Mansory Aventador LP1250-4 Carbonado (2013) [Genewa 2013]

Ten bolid jest jednym z najmocniejszych aut wystawionych na salonie w Genewie i prawdopodobnie najmocniejszym Aventadorem przygotowanym przez europejskiego tunera. Do tego wóz ma w pełni kompozytowe nadwozie. Wszystko za sprawą firmy Mansory.

Obraz
Olgierd Lachowski

Jeśli się zastanowić ile firm tuningowych przerobiło mechanicznie najmocniejsze seryjne Lamborghini, to szybko dojdzie się do wniosku, że tylko trzy. Maszyna RENM Performance to na razie wizualizacja komputerowa, a Wheelsandmore też chyba jeszcze nie jeździ. Z kolei DMC w swoim Aventadorze z obiecanych 900 KM ma na razie seryjne 700 KM.

Obraz

Do tych, którzy potrafili ulepszyć jednostkę napędową włoskiego byka zalicza się Oakley Design, Underground Racing oraz Mansory. Niedawno Mansory zrobiło drugie podejście do Aventadora, tym razem dokonując w nim niebywałej ilości zmian począwszy od nadwozia, a skończywszy na jednostce napędowej.

Włoska maszyna otrzymała całkowicie nową karoserię. Kształtami nie odbiega ona prawie wcale od seryjnego nadwozia, ale nazywam ją nową, ponieważ tuner wykonał ją całkowicie z kompozytów węglowych. Przy tym dokonano kilku zmian stylistyczno-funkcjonalnych.

Z przodu, pod zderzakospojlerem dodano potężny splitter zwiększający docisk przednich kół i poprawiający efektywność efektu przyziemnego. Z kolei z tyłu zmieniono wygląd dyfuzora. To jednak nie wszystko.

Obraz

Przednie błotniki mają nacięte otwory wentylacyjne. Prawdopodobnie chodzi o zmniejszenie ciśnienia wokół kół, gdy samochód jedzie z dużą prędkością. Poprawione progi mają nie tylko ładnie wyglądać, ale lepiej odcinać dopływ powietrza pod podłogę wozu (w ten sposób rośnie wydajność dyfuzora). Tylny, stały spojler ma za zadanie dociskać tylne koła i stabilizować tor jazdy samochodu.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na poszerzenia przednich i tylnych błotników. Z przodu Lamborghini jest szersze o 40 mm, natomiast z tyłu o 50 mm. Zwiększenie szerokości wpływa korzystnie na przyczepność mechaniczną Aventadora przy jeździe po łukach.

Kompozytowa karoseria jest na pewno lżejsza od fabrycznego nadwozia, jednak podobnie jak przy innych projektach, Mansory nie poinformowało o ile udało się zmniejszyć wagę samochodu.

Obraz

Odkuwane felgi mają wstawki z włókna węglowego, które w ich przypadku najprawdopodobniej są tylko elementami ozdobnymi. Koła mają średnicę 20” z przodu i 21” z tyłu. Sama średnica nie jest tak imponująca jak szerokość tylnych felg wynosząca 13,0”. Przednie obręcze są o 4” węższe. Mansory zdecydowało się na wykorzystanie opon Pirelli P Zero o rozmiarach 255/30 (przód) i 345/25 (tył).

Po obejrzeniu nadwozia nie ma szans, żeby być zaskoczonym wyglądem wnętrza. A w nim znalazły się najwyższej jakości skóry i kompozyt węglowy. Ten ostatni materiał zagościł na obudowie zegarów, tunelu środkowym i drzwiach.

Topowe modele Lamborghini od lat napędzane są 12-cylindrowymi silnikami widlastymi. Całkiem nowa jednostka napędowa L539 ma objętość skokową 6,5 l. Włosi nie zdecydowali się tym razem jeszcze na wykorzystanie bezpośredniego wtrysku paliwa. W fabrycznym silniku nie było też doładowania. Rozwijał on moc 700 KM i moment obrotowy 690 Nm.

Obraz

Mechanicy Mansory wstawili dwie turbosprężarki, wymienili tłoki, korbowody, panewki łożysk korbowych, wał korbowy, zmodyfikowali głowice, zamontowali nowy układ wydechowy oraz przestroili ECU silnika. Tuner podkreśla, że większość części ma wyścigowy rodowód, ale na pewno nie są to elementy z wyścigowego Aventadora, bo takiego po prostu nie ma.

Łatwo domyślić się, że tak zaawansowane modyfikacje motoru mają swoje odbicie w jego osiągach. Pytanie tylko, jakie? Potwór przygotowany przez niemiecką firmę rozwija niesamowitą moc 1250 KM! To więcej niż w Aventadorze przygotowywanym przez słynące z wyciskania siódmych potów ze swoich aut Underground Racing.

Nietypowo przy mocy wygląda wartość maksymalnego momentu obrotowego, który jest elektronicznie ograniczony do 690 Nm. Najwyraźniej przy większej jego wartości byłby problem z którymś z elementów układu napędowego.

Obraz

Mansory szacuje, że jego super-Lamborghini od 0 do 100 km/h będzie przyspieszało w zaledwie 2,60 s. Jest to czas jak najbardziej realny dla auta z taką mocą, kołami o dużej średnicy i napędem na wszystkie koła. Prędkość maksymalna jest określana na imponujące 380 km/h.

Tuner planuje zbudowanie w sumie tylko sześciu sztuk Carbonado z tak mocnym silnikiem. Pierwsze z aut jest wystawione na salonie samochodowym w Genewie.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V12, 60supo/sup, L539
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 1250 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 192,37 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: ograniczony do 690 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 400 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylny: 13,0 x 21”
  • Opony przednie: 255/30 R 20 Pirelli
  • Opony tylne: 345/25 R 21 Pirelli

Masy i wymiary:

  • Długość: 4780 mm
  • Szerokość: 2100 mm (+ 50 mm)
  • Wysokość: 1136 mm
  • Rozstaw osi: 2700 mm

Osiągi (szacowane):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,60 s
  • Prędkość maksymalna: 380 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/6] Źródło zdjęć: |

Źródło: Mansory

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥