Wielu pamięta tę nazwę. Model wraca, ale teraz wygląda zupełnie inaczej
Nazwa Actyon wraca na rynek w całkowicie nowej odsłonie. SsangYong wprowadza do sprzedaży nowego SUV-a, który będzie pierwszym modelem koreańskiego producenta w całości sygnowany nowym nazewnictwem. W praktyce jest to już nie SsangYong, lecz KGM.
02.09.2024 | aktual.: 02.09.2024 16:47
SsangYong Actyon to nazwa, którą niewiele osób kojarzy historycznie, a ci, którzy kojarzą, pewnie wspominają go jako jedno z najbrzydszych aut na świecie. Bez wątpienia ten kontrowersyjny samochód wyprzedził swoje czasy stylistyką, ale koreański KGM drugi raz nie ryzykował.
Nowy Actyon ma klasyczną bryłę nadwozia i stylistykę nawiązującą do Torresa. Nadwozie mierzy 4,74 m długości, plasując go w gamie marki SsangYong pomiędzy Rextonem (4,85 m) a Torresem (4,7 m). W porównaniu z konkurencją kompaktowych SUV-ów jest to duży samochód. Przykładowo, Honda CR-V mierzy 4,70 m, a Nissan X-Trail 4,68 m. Jednocześnie Actyon jest od Torresa niższy o 55 mm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wnętrze samochodu jest typowe dla marki SsangYong/KGM. Wygląda luksusowo, przed kierowcą są dwa połączone w jeden ekrany, a pomiędzy fotelami unosząca się nad dużym schowkiem konsola środkowa.
Przy rozstawie osi wynoszącym 268 cm należy się spodziewać sporej, ale nie nadmiernie dużej przestrzeni z tyłu. Jest to bowiem ten sam rozstaw co w mniejszym Torresie, a ten nieco rozczarował pod tym względem. Na razie nie znamy wielkości bagażnika.
Pod maską Actyona znajdziemy silnik z Torresa, czyli benzynową jednostkę 1,5 litra z turbosprężarką. Moc maksymalna to 163 KM, a maksymalny moment obrotowy to 280 Nm. Silnik znany jest m.in. ze swojej paliwożerności. W Actyonie producent podaje średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 7,9 l/100 km. Zobaczymy, jak będzie w rzeczywistości.
Ceny w Polsce już są znane
Samochód na polskim rynku jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Joy, Adventure oraz Wild. Dostępny zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów oraz napędem 2WD lub 4WD.
Atutem modelu Actyon ma być jego bogate wyposażenie w standardowej wersji Joy, obejmujące m.in.: skórzaną tapicerkę, fotele przednie regulowane elektrycznie (z funkcją ogrzewania i wentylacji), podgrzewaną tylną kanapa, 2-strefową automatyczną klimatyzację, nawigację, dwa wyświetlacze cyfrowe o przekątnej 12,3 cala i najnowszej generacji systemy bezpieczeństwa czynnego.
Polski importer już opublikował cennik samochodu. Do Polski pierwsze egzemplarze Actyona trafią pod koniec roku, a polscy klienci mogą już dziś zamówić samochód w ofercie przedsprzedaży.
Cena podstawowa za Actyona Joy to 159 900 zł. Za automatyczną skrzynię biegów trzeba dopłacić 10 tys. zł i kolejne 10 tys. za napęd na cztery koła. Drugi standard wyposażenia Adventure kosztuje 10 tys. zł więcej od Joy, czyli 169 900 zł. Wersja Wild kosztuje 192 900 zł, ale większa różnica wynika z faktu, że automatyczna skrzynia biegów jest w standardzie. Do każdej specyfikacji wyposażenia można mieć napęd na cztery koła.
Wersja Adventure od Joy różni się kilkoma elementami wyposażenia. Ma czujniki parkowania z przodu i takie systemy bezpieczeństwa jak monitorowanie martwych stref, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i ryzyku kolizji oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu. Dodatkowo ma także ogrzewaną kierownicę, dostęp bezkluczykowy, relingi dachowe oraz nakładki na progi drzwi.