Nowe fotoradary stanęły na Moście Poniatowskiego. Zdaniem eksperta szpecą obiekt

W środę 12 maja na warszawskim Moście Poniatowskiego ustawiono nowe fotoradary. Ten ruch GITD od razu spotkał się z krytyką. Głos sprzeciwu nie należy jednak – jak można byłoby sądzić – do kierowców, a do varsavianisty, który uważa, że psują one prezencję obiektu.

Piękne nie są - to fakt. Jednak zgodnie z przepisami inne być nie mogąPiękne nie są - to fakt. Jednak zgodnie z przepisami inne być nie mogą
Źródło zdjęć: © PAP/Paweł Supernak
Tomasz Budzik

Radary, które mają zacząć wykonywać zdjęcia zbyt szybko jadących kierowców przed wakacjami, są usytuowane po obu brzegach Wisły. Przy jezdni prowadzącej z Centrum w kierunku Pragi stoją przy wieżycy, następnie nad ul. Solec, a także nad Wisłą. Na pasie dla jadących z Pragi do centrum pierwszy fotoradar będzie kontrolował prędkość przed Wybrzeżem Szczecińskim, następny niemal na wysokości lewego brzegu Wisły, a ostatni nad ul. Kruczkowskiego.

Nie od dziś wiadomo, że w tych rejonach kierowcy jeżdżą za szybko. To właśnie dlatego GITD zdecydowało się na zamontowanie tam fotoradarów. - Radary psują estetykę mostu Poniatowskiego. Nie powinny na nim stać, bo to zabytek – uważa cytowany przez PAP historyk i varsavianista Janusz Sujecki.

Jak dodał specjalista, most posiada unikatowe walory estetyczne, czego nie można powiedzieć o radarach. - Przecież urządzenia do pomiaru prędkości można byłoby gdzieś ukryć, aby nie szpeciły mostu. Z pewnością przy obecnym zaawansowaniu techniki można by to zrobić – ocenia Janusz Sujecki.

Bez dwóch zdań – dzisiejsza technika pozwala na ukrywanie fotoradarów. Robi się tak na przykład w Austrii czy Szwajcarii. W Polsce to jednak niemożliwe, ponieważ przepisy nakazują oznakowanie każdego stacjonarnego urządzenia do mierzenia prędkości. Wskazują również, że mają być one żółtego koloru. Wyjścia są więc dwa. Albo pogodzić się z oszpeceniem zabytku, albo zrezygnować z wykorzystywania w tym miejscu fotoradarów. Kłopot w tym, że żadne z nich nie jest dobre.

Jak wynika z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w latach 2018 – 2020 na moście miały miejsce trzy wypadki. Do najpoważniejszego z nich doszło 20 stycznia 2018 r. Samochód osobowy najechał na barierę, w wyniku czego śmierć poniósł pasażer pojazdu. Dwa pozostałe wypadki – również z 2018 r. i z 2019 r. - zakończyły się lekkimi obrażeniami. Uruchomienie fotoradarów sprawi, że kierowcy będą przez Most Poniatowskiego jeździć wolniej – przynajmniej tam, gdzie staną urządzenia.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej