Używany Land Rover Discovery III - typowe awarie i problemy
Niektórzy mówią, że światek off-road dzieli się na dwa "landy". Jedni jeżdżą Land Roverami, a inni Toyotami Land Cruiser. To dość uproszczony punkt widzenia, bo aut z solidnym napędem 4x4 jest znacznie więcej. Ja tym razem skupię się jednak na brytyjskiej konstrukcji. Czy Discovery III poprawił się w stosunku do poprzednika?
22.12.2012 | aktual.: 13.10.2022 10:07
Historia modelu
Land Rover w modelu Discovery III zdecydował się na nadwozie samonośne ze zintegrowaną ramą i w pełni niezależne zawieszenie. W 2008 roku Brytyjczycy postanowili poddać auto faceliftingowi, których sprzedaż rozpoczęła się rok później. Zmiany były wręcz minimalistyczne. Pomarańczowe kierunkowskazy zostały zastąpione białymi, a czarne matowe plastiki typowe dla aut terenowych ustąpiły miejsca elementom w kolorze nadwozia. W standardowym wyposażeniu pojawił się system audio Harman/Kardon.
Auto po modernizacji nie gościło na rynku nawet roku, bo jeszcze w 2009 roku swoją premierę miał jego następca Discovery IV. Tak naprawdę jest to jednak jedynie bardziej zaawansowany facelifting poprzedniej generacji.
Silniki
- V6 4,0 (218 KM)
- V8 4,4 (295 KM)
Diesle:
- V6 2,7 TDV6 (190 KM)
Jednostek napędowych nie jest zbyt dużo, ale i tak na polskim rynku królują egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi. 2,7-litrowy diesel opracowany wspólne przez Forda i koncern PSA jest trochę za słaby do tego ogromnego auta. Zużywa od 9 do około 12 l/100 km co przy takich gabarytach jest całkiem niezłym wynikiem, ale bywa bardzo kapryśny.
Najwięcej problemów przysparza jego osprzęt, a zwłaszcza układ wtryskowy oraz turbosprężarka. Co ciekawe dwumasowe koło zamachowe nie psuje się tak często jak w innych modelach z tym motorem. Na domiar złego auto zostało wyposażone w filtr cząstek stałych FAP. Jeśli SUV użytkowany jest głównie w mieście to mogą być z nim poważne problemy. Często dochodzi tu również do uszkodzenia wału korbowego.
Znacznie lepiej jest z jednostkami benzynowymi. Obydwie zostały opracowane przez Forda nie sprawiają większych problemów w czasie eksploatacji, niestety sporo palą. Ten mocniejszy silnik 4,4 V8 potrafi zużyć nawet około 20 l/100 km w czasie miejskiej jazdy. Niestety znalezienie Land Rovera Discovery z jednostką benzynową w dobrym stanie na naszym rynku jest trudne - często niewykonalne.
Dane techniczne
Discovery III mógł być wyposażony w jedną z dwóch skrzyni biegów: 6-biegową manualną lub 6-stopniową automatyczną. Zarówno z przodu jak i z tyłu mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym. Land Rover opcjonalnie oferował jeszcze miechy pneumatyczne dla bardziej wymagających. W testach zderzeniowych Euro NCAP brytyjski SUV wypadł przeciętnie - otrzymał 4 gwiazdki.
Awaryjność
Przed zakupem Land Rovera Discovery III koniecznie sprawdźmy przekładnię kierowniczą. Nie dość, że przecieka to jeszcze łapie luzy. Drążki kierownicze to kolejny słaby punkt tego w tym aucie. Użytkownicy brytyjskiego SUV-a narzekają na przeciekające skrzynie biegów. Przypadki uszkodzenia wału napędowego wraz z jego podporą, a także awarie przedniego dyferencjału to raczej rzadkość. Na wszelki wypadek lepiej jednak sprawdzić wszystko.
Naszym zdaniem
Wymieniając zalety tego kolosa nie można zapomnieć o bogatym wyposażeniu i ponadprzeciętnym komforcie jazdy. Niestety nie wszystkim będzie stać na utrzymanie tego modelu. Ceny niektórych części są drogie, a na dodatek trudno znaleźć dobrego fachowca znającego się na rzeczy. Na domiar złego diesel często się psuje, a wersji benzynowych jest na naszym rynku niewiele. Ile trzeba wydać na używany egzemplarz Disco III? Od około 50 000 do ponad 80 000 zł.