Najlepsze i najgorsze auta 2023 roku. Niemcy opublikowali ranking
15.01.2024 13:22, aktual.: 15.01.2024 13:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak co roku niemiecki automobilklub ADAC przygotował listę najlepszych i najgorszych aut minionego roku. Nie jest to jednak ranking awaryjności – tutaj specjaliści oceniają samochody pod kątem 300 różnych kryteriów. Nie da się ukryć, że na końcu rankingu znajdziemy głównie wiekowe konstrukcje, oraz samochody o konkretnym przeznaczeniu, tj. rekreacyjne czy robocze.
ADAC poddało testom łącznie 94 auta. Co istotne, nie było tu miejsca na sentymenty, preferencje ani podział na klasy. Ścieżka testowa była dla każdego samochodu taka sama – liczyły się suche fakty i liczby. Co ciekawe, po raz pierwszy wśród kandydatów dominowały pojazdy elektryczne – było ich aż 38. Jeśli chodzi o benzyniaki, do "walki" stanęło 30 modeli, hybryd było 15 aut, natomiast diesli – tylko 11 pojazdów. Mimo to, jeden wysokoprężny model znalazł się w czołówce - to BMW 740d.
Auta oceniane były na podstawie 300 kryteriów, zarówno w laboratorium ADAC, jak i na trasach testowych. Brano pod uwagę m.in. przestronność wnętrza, komfort jazdy, właściwości jezdne, a także bezpieczeństwo oraz wpływ na środowisko. ADAC zaznacza, że dwa ostatnie kryteria były najważniejsze i liczyły się podwójnie. Samochód, który w tych dziedzinach błyszczy mógł więc od razu liczyć na lepsze miejsce w rankingu.
Co ważne: ADAC nie traktuje aut elektrycznych jako zupełnie bezemisyjnych w przypadku w kategorii wpływu na środowisko. Tutaj w oparciu o niemiecki miks energetyczny oraz zużycie energii modelu obliczana jest emisja zanieczyszczeń związana z koniecznością wyprodukowania energii przez elektrownie.
Biorąc pod uwagę wspomniane kryteria, najlepsze auta w poniższym rankingu można określić mianem najbardziej wszechstronnych oraz najnowocześniejszych. Stawkę zamykają bowiem modele proste, budżetowe i wiekowe (a jedynie odświeżone), które często nie są wyposażone w liczne systemy bezpieczeństwa aktywnego oraz biernego.
Trudno bowiem oczekiwać od np. Mitsubishi Space Stara oraz Subaru BRZ przestronnego wnętrza, czy od Dacii Spring wysokiego komfortu jazdy. Warto więc przy studiowaniu wyników zwracać szczególną uwagę na oceny jednostkowe. Te nadano zgodnie z systemem oceniania niemieckiej szkoły – jest on odwrotny, niż u nas, co oznacza, że 1 jest najlepszą oceną, natomiast 6 – najgorszą. Poniżej widnieje 10 najlepszych i 10 najgorszych pojazdów z listy. Pełen ranking znajdziecie natomiast na stronie ADAC.
10 najlepszych samochodów 2023 wg ADAC
Marka i model | Ocena ogólna | Nadwozie i bagażnik | Wnętrze | Komfort | Silnik i napęd | Właściwości jezdne | Bezpieczeństwo | Wpływ na środowisko (EcoTest) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | BMW i7 xDrive60 | 1,7 | 2,8 | 1,7 | 1,2 | 0,9 | 2,0 | 1,3 | 1,9 |
2. | Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh) | 1,7 | 2,8 | 2,5 | 2,4 | 1,0 | 2,4 | 1,4 | 0,9 |
3. | Mercedes-Benz EQS 580 | 1,7 | 2,3 | 2,3 | 1,3 | 0,7 | 2,0 | 1,1 | 2,1 |
4. | Škoda Enyaq RS iV | 1,7 | 2,3 | 2,2 | 2,1 | 0,9 | 2,4 | 1,3 | 1,6 |
5. | Volvo XC40 Recharge Pure Electric Single Motor Extended Range | 1,7 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 1,1 | 2,5 | 1,2 | 1,3 |
6. | BMW iX1 xDrive30 | 1,8 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | 1,0 | 2,5 | 1,5 | 1,5 |
7. | BMW 740d | 1,8 | 2,7 | 1,7 | 1,1 | 1,1 | 2,0 | 1,3 | 2,4 |
8. | Hyundai Ioniq 5 2WD (77,4 kWh) | 1,8 | 2,5 | 2,3 | 2,4 | 1,0 | 2,2 | 1,8 | 1,2 |
9. | Hyundai Ioniq 6 4WD (77,4 kWh) | 1,8 | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 0,8 | 2,2 | 1,5 | 1,2 |
10. | Hyundai Ioniq 5 4WD (77,4 kWh) | 1,8 | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 0,8 | 2,3 | 1,7 | 1,4 |
10 najgorszych samochodów 2023 wg ADAC
| Marka i model | Ocena ogólna | Nadwozie i bagażnik | Wnętrze | Komfort | Silnik i napęd | Właściwości jezdne | Bezpieczeństwo | Wpływ na środowisko (EcoTest) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
85. | Dacia Jogger Hybrid 140 | 2,8 | 3,2 | 3,0 | 3,2 | 2,7 | 2,9 | 3,2 | 2,1 |
86. | Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost | 2,8 | 2,6 | 2,3 | 2,6 | 1,7 | 4,8 | 1,5 | 3,9 |
87. | Kia Picanto 1.2 | 2,9 | 3,3 | 3,2 | 3,4 | 3,3 | 2,7 | 2,8 | 2,1 |
88. | Dacia Sandero TCe 90 | 3,0 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 2,8 | 3,1 | 3,3 | 2,0 |
89. | Citroën C3 PureTech 83 Start&Stop | 3,2 | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 2,2 |
90. | Subaru BRZ 2.4 | 3,3 | 3,7 | 3,6 | 3,6 | 2,0 | 2,4 | 3,6 | 3,4 |
91. | Dacia Spring Electric 65 | 4,1 | 3,9 | 3,9 | 4,1 | 2,5 | 3,6 | 4,6 | 1,0 |
92. | Mitsubishi Space Star 1.2 | 4,1 | 3,6 | 3,6 | 4,3 | 3,8 | 4,0 | 4,6 | 1,7 |
93. | Renault Twingo E-Tech Electric | 4,1 | 3,4 | 3,4 | 3,8 | 1,7 | 3,3 | 4,6 | 1,1 |
94. | Fiat Panda 1.0 GSE Hybrid | 4,4 | 3,3 | 3,6 | 3,8 | 3,6 | 3,2 | 4,9 | 2,0 |