Modele, które pożegnaliśmy w 2022 roku. Na naszych oczach znikają całe segmenty

W dobie elektromobilności i SUV-ów, rynek motoryzacyjny zauważalnie się kurczy. W ostatnich 12 miesiącach z ofert zniknęły ciekawe auta. Niestety większość z nich nie doczeka się bezpośrednich następców. Oto 10 modeli, za którymi będziemy tęsknić.

Mondeo było bardzo udanym autem. Było...Mondeo było bardzo udanym autem. Było...
Źródło zdjęć: © Autokult | Rafał Warecki
Aleksander Ruciński

/ 11Modele, które pożegnaliśmy w 2022 roku. Na naszych oczach znikają całe segmenty

Mondeo było bardzo udanym autem. Było...
Mondeo było bardzo udanym autem. Było... © Autokult | Rafał Warecki

/ 11BMW i3

BMW i3
BMW i3 © Autokult | Michał Zieliński

Gdy debiutowało w 2013 roku wszyscy przecierali oczy ze zdumienia. Szybko dało się jednak poznać jako bardzo przyjemne auto na co dzień i jeden z najlepszych przedstawicieli wczesnej ery elektryków. Niestety technika zestarzała się znacznie szybciej niż wygląd. Czas ustąpić miejsca nowszym (i większym modelom).

/ 11Citroën C4 Spacetourer

Citroën C4 SpaceTourer
Citroën C4 SpaceTourer © Autokult | Aleksander Ruciński

Jeden z najlepszych i jeden z ostatnich przedstawicieli segmentu MPV. Świetnie łączył unikatowy charakter z praktycznością, komfortem i rozsądną ceną. Niestety dziś rolę "tatowozów" przejęły modne i bardziej prestiżowe SUV-y, spychając pudełkowate minivany na margines. W Polsce model był niedostępny od dawna. Teraz znika również z pozostałych rynków.

/ 11Dacia Lodgy

Dacia Lodgy
Dacia Lodgy © Autokult

Najtańszy minivan na polskim rynku, wyróżniający się prostą konstrukcją, pojemnym wnętrzem i niskimi kosztami eksploatacji. Po 10 latach od rozpoczęcia produkcji ustąpił miejsca nowocześniejszemu, ale i zauważalnie droższemu Joggerowi.

/ 11Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo © Autokult

Auto, po którym zapłacze wielu. Ulubieniec kierowców flotowych i ojców, którzy lubią prowadzić. Niestety, mimo sporej popularności, bez następcy w Europie. Klientom Forda zostały tylko SUV-y i elektryki. Po klasyczny segment D muszą udać się do konkurencji, choć ta również kurczy się w oczach.

/ 11Opel Insignia

Opel Insignia
Opel Insignia © Autokult | Mateusz Lubczański

Opel klasy średniej nie był tak popularny jak Mondeo, ale miał swoich amatorów, których przyciągała atrakcyjna prezencja i niezłe ceny. Niestety w nowej strategii marki, realizowanej pod skrzydłami Stellantisa, zabrakło miejsca na nową Insignię.

/ 11Renault Talisman

Renault Talisman
Renault Talisman © Autokult | Filip Buliński

Kolejny model segmentu D bez następcy. Przyszłość Talismana wisiała na włosku już od dłuższego czasu. Najpierw ograniczono ofertę wyłącznie do kombi, by ostatecznie całkowicie zrezygnować z tej propozycji. Szkoda, bo był to jeden z najlepiej wycenionych samochodów w swojej klasie.

/ 11Renault Scenic

Renault Grand Scenic
Renault Grand Scenic © Autokult | Mariusz Zmysłowski

Scenic, tak jak Citroën C4 Spacetourer cieszył się sporym zainteresowaniem rodzin, choć w ostatniej odsłonie nie był już tak praktyczny. Po sześciu latach od debiutu czwartej generacji i stopniowym spadku zainteresowania Renault zdecydowało się zakończyć produkcję.

/ 11Renault Espace

Renault Espace
Renault Espace © Materiały prasowe | Renault

Espace, podobnie jak Scenic, w ostatniej odsłonie zatracił nieco swoją tożsamość. Z praktycznego minivana zmienił się w luksusowego crossovera, co nie do końca spodobało się klientom. Po latach podtrzymywania go przy życiu, Renault w końcu podjęło decyzję o zakończeniu produkcji.

10 / 11Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi
Škoda Fabia Combi © Materiały prasowe | Škoda

Ulubione auto "uberowców" i ostatnie kombi segmentu B oficjalnie zniknęło z polskiego rynku. Biorąc pod uwagę, jak dużą popularnością cieszył się ten model, to duża strata. Niestety kolejna generacja Fabii jest dostępna wyłącznie jako hatchback. W dodatku kosztuje zauważalnie więcej.

11 / 11Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan © Autokult

Najpierw Seat Alhambra, a teraz bliźniaczy Sharan. Po 12 latach od premiery ostatniej generacji, Volkswagen zdecydował się zakończyć produkcję. Na szczęście klienci wciąż mają alternatywę w postaci mniejszego Tourana lub większego Multivana.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony