Legalna jazda bez pasów. Jest wyjątek, ale też problem z odszkodowaniem

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, zarówno kierowca, jak i pasażerowie pojazdu mają obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa, o ile pojazd jest w nie wyposażony. Wszystko wydaje się jasne, ale co w przypadku jazdy po bezdrożach, z dala od utwardzonych dróg? Czy w takim przypadku również obowiązuje nas ta zasada? Nie zawsze.

Szczególnie niebezpieczna jest jazda offroad bez pasów z dużą prędkością. Przypadkowy wybój czy dół mogą spowodować dobicie zawieszenia i uderzenie głową w dach. Szczególnie niebezpieczna jest jazda offroadowa bez pasów z dużą prędkością. Przypadkowy wybój czy dół mogą spowodować dobicie zawieszenia i uderzenie głową w dach.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes, Michał Pawłowski

Generalnie, każdy kierowca i pasażerowie samochodu są zobowiązani do korzystania z pasów bezpieczeństwa. Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie określa konkretnych miejsc, w których jazda bez pasów byłaby dozwolona. Wyjątki dotyczą jedynie pewnych grup osób, które mogą z pasów nie korzystać.

Jednakże, jeśli mówimy o jazdzie terenowej (offroadzie), musimy wziąć pod uwagę zakres działania ustawy. W pierwszym artykule "kodeksu drogowego" czytamy, że reguluje on zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.

Aby zatem odpowiedzieć na pytanie, czy w terenie musimy korzystać z pasów, musimy znać odpowiedź na inne pytanie - czy miejsce, w którym się poruszamy, podlega przepisom ruchu drogowego?

Czy offroad to jazda po drogach publicznych, czy nie? To zależy od lokalizacji, w której się poruszamy. Ważne jest nie tylko to, jaki znak stoi przed wjazdem w miejsce, które nazywamy terenem, ale również klasyfikacja danej drogi. Droga leśna czy polna może być drogą publiczną, ale niekoniecznie musi nią być. Jak czytamy w komentarzu do Prawa o ruchu drogowym wydawnictwa C.H. Beck: "elementem konstytutywnym drogi publicznej jest zaliczenie jej do kategorii".

Jeśli droga leśna lub polna nie jest przynajmniej drogą gminną (co zdarza się dość często), to nie jest to droga publiczna, a z punktu widzenia prawa nie mamy obowiązku korzystania z pasów. Jednakże, musimy pamiętać, że jest to wtedy droga prywatna, leśna albo strefa ruchu.

Jeśli jest to droga leśna, może być ona zamknięta dla ruchu ogólnego, co oznacza, że nie mamy prawa tam jeździć. W takim przypadku, brak pasów jest najmniejszym z naszych problemów. Po drodze prywatnej możemy jeździć za zgodą jej właściciela i nie ma tam obowiązku korzystania z pasów. Jeśli jednak jest to strefa ruchu, droga musi być oznaczona odpowiednimi znakami i tablicami, a wtedy obowiązek korzystania z pasów już istnieje.

Podsumowując, jeśli znajdujemy się w miejscu, gdzie obowiązują przepisy ruchu drogowego, mamy obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa. Warto dodać, że w przeciwieństwie do jazdy pod wpływem alkoholu, ten obowiązek nie dotyczy miejsc ogólnodostępnych, czyli ruchu lądowego.

W miejscach nieokreślonych, takich jak żwirownie, może dojść do zderzenia z innym pojazdem lub przewrócenia naszego. Tak zwana "rolka" autem bez pasów często kończy się nie tylko uszkodzeniem głowy, ale nawet kręgosłupa. W terenie łatwo o takie zdarzenie, nawet przy niewielkiej prędkości.

Jeśli będziemy jeździć bez pasów i dojdzie do wypadku, w wyniku którego doznajemy uszczerbku na zdrowiu, może się okazać, że otrzymamy niższe odszkodowanie. Ubezpieczyciel może wziąć pod uwagę brak zapiętych pasów bezpieczeństwa jako czynnik przyczyniający się do zwiększenia szkody i przyznać nam tylko niewielki procent odszkodowania, co bezpośrednio wpływa na jego kwotę.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach