Nowy RAM 1500 sprawił, że piekło zamarzło. Witaj hybrydo, żegnaj V8

Głęboki, gardłowy bulgot V8 to już przeszłość nawet w pick-upach. Przynajmniej w przypadku nowych RAM-ów: silniki HEMI V8 ustąpiły w nowej generacji miejsca rzędowej rodzinie Hurricane. Co więcej, do oferty wkracza hybryda, jednak jednostka spalinowa nie będzie napędzać kół.

2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
2025 Ram 1500 Tungsten Stellantis
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Filip Buliński

07.11.2023 | aktual.: 17.01.2024 14:54

Piekło zamarzło. Downsizing i szeroko pojęta elektryfikacja zataczają coraz szersze kręgi, nie oszczędzając także segmentów, których zmiany byśmy nie podejrzewali. RAM właśnie pokazał nowego pick-upa 1500, a przy okazji zaprezentował odświeżoną gamę napędową, która stawia na głowie dotychczasowe przyzwyczajenia klientów.

Ci mogą zapomnieć o V8 w swoim nowym pick-upie. Silniki HEMI zostały bowiem zastąpione przez nową rodzinę jednostek Hurricane. Rzędowa szóstka ma "skromną", przy dotychczasowych 5,7 litrach, pojemność 3000 centrymetrów sześciennych, a do tego wspomagana jest dwoma turbosprężarkami. Do wyboru będą dwie wersje, z czego słabsza generuje 420 KM i 636 Nm.

2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
2025 Ram 1500 Tungsten Stellantis© Materiały prasowe | Stellantis

Z kolei mocniejsza odmiana ma 540 KM, 706 Nm i trafi do nowej, usportowionej wersji RHO. Ta zadebiutuje w trzecim kwartale 2024 r. i ma domyślnie zastąpić schodzącego z rynku, rasowego TRX, mimo znacznie niższej mocy, niż 702-konny potwór. Jego koniec był jednak wiadomy już od pewnego czasu, a RAM przygotował nawet limitowaną serię pożegnalną modelu.

Nic nie zmieniło się natomiast w otwierającym gamę silniku. To wciąż 3,6-litrowe V6 o mocy 305 KM. Wszystkie silniki łączone będą z 8-biegowym automatem, a klient będzie mógł wybrać m.in. jeden z trzech przełożeń tylnego mostu (3,21, 3,55 albo 3,92).

2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
2025 Ram 1500 Tungsten Stellantis© Materiały prasowe | Stellantis

Do tego dochodzi pneumatyczne zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu, czy elektroniczna blokada tylnego dyferencjału. RAM twierdzi, że spalinowy model jest w stanie uciągnąć 5,3 tony i zabrać na pakę ok. 1050 kg ładunku.

To jednak nie koniec nowości w wyborze napędu. Obok klasycznego elektryka REV, RAM przygotował także coś pomiędzy — Ramchargera. Mowa o elektryku z range extenderem, czyli hybrydzie szeregowej, w której spalinówka nie napędza bezpośrednio kół. Amerykanie nie oszczędzali na podzespołach, bowiem łączny zasięg auta ma przekraczać 1100 km.

2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
2025 Ram 1500 Ramcharger Stellantis© Materiały prasowe | Stellantis

Ma to być możliwe dzięki akumulatorowi o pojemności aż 92 kWh oraz zbiornikowi paliwa na 102 litry. Tak rozbudowana konstrukcja była możliwa dzięki zastosowaniu nowej platformy STLA z płasko montowaną baterią między podłużnymi elementami ramy.

Rolę generatora prądu pełni silnik 3.6 V6 Pentastar o mocy 177 KM. Prąd z jednostki oraz baterii ma trafiać do dwóch silników elektrycznych – 340-konnego z przodu (automatycznie rozłączany) i 323-konnego z tyłu. Jeśli z kolei w pobliżu jest ładowarka, RAM-a można uzupełnić prądem stałym o mocy do 145 kW.

2025 RAM 1500 Ramcharger
2025 RAM 1500 Ramcharger© Materiały prasowe | Stellantis

Ramcharger dysponuje jeszcze lepszymi właściwościami użytkowymi niż spalinowy model. Uciąg wynosi aż 6,35 tony (najlepsza w klasie), a ładowność sięga prawie 1200 kg. Duża moc oznacza też niezłe przyspieszenie – pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 4,4 sekundy.

Silniki to niejedyna rewolucja

Amerykanie nie ograniczyli się w kwestii nowości. Co nieco zadziało się także na nadwoziu oraz we wnętrzu. W pierwszym przypadku nie zrezygnowano jednak z dotychczasowego kierunku stylistycznego, wygładzając pewne linie, stosując nowe reflektory i przypudrowaną atrapę chłodnicy. Dodano także elektrycznie sterowaną klapę paki. W przypadku kokpitu zmian jest nieco więcej.

  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
[1/4] 2025 Ram 1500 Ramcharger StellantisŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis

Przed kierowcą zagościł m.in. nowy, 12,3-calowy ekran cyfrowych zegarów, a rolę multimediów przejął 14,5-calowy wyświetlacz z nowym systemem UConnect 5. To nie koniec wyświetlaczy, bowiem jeszcze jeden, o przekątnej 10,25 cala i wyposażony w złącze HDMI, zamontowano przed pasażerem.

RAM chwali się także lepszym spasowaniem oraz wyższą jakością zastosowanych materiałów. Poza luksusowymi dodatkami, jak 24-kierounkowym sterowaniem elektrycznym fotelami, masażem czy 1228-watowy systemem audio, w RAM-ie nie zabraknie też złączy do podłączenia zewnętrznych urządzeń np. do pracy.

  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
[1/4] 2025 RAM 1500 TungstenŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis

Ceny auta wciąż nie są znane. Nowy RAM 1500 pojawi się w amerykańskich salonach już w pierwszym kwartale 2024 r.

  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Tungsten
Stellantis
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
  • 2025 RAM 1500 Tungsten
[1/14] 2025 Ram 1500 Tungsten StellantisŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
  • 2025 RAM 1500 Ramcharger
  • 2025 RAM 1500 Ramcharger
  • 2025 RAM 1500 Ramcharger
  • 2025 RAM 1500 Ramcharger
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
  • 2025 Ram 1500 Ramcharger
Stellantis
[1/9] 2025 RAM 1500 RamchargerŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
ramram 1500pick-up
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)