Poradniki i mechanikaMechanizm docisku sprzęgła - co to jest i jak działa?

Mechanizm docisku sprzęgła - co to jest i jak działa?

Tarcza dociskowa sprzęgła
Tarcza dociskowa sprzęgła
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Schaeffler
Rafał Warecki
15.02.2011 12:00, aktualizacja: 30.03.2023 12:29

Docisk sprzęgła to bardzo ważny element warunkujący pracę pary ciernej. To on odpowiada za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Zbyt słaby docisk może powodować względny poślizg i - co za tym idzie - szybsze zużycie elementów pary ciernej (tarczy docisku i głównie tarczy sprzęgła).

Docisk sprzęgła to bardzo ważny element warunkujący pracę pary ciernej. To on odpowiada za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Zbyt słaby docisk może powodować względny poślizg i - co za tym idzie - szybsze zużycie elementów pary ciernej (tarczy docisku i głównie tarczy sprzęgła).

Zewnętrzna część docisku (pokrywa sprzęgła) jest przymocowana śrubami do koła zamachowego osadzonego na wale korbowym silnika i połączona przez sprężynę płytkową z tarczą (pierścieniem) docisku, który na zasadzie tarcia współpracuje z tarczą sprzęgłową osadzoną na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów.

Rozłączenie pary ciernej (tarczy docisku i tarczy sprzęgła) odbywa się poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła, czyli odsunięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgła za pomocą przesuwnego osiowo łożyska oporowego naciskającego na sprężynę talerzową (alternatywnie dźwigienki).

Załączenie pary ciernej, czyli włączenie sprzęgła (zwolnienie pedału), to nic innego jak zwolnienie nacisku sprężyny talerzowej (dociskowej, płytkowej) i dociśnięcie do siebie elementów ciernych.

How Clutches Work

Sprzężenie między pedałem sprzęgła a samym łożyskiem wyciskowym (wysprzęglik) może odbywać się w sposób mechaniczny (dźwignie i cięgna) lub hydrauliczny (układ hydrauliczny z pompą).

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)