Nowe winiety autostradowe w Austrii. Kierowcy podziękują Unii Europejskiej

Nowe winiety autostradowe w Austrii. Kierowcy podziękują Unii Europejskiej

System winiet premiuje rodzimych użytkowników autostrad
System winiet premiuje rodzimych użytkowników autostrad
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
24.09.2023 09:35

Od 2024 r. w Austrii pojawią się nowe winiety autostradowe. W tym jednodniowa. Ci, którzy tylko przejeżdżają przez ten kraj, zapłacą mniej. Zmiana podyktowana jest unijnymi przepisami.

Austria jest jednym z tych państw, przez które – przynajmniej w sezonie urlopowym – częściej się przejeżdża, niż do nich jedzie. To oznacza konieczność wykupienia winiety na poruszanie się autostradami. Łatwo jednak zauważyć, że system austriackich winiet jest wybitnie niekorzystny dla tych, którzy swój dwutygodniowy urlop spędzają - chociażby - w Chorwacji czy we Włoszech. Od lat Austria oferuje jedynie trzy rodzaje winiet: roczną (w 2023 r. za 96,40 euro), dwumiesięczną (29 euro) oraz 10-dniową (9,90 euro). W praktyce oznacza to, że na przykład Polacy planujący urlop na południu Europy musieli kupować dwie 10-dniowe winiety, choć wielu z nich potrzebowało jej tylko przez dwa dni. Teraz to się zmieni.

Jak informuje niemiecki automobilklub ADAC, w 2024 r. w austriackim systemie pojawi się nowa opcja winiet. Siatka ma wyglądać następująco:

  • winieta jednodniowa – 8,60 euro
  • winieta 10-dniowa – 11,50 euro
  • winieta dwumiesięczna – 28,90 euro
  • winieta roczna – 96,40 euro

Jak łatwo zauważyć, jednodniowa winieta będzie nieco tańsza niż obecna 10-dniowa. Ta ostatnia podrożeje, ale za to odrobinę tańsza będzie winieta dwumiesięczna. Turyści przejeżdżający przez Austrię wydadzą odrobinę mniej, ale poszkodowani nie będą miejscowi kierowcy, którzy – kupując długoterminową winietę – zapłacą tyle samo co w 2023 r. lub mniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zmiany w systemie winiet nie były przypadkiem. W 2022 r. Parlament Europejski zdecydował o przyjęciu nowych zasad kształtowania systemu opłat winietowych. W założeniu chodziło o to, by przejeżdżający przez dany kraj obcokrajowcy nie byli wykorzystywani. Unijne prawo mówi:

Jeżeli opłaty za korzystanie z infrastruktury stosowane są w odniesieniu do samochodów osobowych, korzystanie z infrastruktury musi być możliwe przez co najmniej następujące okresy: dzień, tydzień lub 10 dni, lub oba te okresy, miesiąc lub dwa miesiące, lub oba te okresy, oraz rok. Stawka dwumiesięczna nie może przekraczać 30 proc. stawki rocznej, stawka miesięczna nie może przekraczać 19 proc. stawki rocznej, stawka 10-dniowa nie może przekraczać 12 proc. stawki rocznej, stawka tygodniowa nie może przekraczać 11 proc. stawki rocznej, a stawka dzienna nie może przekraczać 9 proc. stawki rocznej.

Jak wynika z obliczeń, władze Austrii ustaliły cenę dziennej winiety na maksymalną względem winiety rocznej. No cóż, widocznie uznano, że trzeba wyjść z szeroko otwartymi ramionami nie tylko na spotkanie turystów, ale też ich portfeli. Kierowcy będą płacić nieco mniej, ale zapewne woleliby, aby maksymalne stawki przewidziane przez unijne prawo były jeszcze niższe.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)