Mercedes-AMG GT R PRO to najszybszy drogowy model tej marki. Udowodnił to na torze
Nie ma obecnie samochodu w ofercie firmy Mercedes-AMG, który byłby aż tak zbliżony do świata wyścigów. Choć jego moc nie jest najwyższa, to wszystko zostało podporządkowane jednej zasadzie – Mercedes-AMG GT R PRO ma być najszybszym samochodem na tor.
29.11.2018 | aktual.: 14.10.2022 15:04
GT R PRO to kolejna wersja sportowego mercedesa, który liczy już sobie kilka odmian. Ta jest topowa, choć wcale nie najmocniejsza. Jego 4-litrowy silnik V8 pochodzi z modelu GT R i rozwija tę samą moc 585 KM. Jednak nie w ten sam sposób. Jest żywsza, chętniej odpowiada na otwarcie przepustnicy.
Podobnie jest z zawieszeniem, układem kierowniczym czy aerodynamiką. Te podzespoły również skonfigurowano w jednym celu – zapewnienie największej frajdy i najlepszych czasów na torze. Aby potwierdzić te aspiracje, GT R PRO pojawił się na torze Nürburgring Nordschleife, gdzie osiągnął czas przejazdu 7:04,6 min! To najlepszy czas dla samochodu tej marki, lepszy o 3,3 s od standardowego GT R.
Inżynierowie czerpali z doświadczeń, jakie zdobyli w wyścigowych klasach GT3 i GT4. Na przykład, elektronicznie sterowane amortyzatory dają już nie tylko możliwość ustawienia siły tłumienia, ale także oddzielnie ściskania i rozprężania, a ustawienie kompresji osobno odbywa się dla niskich i wysokich prędkości. Robi się to już jednak ręcznie, ale bez żadnych narzędzi, pokrętłem na kolumnie.
Regulowane są także stabilizatory. Tuleje tylnych górnych wahaczy zastąpiono tzw. unibalami, czyli stalowymi odpowiednikami. W standardowym GT R takie rozwiązanie było tylko w dolnych. Zatem klient otrzymuje już zawieszenie takie, jak w wyścigach.
Na wybrane rynki przygotowano Track Package. Obejmuje on częściową klatkę bezpieczeństwa, czteropunktowe pasy oraz system gaśniczy z 2 kg środka.
Oszczędności na masie poczyniono stosując lżejsze, sportowe fotele, wiele drobnych elementów z kompozytów węglowych, standardowe hamulce węglowo-ceramiczne, a także lżejsze felgi AMG Performance. Dzięki kompozytowym częściom i specjalnej folii ochronnej, samochód nie tylko jeździ, ale też wygląda jak wyścigówka.
W kwestii silnika, tak jak wspomniałem wcześniej, nie zmieniły się jego główne parametry. Wciąż rozwija 585 KM mocy przy 6250 obr./min oraz 700 Nm, które są dostępne od 2100 obr./min. Prędkość maksymalna to 318 km/h, a przyspieszenie do setki trwa raptem 3,6 s.