Najdłuższy tunel w Polsce coraz bliżej. Niebawem przebicie drugiej nitki na zakopiance

W październiku 2019 roku świętowaliśmy przebicie pierwszej nitki najdłuższego tunelu w Polsce prowadzonego w masywie górskim Mały Luboń w okolicach drogi S7, potocznie zwanej zakopianką. Jak donosi GDDKiA, niebawem uda się przebić także drugą nitkę. Do wydrążenia tunelu na wylot pozostało nieco ponad 300 metrów.

Pierwsza nitka została przebita w październiku 2019 roku. Teraz czas na drugą.Pierwsza nitka została przebita w październiku 2019 roku. Teraz czas na drugą.
Źródło zdjęć: © fot. GDDKiA
Aleksander Ruciński

Najdłuższy tunel w Polsce poprowadzony przez górę Mały Luboń będzie jednym z kluczowych elementów nowej zakopianki. Jak dotąd udało się przebić na wylot jedną nitkę, a prace w drugiej wciąż trwają. Do finału pozostało już niewiele czasu. Jak dotąd bowiem wykonano zdecydowaną większość prac. Wydrążono 1436 m od strony północnej i 150 m od południa, co razem daje 1586 m z zaplanowanych 1922 m.

Równocześnie z pracami w drugiej nitce przeprowadzane są również roboty w pierwszej, przebitej na wylot w październiku 2019 roku. Jak donosi GDDKiA, wykonano tam już 81 proc. nasypu drogowego stanowiącego wjazd do tunelu. Powstaje również betonowa obudowa.

Warto podkreślić, że wszystkie prace jak na razie przebiegają zgodnie z harmonogramem, choć włoska firma Astaldi, będąca wykonawcą inwestycji musiała stawić czoła osuwiskom, które wywołały konieczność wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń i przeprojektowania niektórych elementów inżynieryjnych. Termin zakończenia prac zaplanowany na 2021 rok jest niezagrożony.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. GDDKiA

Budowa zakopianki na trasie Lubień-Rabka Zdrój ruszyła w 2016 roku. We wrześniu 2019 roku oddano do użytku odcinek Rabka-Skomielna Biała przebiegający częściowo widowiskową estakadą, w niektórych miejscach biegnącą nawet 50 m nad ziemią. W grudniu natomiast kierowcy pojechali kolejnym odcinkiem Lubień-Naprawa.

Etapem, który zwieńczy dzieło, będzie otwarcie tunelu. Koszt jego budowy przekroczy 1 mld złotych. Oznacza to, że na tunel przeznaczona zostanie niemal połowa środków całej inwestycji wycenianej na 2 mld 105 mln złotych. Nowa droga w zamyśle ma sprawić, że wycieczka w góry będzie znacznie przyjemniejsza, bezpieczniejsza i przede wszystkim krótsza niż dotychczas.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯