Lexus w 2024 r. wreszcie odrobi straty związane z wycofaniem się z Rosji

Po napaści Rosji na Ukrainę wycofanie się z największego państwa świata stało się dla wielu firm kwestią nie tylko moralną, ale i wizerunkową. Jak się okazuje, niektórzy zapłacili za to naprawdę wysoką cenę. Lexus wyjdzie na plus dopiero w 2024 r.

Lexus RZLexus RZ
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Lexus, czyli jedna ze światowych marek premium, od lat stara się podgryźć okopanych na swych pozycjach, potężniejszych konkurentów głównie z Niemiec. Na niektórych rynkach Japończykom udaje się to lepiej niż na innych. Jednym z takich państw była Rosja. Kiedy jednak w lutym 2022 r. rosyjska armia najechała Ukrainę, stało się jasne, że firmę czekają duże zmiany. Rezygnacja z rosyjskiego rynku oznaczała dla Lexusa spadek europejskiej sprzedaży aż o jedną czwartą – do 50,5 tys. szt. w 2022 r.

O tym, jak bardzo dużym było to obciążeniem, świadczy fakt, że w tym rejonie efekt ten może zostać zamortyzowany dopiero w 2024 r. Jak informuje Automotive News Europe, Lexusowi udało się zwiększyć zainteresowanie swoimi modelami w innych europejskich krajach. Nie bez znaczenia miały również premiery, które dobrze wpisały się w motoryzacyjne trendy na Starym Kontynencie. Chodzi między innymi o wersję plug-in modelu NX.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW i5 – świetne, jak nie patrzysz

Władze Lexusa przewidują, że w 2023 r. europejska sprzedaż marki może wynieść 74 tys. sztuk, co już byłoby rekordem. W 2024 r. może to zaś być nawet 90 tys. sprzedanych w Europie egzemplarzy. Dlaczego więc efektu opuszczenia Rosji nie uda się zrównoważyć Lexusowi już w 2023 r.? Diabeł tkwi w szczegółach. W przypadku rynku rosyjskiego spadek liczby sprzedaży aut nie szedł w parze ze spadkiem zysków. Te były bowiem wyższe w przeliczeniu na jeden samochód niż europejska średnia.

W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 r. hitem Lexusa w Europie był model NX, który znalazł 18,8 tys. nabywców. Na drugim miejscu znalazł się mniejszy UX (14,8 tys. szt.). Ciekawostką w ofercie Lexusa jest minivan LM. Japończycy szacują, że w 2024 r. z europejskich salonów wyjedzie ok. 1000 takich aut.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu