Niemcy likwidują strefy czystego transportu. Powód jest prozaiczny

Strefy czystego transportu są ostatnio gorącym tematem w Polsce. Podczas gdy takie rozwiązania u nas dopiero raczkują, Niemcy zaczynają się z nich wycofywać. Dlaczego?

SpalinyZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Newspress

Informacje o likwidacjach stref czystego transportu w Niemczech od blisko roku pojawiają się w mediach. W ostatnich dniach temat powrócił w związku z planowaną SCT w Warszawie, która zacznie obowiązywać w lipcu 2024 roku. Jeśli zastanawiacie się, dlaczego Niemcy rezygnują z tego rozwiązania, odpowiedź jest prosta.

Jak informuje "Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych", ponad 97 proc. pojazdów osobowych i ciężarowych dopuszczonych do ruchu w Niemczech spełnia obecnie wymogi umożliwiające wjazd do stref czystego transportu. W sytuacji, gdy zdecydowana większość aut odpowiada przepisom, specjalne regulacje przestają być zasadne.

Pierwsze SCT w Niemczech zaczęły obowiązywać w 2007 roku i zakładały stopniowe ograniczenia dla samochodów z silnikiem Diesla spełniających normy poniżej Euro 3 i benzyniaków bez katalizatora (norma Euro 1).

W wielu przypadkach regulacje nie zostały zaostrzone do dziś. Wyjątkiem są miasta takie jak Hamburg, gdzie wprowadzono zakaz poruszania się pojazdami poniżej normy Euro 6, ale tylko na kilku wybranych ulicach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Wiceprezes Zarządu Superauto.pl Bartosz Chojnacki

Dzisiaj w Niemczech funkcjonuje 48 stref czystego transportu. Najmniejsza z nich, w UIm ma 7 km2 powierzchni. Największa, obowiązująca w 13 miastach Zagłębia Ruhry liczy natomiast 850 km2

Nie zmienia to jednak faktu, że niektóre samorządy w Badenii-Wirtembergii faktycznie zaczęły rezygnować z tego rozwiązania, więc liczba niemieckich SCT w najbliższych latach będzie raczej maleć niż rosnąć.

Wybrane dla Ciebie

7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach