Nagonka nic nie zmieniła. Wielkie SUV‑y sprzedają się coraz lepiej
W 2023 roku SUV-y stanowiły aż 51 proc. całego europejskiego rynku motoryzacyjnego. Największy skok zanotowała zaś sprzedaż największych modeli, które w ostatnim czasie znalazły się na cenzurowanym.
Nie ma chyba drugiego budzącego tak ogromne emocje typu aut, jak SUV-y i crossovery. Te typy nadwozia w ciągu zaledwie kilku lat na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku zdobyły gigantyczną popularność, którą są w stanie utrzymywać już od naprawdę długiego czasu.
Mimo że w ostatnich miesiącach tworzy się wokół nich wiele kontrowersji — przede wszystkim, jeśli chodzi o przestrzeń miejską — słupki sprzedaży wydają się nie oddawać tych nastrojów. Wręcz przeciwnie, właśnie padł kolejny imponujący rekord.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Peugeot 5008 - van na sterydach
Według informacji centrum Dataforce, które zajmuje się analizowaniem rynku motoryzacyjnego, auta typu SUV stanowiły większość kupowanych w Europie samochodów. Sprzedano je w nakładzie aż 6,63 mln egzemplarzy, co jest wzrostem względem 2022 r. o 19 proc. Ogólnie zaś SUV-y stanowiły aż 51 proc. całego rynku motoryzacyjnego na Starym Kontynencie.
Jeżeli zajmiemy się dokładnym podziałem na konkretne segmenty, rozbić musimy samą kategorię SUV-ów. Nawet w takim przypadku jednak mamy do czynienia z dominacją. Same tylko modele łapiące się według statystyk Dataforce do rubryki "mały SUV" (2,159 mln egz.) i "kompaktowy SUV" (1,904 mln egz.) to pierwsze dwie pozycje rankingu.
Europejczycy chcą wielkich SUV-ów. Zmiany przepisów i decyzje miast położą temu kres?
W 2023 r. w siłę urósł każdy segment, lecz żaden z nich nie zbliżył się nawet do wyników wykręcanych przez SUV-y. Najgorzej radzą sobie miniauta, czyli segment A. Wzrost tylko o 3,1 proc. i niemal 700 tys. sprzedanych egzemplarzy to wynik mierny. Nie lepiej wygląda sytuacja segmentu B. Owszem, to trzecia najpopularniejsza grupa aut, lecz wzrost sprzedaży również jest niewielki (1,73 mln egz.; +6,4 proc.).
Największa zmiana to jednak wzrost popularności tych największych pod kątem rozmiarów modeli:
- Średnie SUV-y Premium – 844 tys. egzemplarzy; +31 proc.
- Kompaktowe SUV Premium – 721 tys. egzemplarzy; +27 proc.
- Średnie i duże SUV-y – 668 tys. egzemplarzy; +25 proc.
Tymczasem dane te opublikowane zostały w momencie, gdy w tle Paryż przegłosował trzykrotne podniesienie opłat parkingowych dla samochodów z masą własną powyżej 1600 kg (2000 kg dla aut elektrycznych). Inne miasta również zaczynają patrzeć krzywo na ogromne modele, które pod kątem wymiarów są żywcem wyjęte z Ameryki Północnej i nie są stworzone dla wąskich uliczek europejskich miast. Na razie jednak konsumentom zbytnio to nie przeszkadza.
Czy takie regulacje, jak te z Paryża, wpłyną w jakimś stopniu na sprzedaż większych modeli? Cóż, warto w tym celu obserwować rynek. W 2023 r., mimo że głosy dotyczące realnego wpływu SUV-ów na komfort życia w aglomeracjach stawały się coraz głośniejsze, tendencja była dokładnie odwrotna.