Mieszkańcy miast mają dość SUV-ów. Czeka nas rewolucja w przepisach?

Coraz głośniej w przestrzeni publicznej mówi się o wpływie szerokich i ciężkich SUV-ów na miasta. Nie mieszczą się na miejscach parkingowych, zajmują też ogrom przestrzeni. Czy to skłoni Unię Europejską do zmiany przepisów?

PARIS, FRANCE - NOVEMBER 22: A view of the vehicles parked on the street in Paris, France on November 22, 2023. Paris Mayor Anne Hidalgo is planning a referendum on 4 February about whether decide boost on parking fees for heavy SUVs in the city center. (Photo by Mohamad Salaheldin Abdelg Alsayed/Anadolu via Getty Images)SUV-y w miastach stają się coraz głośniejszym problemem
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu
Kamil Niewiński

SUV-y to typ samochodów, który ma tak wielu zwolenników, jak i przeciwników. Mimo sporej krytyki zarówno wśród kierowców, jak i miejskich aktywistów, to właśnie te modele rządzą jednak niepodzielnie na listach sprzedażowych. Im więcej jednak masywnych, szerokich modeli na drogach, tym bardziej w oczy rzuca się jeden poważny problem — ich wpływ na przestrzeń w miastach.

Wyjątkowo mocno o negatywnym wpływie SUV-ów na przestrzeń miejską mówi organizacja Transport & Environment (T&E). Według jej statystyk szerokość aut rośnie średnio o 1 cm na każde dwa lata. W 2018 r. średnia szerokość samochodu w UE wynosiła 177,8 cm, zaś w 2023 r. już 180,3 cm. Pojedyncze modele rosną o wiele szybciej, np. Land Rover Defender o aż 20,6 cm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy

T&E zaznacza, że limity dot. szerokości aut w Europie nie różnią się względem aut dostawczych czy ciężarówek i wynoszą 255 cm. Tymczasem spośród stu najpopularniejszych samochodów na europejskim rynku w 2023 r., aż 52 z nich nie zmieści się w miejscu parkingowym o szerokości 180 cm. To właśnie taki rozmiar jest uznawany za minimalny w takich miastach, jak Londyn, Paryż czy Rzym.

Samochody od dziesięcioleci stają się coraz szersze i ten trend będzie kontynuowany, dopóki nie ustalimy bardziej rygorystycznego limitu. Obecnie prawo zezwala na to, by nowe samochody były tak szerokie, jak ciężarówki. Rezultatem są duże SUV-y i pick-upy rodem z Ameryki, które parkują na naszych chodnikach i zagrażają pieszym, rowerzystom i wszystkim innym członkom ruchu drogowego.

James Nix
menedżer ds. polityki pojazdów w T&E

SUV-y na cenzurowanym. Najpierw Amsterdam, teraz Paryż, a potem cała UE?

Problem SUV-ów, które wpływają na funkcjonowanie w zatłoczonych miastach został już gdzieniegdzie zauważony. W Paryżu już 4 lutego 2024 r. odbędzie się głosowanie dotyczące potrojenia opłat parkingowych dla szczególnie ciężkich i szerokich aut osobowych. Według sondaży za tym pomysłem ma być nawet 2/3 mieszkańców stolicy Francji.

PARIS, FRANCE - NOVEMBER 22: A view of the billboard with a referendum poster in Paris, France on November 22, 2023. Paris Mayor Anne Hidalgo is planning a referendum on 4 February about whether decide boost on parking fees for heavy SUVs in the city center. (Photo by Mohamad Salaheldin Abdelg Alsayed/Anadolu via Getty Images)
Paryż 4 lutego zadecyduje, czy właściciele SUV-ów będą płacić więcej za parking © GETTY | Anadolu

O wiele agresywniej zareagował Amsterdam, który zabronił największym i najcięższym SUV-om wjazdu do centrum miasta. Bardzo możliwe więc, że reakcja pojedynczych państw czy samorządów skłoni do działania samą Unię Europejską. Być może rzeczywiście w najbliższych kilku lub kilkunastu miesiącach dojdzie do rewizji przepisów, a maksymalna szerokość aut osobowych zostanie w UE dokładniej uregulowana.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne