WAŻNE
TERAZ

Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: LOT nie kupi czeskiej spółki

Chwila, czy to przycisk start/stop od BMW? © mat. prasowe

Mercedes chwali się nowymi multimediami. Lepiej, żebyś miał sprawne kciuki

Mateusz Lubczański

Wyścig o tytuł lidera w kategorii cyfryzacji aut trwa w najlepsze. Mercedes na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas zaprezentował kolejną generację multimediów, kryjących się pod nazwą MBUX. Patrząc na samą kierownicę już wiemy, że łatwo nie będzie.

Wszystko wskazuje na to, że marka ze Stuttgartu nie zamierza rezygnować z dwóch sporych ekranów zamontowanych tuż przed kierowcą. Takie rozwiązanie znajdziemy nie tylko w Klasie S czy E, ale już niedługo nawet w otwierającej gamie Klasie A. Nowa generacja ma mieć premierę w lutym 2018 roku i jako pierwsza ma wnosić do oferty systemy oparte o sztuczną inteligencję.

W zależności od wyposażenia, wszelkie dane dotyczące auta będą prezentowane na ekranach o rozmiarach od 7 do 10,25 cala. Jeśli jesteście fanami elektroniki, brzmi to nieźle. Teraz czas na gorsze wiadomości. Komunikacja ma opierać się na wyświetlaczach, płytkach reagujących na dotyk oraz na obsłudze głosowej.

W takim wypadku ten ekran nie będzie długo czysty
W takim wypadku ten ekran nie będzie długo czysty © mat. prasowe

– Nowe technologie muszą skupić się na ludziach, którzy ich używają, po to by uczynić życie łatwiejszym – powiedział Ola Källenius, członek rady nadzorczej Mercedesa odpowiedzialny za rozwój samochodów spod znaku gwiazdy. Spoglądając na kierownicę nowej Klasy A dochodzę do wniosku, że to najwyraźniej nie moje życie ma być przyjemniejsze. Są przyciski, są pokrętła, są też panele dotykowe. Chyba ktoś tu przesadził.

Hans, a gdyby wszystkie przyciski umieścić na kierownicy?
Hans, a gdyby wszystkie przyciski umieścić na kierownicy? © mat. prasowe

Nieważne, skoro z nową Klasą A będę mógł pogadać. Wystarczy, że powiem "Hej Mercedes", po czym opowiem mu w czym leży problem. Auto ma reagować na takie komendy jak "jest mi zimno", "jestem głodny", a nawet "jakie buty mogę założyć". Wówczas Mercedes zerknie do prognozy pogody i wyciągnie odpowiednie wnioski. To oczywisty atak na nowe Audi A8, które jako pierwsze pojawiło się na rynku z podobnymi funkcjami.

Czy to działa w codziennym użytkowaniu? Z pewnością robi wrażenie, tak jak obsługa gestów w BMW serii 7. W większości przypadków takie układy jednak wywołują irytację i chęć wjechania autem w drzewo z powodu różnic językowych. Pozostaje więc mieć nadzieję, że Mercedes naprawdę przyłoży się do obsługi głosowej.

Nie, to w ogóle nie wygląda jak nowa Klasa A.
Nie, to w ogóle nie wygląda jak nowa Klasa A. © mat. prasowe

Dodatkowo przewidziano możliwość przesyłania powiadomień na telefon (gdy auto zostaje uszkodzone na parkingu), możliwość podarowania wirtualnego kluczyka znajomym (otwierają Mercedesa używając NFC) oraz monitorowanie ich aktywności wraz z wyznaczaniem zakazach tras. Hakerzy pewnie już nie mogą się doczekać. Za całą obsługę będzie odpowiadać system składający się z 8 GB pamięci RAM, sześciordzeniowego procesora oraz jednego z dwóch układów graficznych firmy Nvidia.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy