Niemcy likwidują strefy czystego transportu. Powód jest prozaiczny

Strefy czystego transportu są ostatnio gorącym tematem w Polsce. Podczas gdy takie rozwiązania u nas dopiero raczkują, Niemcy zaczynają się z nich wycofywać. Dlaczego?

SpalinyZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Newspress

Informacje o likwidacjach stref czystego transportu w Niemczech od blisko roku pojawiają się w mediach. W ostatnich dniach temat powrócił w związku z planowaną SCT w Warszawie, która zacznie obowiązywać w lipcu 2024 roku. Jeśli zastanawiacie się, dlaczego Niemcy rezygnują z tego rozwiązania, odpowiedź jest prosta.

Jak informuje "Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych", ponad 97 proc. pojazdów osobowych i ciężarowych dopuszczonych do ruchu w Niemczech spełnia obecnie wymogi umożliwiające wjazd do stref czystego transportu. W sytuacji, gdy zdecydowana większość aut odpowiada przepisom, specjalne regulacje przestają być zasadne.

Pierwsze SCT w Niemczech zaczęły obowiązywać w 2007 roku i zakładały stopniowe ograniczenia dla samochodów z silnikiem Diesla spełniających normy poniżej Euro 3 i benzyniaków bez katalizatora (norma Euro 1).

W wielu przypadkach regulacje nie zostały zaostrzone do dziś. Wyjątkiem są miasta takie jak Hamburg, gdzie wprowadzono zakaz poruszania się pojazdami poniżej normy Euro 6, ale tylko na kilku wybranych ulicach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzisiaj w Niemczech funkcjonuje 48 stref czystego transportu. Najmniejsza z nich, w UIm ma 7 km2 powierzchni. Największa, obowiązująca w 13 miastach Zagłębia Ruhry liczy natomiast 850 km2

Nie zmienia to jednak faktu, że niektóre samorządy w Badenii-Wirtembergii faktycznie zaczęły rezygnować z tego rozwiązania, więc liczba niemieckich SCT w najbliższych latach będzie raczej maleć niż rosnąć.

Wybrane dla Ciebie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali