabliczki odnosi się do art. 47 Prawa o ruchu drogowym, które mówi, że w razie konieczności zatrzymania się w tunelu (np. ze względu na korek), należy zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu wynoszący przynajmniej 5 m. Znaczenie tabliczki T-32 przypisane jej przez obowiązujące dziś rozporządzenie nie precyzuje jednak, że odstęp należy zachować tylko w razie konieczności zatrzymania się. Projekt nowego rozporządzenia poprawia tę nieścisłość. Czytamy w nim: „Umieszczona pod znakiem D-37 tabliczka T-32 wskazuje minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu po zatrzymaniu”. Jest to więc ukłon względem tych kierujących, którzy niedokładnie znają przepisy Prawa o ruchu drogowym.

Inne zmiany

Nowe rozporządzenie wprowadzi również nowy wzór tablicy informacyjnej D-34b. Informuje ona kierowców o zakresie usług, z których mogą skorzystać w miejscu postoju, na przykład na stacji paliw. Co ważne, nowe przepisy przewidują możliwość informowania kierowców za pomocą tabliczki pod tym znakiem o odległości do następnej stacji paliw. Jest to szczególnie ważne dla jadących autostradą czy drogą ekspresową, bo tam brak paliwa może być dużym kłopotem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa.

W myśl projektu rozporządzenia na drogach ekspresowych będą też mogły pojawić się tablice informujące o odległości do rozpoczęcia się pasa umożliwiającego zjazd z tej drogi. To rozwiązanie analogiczne do znaków F-14a-c, które dziś stosowane są na autostradach.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia rozporządzenia.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)