Nowy Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ Coupé pokazany. To kolejny mocarny SUV
Mercedes już w ubiegłym roku zaprezentował model GLE 63, ale teraz przyszła pora na premierę odmiany Coupé. Ma ponad 600 KM mocy i osiągi, którymi mógłby legitymować się supersamochód, a to wszystko w eleganckiej bryle całkiem praktycznego nadwozia.
19.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:22
Klasyczny wariant GLE 63 Mercedes zaprezentował na targach w Los Angeles w listopadzie, a przed Genewą prezentuje GLE 63 Coupé. Teoretycznie mniej funkcjonalny, ale w praktyce tak samo użyteczny, za to ładniej stylizowany i mniej przypominający tradycyjnego SUV-a mocarz legitymuje się mocą 571 KM lub w wariancie S aż 617 KM, co przebija ofertę Audi w postaci RS Q8 (600 KM). Teraz pora na odzyskanie rekordu w kategorii SUV na torze Nurburgring.
EQ Boost w 4-litrowym silniku V8 biturbo AMG
4-litrowy silnik V8 biturbo w nowym GLE 63 Coupé w obu wersjach mocy współpracuje z rozrusznikiem-alternatorem nazwanym EQ Boost. Jest to koncepcja mikrohybrydowego układu, który ma za zadanie "doładowywać" silnik spalinowy dodatkowym motorem elektrycznym. Potrafi dostarczyć nawet 22 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. Jego głównym zadaniem jest jednak skrócenie czasu reakcji na dodanie gazu.
System pracuje w napięciu 48V, a EQ Boost jest też wykorzystywany jako generator energii. Odzyskuje energię kinetyczną wytracaną podczas zwalniania i hamowania, zamieniając ją w energię elektryczną. Realizuje także funkcję start/stop. Aby normom emisji stało się zadość, jednostka V8 ma funkcję odłączania 4 cylindrów przy niskim obciążeniu, w trybie jazdy Comfort i zakresie prędkości obrotowych od 1000 do 3250.
Jednak najbardziej interesujące są osiągi silnika, który generuje maksymalne 750 Nm (850 Nm w wariancie S) w zakresie 2250-5000 obr./min (wariant S 2500-4500 obr./min). Połączony z 9-biegową przekładnią i napędem na cztery koła katapultuje wielkiego SUV-a w czasie 4 s do 100 km, a model S rozpędza się o 0,2 s szybciej. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 280 km/h.
Technika z najwyższej półki
Mercedes-AMG GLE 63 Coupé jest wyposażony w rozwiązania stosowane w samochodach supersportowych. Odmiana S ma aktywne mocowanie silnika, a oba warianty korzystają z Active Ride Control, czyli aktywnej redukcji przechyłów nadwozia. System pracujący w instalacji 48V wykorzystuje dwa niezależnie działające elektromechaniczne siłowniki na przedniej i tylnej osi. Poza zmniejszeniem przechyłów w zakrętach zwiększa on komfort podczas jazdy na wprost, równoważąc ruchy powodowane przez nierówności. Podobne rozwiązanie stosuje Audi w modelu RS Q8.
Standardowe zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjna regulacja tłumienia sprawiają, że ważący ponad 2 tony SUV zachowuje zwinność i "lekkość" w zakrętach typową dla czterodrzwiowych limuzyn. Napęd na cztery koła w pełni kontroluje rozdział momentu obrotowego na każde z kół, a standardowo obejmuje także elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Układ hamulcowy nie pozostawia cienia wątpliwości na temat jego skuteczności. Przednią oś wyhamowują 6-tłoczkowe zaciski pracujące na tarczach w rozmiarze 400 x 38 mm, natomiast za tylną oś odpowiadają 1-tłoczkowe zaciski oraz tarcze o wymiarach 370 x 32 mm. Standardowa średnica obręczy kół to 21 cali, a dla wersji S przewidziano 22-calowe.